مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۰
کد خبر: 85551519
مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

تهران- ایرنابازار- مرباها، چاشنی های خوشمزه و لذیذی محسوب می شوند که محبوبیت فراوانی دارند اما برخی از مرباها کمتر شناخته شده هستند، در صورتی که طعمی خاص و متفاوت دارند. همین علت سبب شد تا در این مطلب به معرفی روش تهیه برخی از این مرباها بپردازیم.

ایرنابازار- مرباها از جمله چاشنی های خوشمزه ای به شمار می روند که با طعم شیرین و لذیذ خود، طرفداران زیادی دارند و بسیار خوشمزه و پر انرژی هستند و در رژیم غذایی بسیاری از افراد قرار دارند. مربا در ایران بیشتر در وعده صبحانه استفاده می‌شود اما برخی افراد در کنار چای به‌ عنوان چاشنی یا عصرانه نیز آن را مصرف می کنند. این مهم سبب شد تا طرز آماده کردن مرباهایی را که کمتر تهیه می شود، آماده کنیم که در زیر نگاهی کوتاه بر روش تهیه آنها داریم.

مربای خربزه، مربایی خوش عطر و خوشمزه

مربای خربزه از جمله مرباهای خاص و با طعم بی‌نظیر است. مواد مورد نیاز برای تهیه این مربا؛ خربزه رنده، شکر، وانیل و گلاب هستند. این مربا را می توان با آهک یا بدون آهک تهیه کرد.

برای تهیه این مربا، نخست خربزه های رنده شده را با مقداری شکر درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و در هنگام پخت، کف ایجاد شده روی مواد را بردارید. پس از اینکه مربا قوام دار شد، مقداری وانیل و گلاب به مواد اضافه کنید و سپس زیر شعله را خاموش کنید و مربای سرد شده را درون شیشه بریزید. همچنین در مرحله آخر در صورت تمایل می توان مقداری گردو یا بادام و زعفران هم به مربا اضافه کرد تا مقوی تر و خوش رنگ تر شود.

تهیه مربای خربزه با استفاده از آهک به این شکل است که نخست باید آب و آهک را با هم مخلوط کرد و پس از مدتی که آهک‌ ته‌نشین شد، آب روی آب آهک را جدا کرد و روی خربزه‌های خرد شده ریخت و به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشت و پس از آن، خربزه‌ها را به مدت سه ساعت داخل آب معمولی ریخت و در این مدت ۲ تا ۳ مرتبه آب آن را عوض کرد تا آهک‌های آن گرفته شود. سپس آب و شکر را مخلوط کرد و ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار داد تا شکرها در آب حل شوند. بعد از آن، آب لیمو ترش را به شربت اضافه کرد و پس از آن که شربت قوام آمد، خربزه‌ها را به آن اضافه کرد و برای پنج دقیقه روی حرارت ملایم گذاشت و در انتها به آن وانیل اضافه کرد.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

مربای پوست هندوانه، مربایی خاص و سنتی

هندوانه از جمله میوه‌هایی به شمار می رود که طرفداران زیادی دارد و در فصل تابستان برای برطرف کردن عطش از بهترین انتخاب ها محسوب می شود. جدا از طعم بی نظیر این میوه و خاصیت های فراوانش می توان با استفاده از پوست آن، مربایی با طعمی بی نظیر تهیه کرد. مواد مورد نیاز برای آماده کردن مربای هندوانه شامل پوست هندوانه، آبلیمو، شکر، هل، زعفران و گلاب می شود. مربای هندوانه را با آهک هم می توان تهیه کرد.

نخست پوست هندوانه را به صورت کامل بگیرید و قسمت سفید آن را برش بزنید. سپس به همراه آب سرد درون قابلمه بریزید و روی حرارت قراردهید تا کاملا پخته شود. پس از آن پوست هندوانه را در ظرفی دیگر بریزید و آب قابلمه را از صافی رد و به آن اضافه کنید. بعد از آن شکر را به همراه چند هل بر روی مواد بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و مدتی بعد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و بگذارید تا مربا به قوام لازم برسد و در پایان آبلیمو و گلاب را اضافه و شعله گاز را خاموش کنید.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

مربای انبه، مربایی مقوی و پر از خاصیت

انبه میوه پرخاصیت و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است. انبه ویتامین A، C، E، K و B۶ دارد و حاوی پتاسیم، مس، آهن، کلسیم و فولات است. مواد لازم برای تهیه این مربا شامل انبه، شکر و آبلیمو می شود.

برای تهیه این مربا نخست باید پوست انبه ها را گرفت و به اندازه دلخواه خرد و سپس کمی آب به انبه ها اضافه کرد و روی حرارت متوسط قرار داد. پس از مدتی باید شکر را اضافه کرد و ترکیب انبه و شکر را هم زد تا با هم مخلوط شوند. بعد از آن که مواد به همراه آب، جوش آمدند، بایستی به آن آبلیمو را اضافه کرد. پس از آن که مربا غلظت دار شد، باید حرارت را خاموش کرد تا مربا خنک شود.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

مربای انگور، مربایی لذیذ و انرژی زا

انگور حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین K، نیاسین، فولات، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، A و B۶ است. مربای انگور یک مربای خوشمزه و مقوی محسوب می شود که برای تقویت نیروی جسمانی گزینه مناسبی به شمار می رود. طرز تهیه مربای انگور بسیار آسان است و طعمی بی نظیر دارد. مربای انگور می تواند از انواع انگورها همچون انگور سیاه، قرمز و زرد تهیه شود اما باید از انگور بدون هسته باشد. مواد لازم برای تهیه این مربا شامل انگور، شکر، آبلیمو و وانیل است.

شکر را در آب حل کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت لازم برسد. سپس انگورها را به شربت اضافه کنید. هنگامی که انگورها کمی نرم شد و مربا به غلظت رسید، باید آبلیمو و وانیل را به آن اضافه کرد و پس از چند دقیقه آن را از روی حرارت برداشت.

لازم به ذکر است که می توان این مربا را بدون شکر نیز تهیه کرد و از شیرینی طبیعی میوه انگور بهره گرفت و به همین دلیل برای مبتلایان به دیابت یا افرادی که رژیم‌های غذایی دارند، یک گزینه خوب برای صبحانه خواهد بود.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

مربای کدو سبز، مربایی متفاوت و جدید

کدو سبز سرشار از ویتامین، مواد معدنی و دیگر ترکیبات گیاهی مفید و حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم و روی است. مربای کدو سبز روش پخت بسیار ساده ای دارد و می توان آن را به روش های مربای کدو سبز با آهک و بدون آهک آماده کرد. مواد لازم برای تهیه این مربا شامل کدو سبز، شکر، هل، گلاب و آبلیمو می شود.

شکر را به همراه آب روی حرارت ملایم بگذارید تا غلیظ شود. سپس کدوها را به شربت اضافه کنید و در هنگام پخت، کف روی مربا را بگیرید. پس از آن که مربا قوام آمد، هل، گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و پس از چند دقیقه از مربا را از روی حرارت بردارید.

روش پخت مربای کدو سبز با آهک به این صورت است که نخست باید آب و آهک را مخلوط و صبر کرد تا آهک ته نشین شود و سپس آب روی آب آهک را جدا کرد و کدوها خرد شده را داخل آن ریخت و یک روز کامل کنار گذاشت. پس از آن باید کدوها را آبکش کرد و شست و بعد در آب سرد ریخت و یک روز دیگر استراحت داد. در این زمان بایستی چندین بار آب کدوها را عوض کرد. سپس شکر را به همراه آب روی حرارت ملایم جوشاند تا غلیظ شود و بعد کدوها را به شربت اضافه کرد و روی حرارت ملایم گذاشت و در این مدت کف روی مربا را گرفت. در پایان نیز هل، گلاب و آبلیمو را اضافه کرد و پس از چند دقیقه از روی حرارت برداشت.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

مربای غوره، مربایی اشتهاآور و مفید

غوره میوه نارس انگور محسوب می شود که طعمی ترش دارد و دارای اسیدهای آلی همچون اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند است. برای تهیه مربای غوره بایستی غوره های بدون دانه و سالم به کار برد و باید میزان شکر از غوره ها بیشتر باشد زیرا اگر میزان شکر و غوره به یک اندازه باشد، مربا ترش تر می شود. مواد لازم برای تهیه این مربا شامل غوره، گلاب، هل و شکر است.

نخست باید شکر و آب را روی حرارت ملایم گذاشت تا با هم ترکیب شوند و پس از آن غوره‌ها را به آب شکر اضافه کرد. باید در نظر داشت که کف روی مواد را گرفت تا مربا تیره نشود و درخشندگی خود را حفظ کند. وقتی مربا به غلظت مناسب رسید، باید هل و گلاب را اضافه و سپس شعله گاز را خاموش کرد. مربا باید غلیظ و بدون آب باشد زیرا در غیر این صورت احتمال کپک زدن آن وجود دارد.

مرباها، چاشنی هایی خوشمزه و لذیذ

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.