علائم بریدن دیسک و صفحه چیست؟

تهران- ایرنابازار- علائم بریدن دیسک و صفحه به شما این امکان را می دهند تا به موقع متوجه خرابی این قطعه شوید. در غیر این صورت نه تنها رانندگی شما سخت می شود، بلکه به دیگر قطعات خودرو از جمله موتور نیز زور زیادی وارد خواهد شد.

ایرنابازار- هنگام رانندگی تمامی قطعات داخل خودرو باید دست به دست هم بدهند و به درستی کار کنند تا بتوانید از عملکرد خودرو به بهترین شکل بهره مند شوید. دیسک و صفحه یکی از قطعات مهم برای تعویض دنده خودرو به صورت اصولی است که اگر خراب شود و کیفیت خود را از دست بدهد، عملا امکان رانندگی شما به صورت ایمن وجود ندارد. علائم بریدن دیسک و صفحه به شما این امکان را می دهند تا به موقع متوجه خرابی این قطعه شوید. در غیر این صورت نه تنها رانندگی شما سخت می شود، بلکه به سایر قطعات خودرو از جمله موتور نیز زور زیادی وارد خواهد شد.

دلیل بریدن دیسک و صفحه چیست؟

قبل از توضیح در مورد علائم خرابی دیسک و صفحه، یدک پارت توصیه می کند حتما دلیل بریدن این قطعه را بدانیم. به طور کلی، دیسک و صفحه یک قطعه بسیار مهم است که به مرور زمان فرسوده می شود. مانند هر یک از قطعات مصرفی خودرو، باید پس از گذشت بازه زمانی خاصی، این قطعه را نیز تعویض کرده و مجددا یک قطعه نو روی خودروی خودتان نصب کنید. از طرفی چون این قطعه وظیفه مهمی را برعهده دارد، باید حتما به موقع به فکر تعویض آن باشید. با ایجاد ارتباط میان گیربکس و موتور خودروی شما توسط این قطعه به خوبی می توانید دنده را تعویض کنید. بنابراین، عمر مفید دیسک و صفحه می تواند بین ۴۵ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر باشد.

تفاوت معناداری میان بازه عمر مفید دیسک و صفحه وجود دارد. همین موضوع نشان می دهد که عوامل زیادی می توانند باعث بریدن زودهنگام دیسک و صفحه خودرو شوند. هنگامی که راننده به پدال کلاچ فشار وارد می کند، خودرو در دنده قرار خواهد گرفت. بر این اساس نیروی گیربکس به موتور منتقل می شود و امکان حرکت خودرو فراهم خواهد شد. اگر در مدت زمان زیادی پای خودتان را روی پدال کلاچ قرار دهید، دیسک و صفحه نیز بازه زمانی بیشتری درگیر خواهد شد. این موضوع می تواند باعث خرابی زودهنگام این قطعه شود. در موقعیت های مختلفی مانند توقف در پارک، ایستادن پشت چراغ قرمز و شرایط دیگر، بهتر است که دنده را در حالت خلاص قرار دهید تا ارتباطی که میان گیربکس و موتور وجود دارد، قطع گردد. تعویض دنده های نابجا به ویژه به صورت معکوس می تواند باعث آسیب به دیسک و صفحه شود. بنابراین، از جمله دلایل بریدن دیسک و صفحه در زمان کوتاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عادات بد رانندگی
  • شتاب زیاد در هنگام رانندگی
  • فشار آوردن به پدال کلاچ در موارد غیر لزوم
  • تعویض دنده نابجا و غیر ضروری

علائم بریدن دیسک و صفحه چیست؟

علائم بریدن دیسک و صفحه

توجه به علائم بریدن دیسک و صفحه برای تعویض به موقع این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد. این قطعه زمانی می تواند عملکرد خوبی برای رانندگی داشته باشد که به درستی کار کند. از این رو خرابی آن نشانه هایی را به همراه دارد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

کاهش قدرت و سرعت خودرو

یکی از مهم‌ترین علائم بریدن دیسک و صفحه که باید حتما به آن توجه کنید، کاهش قدرت و سرعت خودرو است. اگر مجبور هستید که پای خودتان را به شدت روی پدال گاز فشار دهید، اما باز هم سرعت شما افزایش پیدا نمی کند؛ احتمالا مشکل شما خرابی دیسک و صفحه است. علت این اتفاق بسیار ساده است. چون دیسک و صفحه کلاچ امکان انتقال قدرت به درستی را ندارد، شاهد بروز چنین مشکلی خواهید بود.

جا نرفتن دنده به راحتی

یکی دیگر از علائم بریدن دیسک و صفحه در خودرو، جا نرفتن دنده است. اگر هر بار که می خواهید دنده را عوض کنید، با مشکل جا نرفتن دنده مواجه می شوید، این احتمال وجود دارد که دیسک و صفحه شما خراب شود. شما در چنین شرایطی مجبور می شوید که چندین بار دنده را تغییر دهید و پای خودتان را روی پدال کلاچ فشار دهید تا در نهایت بتوانید دنده را در جای درست جای گذاری کنید.

سفت شدن پدال کلاچ

یکی دیگر از علائم خرابی دیسک و صفحه، سفت شدن پدال کلاچ است. هنگامی که در عملکرد دیسک و صفحه خللی ایجاد شود، حالت ارتجاعی کلاچ از بین خواهد رفت. همین موضوع باعث می شود تا کلاچ خودروی شما سفت شود. به همین خاطر در هنگام رانندگی احساس بدی برای فشار دادن پدال کلاچ خواهید داشت.

به گوش رسیدن سر و صدای زیاد برای تعویض دنده

اگر در هنگام تعویض دنده، احساس می کنید که سر و صدای زیادی به گوش شما می رسد که قبلا شاهد آن ها نبوده اید، احتمال خرابی دیسک و صفحه خودرو وجود دارد. این سر و صدا آنقدر محسوس هست که راننده به راحتی قادر به شنیدن آن خواهد بود.

بکس و باد کردن در سربالایی

از دیگر علائم بریدن در انواع صفحه کلاچ ها مانند دیسک و صفحه ال ۹۰ می توان به بکس و باد کردن در سر بالایی ها اشاره کرد. زمانی که شما در هنگام رانندگی متوجه می شوید که هر چقدر پای خودتان را روی پدال گاز فشار می دهید، خودرو به سرعت دلخواه نمی رسد و شتاب لازم را نمی گیرد به معنای این است که دیسک و صفحه شما خراب شده و نیاز به تعویض دارد. در این شرایط راننده مجبور است که برای شتاب گرفتن خودرو از دنده معکوس استفاده کند تا خودرو قادر به طی کردن سربالایی باشد.

عدم تناسب دور موتور و سرعت خودرو

طبیعی است که هر چقدر دور موتور افزایش پیدا می کند، باید سرعت خودرو نیز بالاتر برود. اما زمانی که دیسک و صفحه خراب می شود، دیگر امکان بالا رفتن سرعت در هنگام بالا رفتن دور موتور وجود ندارد. در چنین شرایطی، احتمالا دور موتور با سرعت خودرو متناسب نیست.

علائم بریدن دیسک و صفحه چیست؟

دیسک و صفحه نو را چطور بخریم؟

کیفیت اولیه دیسک و صفحه تاثیر زیادی روی عمر مفید آن دارد. از این رو پس از اینکه متوجه علائم بریدن دیسک و صفحه خودرو شدید، باید آن را به موقع تعویض کنید. دیسک و صفحه نو را می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی یدک پارت خریداری کنید. این فروشگاه اینترنتی به تمامی نقاط کشور ایران ارسال دارد و محصولات خود را با ضمانت قیمت و کیفیت به فروش می رساند. برای اطلاع از قیمت و مشاهده مدل دیسک و صفحه می توانید به سایت yadakpart.com مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد علائم بریدن دیسک و صفحه صحبت کردیم. در صورتی که مشکل عملکرد خودروی شما به دلیل خرابی این قطعه است، می توانید از طریق سایت یدک پارت این محصول را خریداری کرده و درب منزل دریافت کنید. فروشگاه یدک پارت، بهترین فروشگاه در زمینه فروش دیسک و صفحه و دیگر قطعات خودروهای ایرانی و خارجی است.

سوالات متداول

آیا صدای ترمز مربوط به خرابی دیسک و صفحه است؟

خیر. صدای ترمز می تواند به دلیل خرابی لنت ها و تمام شدن آن ها باشد.

اگر دنده جا نمی رود، حتما دیسک و صفحه خراب شده است؟

خیر نمی توان به صورت قطعی صحبت کرد. اگر دنده جا نمی رود، ممکن است گیربکس و دیگر تجهیزات دیگر خراب شده باشند و لزوما مشکل از دیسک و صفحه نیست.

بریدن دیسک و صفحه خطرناک است؟

بله. بریدن دیسک و صفحه در اکثر مواقع خطرناک است. اما اگر به موقع آن را تشخیص دهید و تعویض نمایید، جای نگرانی وجود ندارد.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.