ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری

تهران- ایرنابازار- مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده تا پایان سال جاری قریب ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهیم داشت که این اتفاق به نفع مردم منطقه و کشور خواهد بود.

ایرنابازار- داود جعفری فر روز دوشنبه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین صنعت و مجموعه صنعتی در غرب کشور نقش بسیار مهمی در توسعه غرب کشور به ویژه استان ایلام دارد.

وی به آسیب های دوران جنگ در منطقه ایلام اشاره کرد و افزود: مردم ایلام در زمان جنگ صدمات بسیار فراوانی را متحمل شدند و در دوران دفاع مقدس هم نقش چشمگیری در دفاع از مرزهای کشور را داشتند.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام خاطر نشان کرد: هم اکنون هم در مسیر زیارتی و عتبات عالیات حضرت ابا عبدالله الحسین به زوار خدمت رسانی می کنند.

اشتغالزایی بیش از دو هزار نفر در مجموعه پتروشیمی ایلام

وی تاکید کرد: مجموعه پتروشیمی ایلام به صورت مستقیم چیزی قریب به دو هزار و ۵۰۰ نفر را مشغول به کار کرده و با محاسبه شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام که بخش عمده ای از خوراک خود را از پتروشیمی ایلام دریافت می کند، به صورت مستقیم سه هزار تا سه هزار ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم وجود دارد.

جعفری فر اذعان داشت: اشتغال غیر مستقیم هم بابت حمل و نقل، لجستیک و سایر خدمات، موجب اشتغالزایی بالغ بر ۵ هزار نفر در این مجموعه شده است.

ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری

بخش عمده ای از محصولات پلی اتیلنی صادراتی است

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از محصولات پلی اتیلنی که تولید می کنیم، صادراتی است، بیان داشت: پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری قریب ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام اظهار داشت: پلی پروپیلنی که در مجموعه پتروشیمی ایلام تولید می شود خوراک سایر شرکت های تولید کننده پلی پروپیلن است. با توجه به کمبودی که در کشور وجود دارد عملا صادراتی برای پلی پروپیلن متصور نیستیم اما واردات آن محدود می شود که این مورد به موضوع بالانس ارزی کشور کمک می کند.

کمبود خوراک مهمترین معضل و چالش پتروشیمی ایلام

وی اضافه کرد: مهمترین چالش و مشکلی که پتروشیمی ایلام با آن مواجه است مربوط به کمبود خوراک است. بر اساس طراحی، خوراک باید از مجتمع گاز ایلام تامین شود اما متاسفانه با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌ها در میدان گازی تنگ بیجار که خوراک پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام را تامین می کند، شاهد کمبود خوراک در هر دو مجموعه هستیم و هر دو مجموعه با ظرفیت پایین کار می کنند.

جعفری فر با تاکید بر اینکه مهمترین چالش در مجموعه پتروشیمی ایلام مربوط به کمبود خوراک است، خاطر نشان کرد: متاسفانه قریب به ۴۵ درصد ظرفیت خوراک دریافت می کنیم و تا ظرفیت حداقلی که واحدها را در سرویس نگهداری کنیم که ۶۰ درصد طراحی هستند باید خوراک را با هزینه بالا از سایر نقاط کشور همچون؛ عسلویه، بیدگلان، هویزه و سایر نقاط تامین کنیم که هزینه عملیاتی بسیاری را داشته و ریسک عملیاتی زیادی را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: در پتروشمی ایلام شاید روزانه بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ تراک، تخلیه و بارگیری می شود که این اقدام ریسک عملیاتی بالایی را ایجاد می کند.

توسعه تنگ بیجار نیازمند توجه ویژه است

مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام گفت: با عنایتی که دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهوری در زمینه توسعه و توسعه عدالت محور دارند درخواست مساعدت ایشان را داریم و همچنین وزیر محترم نفت هم تقاضا داریم توسعه تنگ بیجار را جزو اولویت های اصلی و مهم خود قرار دهند تا پالایشگاه و پتروشیمی ایلام هم بتوانند با ظرفیت بالایی کار کنند.

ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری شرکت پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری

پتروشیمی ایلام نباید معطل ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری باشد

وی تاکید کرد: بر اساس برآورد انجام شده عملا اعلام شرکت ملی نفت، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری است و این در حالی است که عملا دو میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته در پتروشیمی ایلام نباید معطل ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بالادست خود باشد.

جعفری فر بیان داشت: افزایش تولید در سرلوحه کاری مجموعه پتروشمی ایلام قرار دارد. دو قرارداد تکمیل ظرفیت و تکمیل خوراک را در این مجموعه داشتیم. مجموعه پتروشیمی گچساران یکی از آنها دریافت خط اتیلین از غرب بود که شرکت صنایع پتروشیمی هم در زمینه دریافت اتیلن به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم با ظرفیت بالایی، پلی اتیلین کار کند.

وی گفت: تغییر طراحی یکی از کارهایی بود که در مجموعه پتروشیمی ایلام وجود داشت و در واحد الفین در بُرش هیدورکربن سیدری پلاست توانستیم از گچساران به پتروشیمی ایلام منتقل کردیم که این اقدام فلرینگ و هیدروکربن هم در تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی گچساران به پتروشیمی ایلام و به تبعِ آن در پتروشیمی ارغوان گستر ایلام که واحد تولید کننده پرپه نقش بسزایی دارد.

وی در مورد آینده پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه به آینده پتروشیمی ایلام خوش بین و امیدوار هستم، گفت: با تلاش همه پرسنل و کادر تلاشگر و زحمتکش این مجموعه شاهد شکوفایی وتوسعه گسترده ای خواهیم بود. به زودی در دولت چهاردهم همه اهداف محقق خواهد شد و به ارزاوری و سودآوری و اشتغالزایی در پتروشمی ایلام کمک موثری خواد کرد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.