کمپینگ؛ سفری ماجراجویانه در دل طبیعت

تهران- ایرنابازار- کمپینگ، سفری ماجراجویانه در دل طبیعت است که چند روزی انسان را از محیط شهری دور می سازد و سب می شود تا سبک تازه ای از زندگی را تجربه می کند. سفری جذاب و مهیج که می تواند در جنگل، کویر، کوهستان و مناطق ساحلی شکل بگیرد و لحظه های نابی را به تصویر بکشد.

ایرنابازار- سفر کمپینگ در زمره سفرهای ماجراجویانه‌ و هیجان انگیز است که نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد و روح و روان انسان را ارتقا می بخشد. دور شدن از زندگی شهری و سفری مهیج که تجربه جدید و تازه ای را به همراه دارد، از جمله دلایل محبوبیت این نوع سفرهاست. سفر کمپینگ بیشتر به صورت گروهی و در طبیعت انجام می شود و هزینه آن ارزان است.

کمپینگ واژه ای انگلیسی به معنای چادر زدن است اما در اصطلاح به نوعی سفر اطلاق می شود که به برپایی چادر در طبیعت اشاره و آداب و روش خاصی دارد.

سفر کمپینگ به تجهیزاتی نیاز دارد که جایگزین محل اقامت، جای خواب، غذا و ... خواهد بود. در سفر کمپینگ همه وسایل مورد نیاز در کوله پشتی یا خودروهایی است که با آن سفر می کنید. جنگل، کنار رودخانه، کوهستان، ارتفاعات، دشت و بیابان از جمله مکان هایی است که می توان برای این سفر انتخاب کرد. امکان کمپینگ در تمام طول سال وجود دارد. افرادی که برای نخستین بار سفر کمپینگ را تجربه می کنند، باید پیش از آغاز سفر درباره موارد و چالش هایی که قرار است با آن روبرو شوند، اطلاعاتی بدست بیاورند.

برای کمپینگ بایستی به برخی موارد توجه داشت که از آن میان می توان به نکته های زیر اشاره داشت:

  • پیش از حرکت وضعیت جوی را بررسی کنید.
  • سعی کنید در ساعت های ابتدایی روز و در روشنایی به محل کمپ بروید.
  • مکان مناسبی برای برپایی چادر انتخاب کنید.
  • جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.
  • برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی انجام دهید.
  • لباس کافی و کفش مناسب همراه داشته باشید.
  • تجهیزات کامل به همراه داشته باشید.
  • به نکات ایمنی و امنیتی توجه کنید.

در ایران مناطق زیبایی و جذابی برای کمپینگ وجود دارد که از جاذبه های فراوانی برخوردار است و علاقه مندان به طبیعت گردی و کمپینگ را به خود جذب می کنند.

رود سیروان از بلندترین رودهای کردستان

منطقه اورامان بسیار گردشگرپذیر است و رودخانه سیروان از رودهای مهم این منطقه محسوب می شود که مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم دارد و تا مرز عراق جاری است. رود سیروان کردستان به دلیل برخورداری از آب و تنوع جانوری و گیاهی خاص در زمره مکان های مناسب برای کمپینگ به شمار می رود. رود سیروان را در قدیم به زبان یونانیان لیگوس می نامیدند.

سرچشمه‌های این رود از کوه‌های شاهو در شمال کرمانشاه و در بلندی‌های مریوان تامین می‌شود. در این رود، ورزش‌هایی همچون رفتینگ، تمرینات قایقرانی و مسابقات ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در طول مسیر رود سیروان، جاهای دیدنی کردستان و کرمانشاه چون زیارتگاه سلطان اسحاق (سلطان سهاک)، روستای هجیج، اورامان، روستای پالنگان و دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی وجود دارند. فصل های بهار و تابستان برای اقامت و کمپ زدن در مسیر رود سیروان مناسب تر است زیرا این منطقه کوهستانی است و آب و هوایی سرد دارد.

ساحل درک چابهار، طبیعتی بکر و عجیب

ساحل درک چابهار از زیباترین سواحل ایران در جنوب سیستان و بلوچستان به شمار می رود که تلاقی زیبای دریا و کویر را به تصویر می کشد. روستای درک از نزدیک‌ترین روستاها به این ساحل زیبا و جذاب است. این روستا میان بندر عباس و بندر چابهار قرار دارد که از لحاظ گردشگری، اقتصادی و تجاری در زمره بنادر مهم ایران هستند. نام این روستا از درک یا درگ گرفته شده که در گویش محلی به معنای سکونت در کنار دره است. ساحل درک متشکل از چهار نمونه ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای، مرجانی و شنی است که در فاصله‌های نزدیکی نسبت به هم قرار گرفته‌اند.

تماشای کویر که به دریای می‌رسد، آن چنان لذت‌بخش است که می توان تا ساعت ها محو این زیبایی خدادادی شد و در کنار آن، نخلستان‌هایی بلند و سبز را دید که این مکان را دو صد چندان زیباتر کرده است. بهترین زمان برای رفتن به این ساحل ابتدای بهار، اواسط پاییز و فصل زمستان است. کمپینگ در ساحل درک از بهترین انتخاب ها محسوب می شود و می توان با آسودگی در آن چادر برپا کرد و شب‌های کویر را در کنار دریا گذراند.

کمپینگ؛ سفری ماجراجویانه در دل طبیعت

دشت آزو در دماوند، سرسبز و دیدنی

دشت و سرسبزی‌های اطراف دماوند از مکان های جذاب و مناسب برای کمپینگ به شمار می رود. دشت آزو در دماوند از جمله انتخاب‌های دوستداران طبیعت‌ و علاقه مندان کمپینگ است. این دشت در حدود ۳۵ هکتار مساحت دارد و در بهار و تابستان سرسبز و خوش آب‌وهوا و در زمستان پوشیده از برف است. مکان های دیگر این منطقه برای کمپینگ شامل چشمه دیو آسیاب، آبشار برف تنگه لار، چشمه سیاه سنگ، دریاچه تار، غار بورنیک و … می شود.

کویر ریگان، کویری با چشم اندازی خیره‌کننده

کویر ریگان در جنوب شرقی کرمان قرار دارد. این کویر پوشیده از ریگزار است که از نظر رنگ و جنس با دیگر ریگزارهای کشور تفاوت دارد. کویر ریگان دارای تپه‌های ماسه‌ای بلندی است که ارتفاع بلندترین آن‌ها حدودا به ۷۵ متر می‌رسد. بازدید از کویر ریگان در فصل پاییز و زمستان مناسب است.

جنگل کهور از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های جانوری کرمان در منطقه کویری ریگان قرار دارد که دارای وسعت ۳۰ هزار هکتاری است. این گنجینه ارزشمند سبب تثبیت شن ها می شود که از عوامل مهم مقابله با بیابان‌زایی محسوب می‌شود.

سوسمار دم تیغی، پامسواکی، دو پا، سارگپه بیابانی، روباه شنی، انواع مار و عقرب، هوبره، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد و مرغ حق از جمله گونه‌های جانوری منطقه ریگان به شمار می روند.

دریاچه گهر، نگین فیروزه‌ای اشترانکوه

دریاچه گهر در لرستان از جمله دیگر مناطق مناسب برای کمپینگ به شمار می رود. مسیر دسترسی به این دریاچه دشوار است و قسمتی از مسیر را باید پیاده روی کرد. دریاچه گهر از بزرگ‌ترین دریاچه‌های دائمی آب شیرین ایران است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در سمت غرب اشترانکوه، جنوب گردنه پنبه کال و تنگه تپله و شمال شرقی کوه سرسبز قرار دارد. این دریاچه شامل دریاچه‌های گهر علیا(کوچک) و گهر سفلی(بزرگ) است. بهترین زمان بازدید از این دریاچه ماه‌های پایانی بهار و تابستان محسوب می شود.

اطراف دریاچه گهر لرستان را مناطق کوهستانی تشکیل داده است و موقعیت دریاچه میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه و کوه‌های زاگرس قرار دارد. در این منطقه می‌توان فعالیت‌هایی همچون کوه‌نوردی و راهپیمایی‌ انجام داد.

کمپینگ؛ سفری ماجراجویانه در دل طبیعت

روستای زراس، گنجینه‌ای در کوه‌های زاگرس

این روستا در نزدیکی سد کارون سه و در شمال خوزستان قرار دارد که دارای طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد است. بهترین زمان برای سفر به زراس، فصل بهار به شمار می رود. کمپ کردن در طبیعت زیبای این روستا از بهترین گزینه‌ها برای تعطیلات است.

پوشش گیاهی این منطقه سبب شده است تا گونه‌های جانوری مختلفی در این منطقه مشاهده شوند. در این منطقه جانورانی همچون سنجاب ایرانی، کبک، روباه، شغال، گرگ، بز کوهی و... یافت می شوند. از مکان های دیدنی روستای زراس و اطراف آن می‌توان به دریاچه سد کارون سه، تنگه قاسمی، آبشار شیوند، دشت سوسن و منطقه حفاظت‌شده بلوط بلند اشاره کرد.

منطقه کلیبر، بهشتی نهان در جنگل‌های ارسباران

کلیبر یکی از شهرهای آذربایجان شرقی در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز است. کلیبر در میان رشته‌کوه‌های منطقه جنگلی ارسباران قرار دارد و پوشیده از چمنزار، جنگل، مراتع سرسبز و پوشش گیاهی متنوع و دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی است. جنگل های ارسباران، دره مکیدی، منطقه حفاظت شده آینالو و آبشار گلوسنگ از مکان های دیدنی این منطقه است.

شهر کلیبر دارای جاذبه های تاریخی و باستانی فراوانی است که از آن جمله می توان به قلعه بابک، عمارت طومانیانس، قلعه پیغام، پل شاه عباس، قلعه پشتو، قلعه فرخی، حمام شاه عباس، پل های خدا آفرین، برج قشلاق قارلوج و مسجد جامع(مسجد شاه عباس) اشاره کرد.

کمپینگ؛ سفری ماجراجویانه در دل طبیعت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.