دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

تهران- ایرنابازار- تابستان، فصل خوراکی‌ها و غذاهای رنگارنگی است که هر کدام طعمی ناب و بی نظیر دارند و از خاصیت های فراوانی در جهت حفظ سلامت بدن برخوردارند. با ما همراه باشید تا با هم بر دنیای غذاهای محبوب تابستان گذری کوتاه داشته باشیم.

ایرنابازار- غذاهای تابستانی همچون میوه‌های این فصل سراسر رنگ و خوشمزگی هستند. این غذاها بیشتر با میوه‌ها و سبزیجات تهیه می‌شوند. با مصرف غذاهای تابستانی می‌توان سبب خنگ نگه داشتن بدن شد تا بدین شکل بتوان کمی راحت تر گرمای تابستان را تاب آورد.

آلبالو پلو، غذاهای محبوب و سنتی تابستانی

آلبالو پلو در زمره غذاهای محبوب، سنتی و اشتها آور تابستانی است که به دلیل استفاده از آلبالو در تهیه آن، جزو غذاهای فصلی به شمار می رود. این غذا ریشه شیرازی دارد و بسیار مفید است و به دلیل استفاده از آلبالو در آن خواصی همچون درمان کم خونی، سلامت پوست و مو، تسکین دهنده، ضد التهاب و …دارد. آلبالو پلو آرامش بخش است و سبب آرامش اعصاب می شود و بر درمان سوء هاضمه تاثیر مطلوبی دارد و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

پیاز، برنج، شکر، آلبالو، روغن، گوشت چرخ‌کرده یا مرغ، نمک و فلفل سیاه، خلال بادام، خلال پسته، زرشک پلویی، زعفران و گلاب از مواد مورد استفاده در تهیه آلبالو پلو است. این غذا ترش نیست و شکری که در آن استفاده می شود، طعمی شیرین به آن می دهد. در آلبالو پلوی سنتی، آلبالو را با شکر شیرین می کنند اما باید توجه داشت، مصرف زیاد شکر ضرر دارد و به همین علت می توان آلبالو را با عسل شیرین کرد.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

دلمه برگ، غذایی تابستانی با فواید فراوان

دلمه برگ مو یکی از غذاهای تابستانی سنتی است که برای سلامت بدن فواید فراوانی دارد. برگ مو سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، فیبر و ویتامین‌های گوناگون است. این برگ سبز به بهبود عملکرد مغز، بهبود عملکرد قلب، کاهش التهاب، کنترل قند خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست، پیشگیری از کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، سلامت مفاصل و سلامت پوست کمک می کند.

برای تهیه دلمه برگ مو باید برگ‌های تازه درخت انگور را با آب جوشاند و پس از تفت گوشت چرخ‌کرده، پیاز، لپه و برنج نیم‌پز و سبزی دلمه با یکدیگر، لابه‌لای دلمه‌ها پیچید و سپس دلمه‌ها را داخل قابلمه‌ای چید، پس از آن ترکیبی از سرکه، شکر و نمک را به آن اضافه کرد و روی حرارت ملایم قرار داد.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

خورشت آلو ترش سمنانی، خورشتی ساده و خوشمزه

خورشت آلو، یک غذای تابستانی ساده و خوشمزه برای روزهای گرم است که در شهرهای گوناگون به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. مواد لازم برای تهیه خورشت آلو ترش آلو (جنگلی یا خورشتی)، پیاز، سیر، تخم مرغ، زعفران، گلاب، ادوبه، شکر، آب نارنج یا آبغوره و روغن است. در این خورشت می توان از انواع آلو چون آلو سیاه جنگلی، برگه زردآلو و … استفاده کرد. در طبخ این غذا از گوشت استفاده نمی شود و به همین دلیل به زمان کمی برای پخت نیاز دارد. اضافه کردن تخم مرغ به خورشت آلو ترش، جزو اصول این غذاست و به جای گوشت از آن استفاده می‌شود.

آلو سرشار از ویتامین C و آهن است و مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین ویتامین B موجود در آن، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، تنظیم چربی خون و جلوگیری از بیماری‌های کبدی، پوستی و یبوست را به همراه دارد.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

خورشت غوره مسما از مشهورترین غذاهای گیلانی

خورشت غوره مسما از مشهورترین غذاهای گیلانی و از جمله بهترین غذاهای تابستانی محسوب می شود. این خورشت اصالت گیلانی و طعمی ترش و لذیذ دارد که آن را می توان با گوشت قرمز یا مرغ تهیه کرد. غوره، مرغ یا گوشت، بادمجون، گوجه فرنگی، هویچ، سیر، پیاز، رب گوجه فرنگی، زعفران، ادویه و نمک از جمله مواد مورد نیاز برای تهیه این غذاست.

غوره اسیدهای آلی و قند دارد و بسیار مفید و ضدعفونی کننده‌ بدن است. همچنین به هضم غذا کمک می کند و سرشار از ویتامین C و تقویت کننده سیستم گوارش محسوب می شود. همچنین برای کنترل فشار خون و قند خون و چربی خون موثر است.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

آب دوغ خیار، غذای اصیل ایرانی و محبوب تابستان

آب دوغ خیار غذای اصیل ایرانی، خوراک خنک و تابستانی است. این سوپ سرد ایرانی، یک وعده غذایی سبک محسوب می شود که به دلیل طبع خنک آن برای گرمازدگی و برطرف کردن عطش مناسب است. این غذای ساده، سالم و سبک به آسانی هضم می‌شود و انرژی از دست رفته بدن را تامین می‌کند.

آب دوغ خیار از ترکیب ماست، دوغ، خیار، گردو، کشمش، سبزی‌هایی همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه، گل محمدی، یخ و نان تهیه می‌شود. در روش سنتی تهیه این غذا از خامه استفاده نمی شود اما برخی آن را برای تهیه آب دوغ خیار به کار می برند.

این غذا فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند. خاصیت ضدعفونی کننده، ضد نفخ و ضد سوزش معده دارد و سرشار از ویتامین C است. آرام بخش و تقویت کننده اعصاب محسوب می شود و به برطرف شدن یبوست کمک می کند.

خورشت قیسی، خورشتی با طعم ملس و لذیذ

خورشت آلو قیسی از خورشت های اصیل ایرانی به شمار می رود که طعم ملس و لذیذی دارد و بیشتر در شمال ایران تهیه می شود. به این غذا، خورشت قیسی زردآلو یا خورشت آلو قیسی نیز می‌گویند. برای تهیه خورشت قیسی از گوشت یا مرغ، قیسی، ادویه، نمک، روغن، پیاز، زعفران، رب گوجه فرنگی و شکر استفاده می شود.

برگ زرد آلو یا قیسی تامین کننده انرژی بدن است و برای کم خونی فواید بسیاری دارد و سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت قلب، کاهش وزن، درمان آسم، بهبود بینایی و تقویت استخوان می شود. این میوه سرشار از ویتامین C و K است و از بیماری‌هایی همچون دیابت و سرطان جلوگیری می کند.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

خورشت بامیه، غذاهای لذیذ تابستانی جنوبی‌ها

خورشت بامیه از غذاهای لذیذ تابستانی جنوبی‌هاست. بامیه یکی از انواع سبزیجات غلاف دار محسوب می شود که خواص درمانی بسیاری دارد و از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و فیبر تشکیل شده است. بامیه به کنترل دیابت، پیشگیری از چاقی و پوکی استخوان، افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی، بهبود سلامت قلب، کاهش چربی خون و افزایش سلامت گوارش کمک می کند.

خورشت بامیه از گوشت، پیاز، بامیه، روغن، رب گوجه‌فرنگی، ادویه، گوجه فرنگی و گرد غوره تهیه می شود. این خورشت دارای یک دستور پخت عربی هم هست که در آن از انواع ادویه های تند همچون انواع فلفل استفاده می شود.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

خورشت خیار، غذای خوشمزه گیلانی

خورشت خیار از غذاهای جذاب تابستانی با طعمی متفاوت است که با سبزیجات معطر، رب انار و خیار تهیه می شود و در آن از گوشت استفاده نمی شود. خیار دارای خواص فراوانی است که از آن میان می توان به حفظ سلامت کلیه ها، کمک به هضم غذا، کمک به کاهش التهاب، تقویت سلامت مفاصل، کمک به سلامت قلب و عروق، تقویت بینایی، بهبود خواب، افزایش سطح انرژی بدن و ... اشاره کرد.

برای تهیه این خورشت از خیار، گردو، پیاز، ادویه، گشنیز، جعفری، نعنا، سیر، رب انار، روغن و آب نارنج استفاده می شود.

دنیای محبوب غذاهای رنگارنگ تابستانی

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.