۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 5626
کد خبر: 85539799
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گفتاردرمانی برای افراد دارای اوتیسم و اختلالات رشدی

تهران- ایرنابازار- گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی بسیار نتیجه بخش است و موجب بهبود صحبت کردن و تعامل آنها با دیگران می شود.

***محتوای تبلیغاتی***

ایرنابازار، یکی از دغدغه های والدین کودکان اوتیسمی، اختلالات کلامی و گفتاری آنها است. زیرا اوتیسم بر نحوه گفتار و برقراری ارتباط اثر می گذارد. اما با پیشرفت هایی که در زمینه تکنیک های گفتاردرمانی حاصل شده است، احتمال رفع اختلالات گفتاری و کلامی کودکان اوتیسمی بسیار افزایش یافته است.

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی و سایر افرادی که مشکلات گفتاری و زبانی دارند، بسیار سودمند است و در درمان اختلالات آنها در این زمینه کاملاً مؤثر است. گفتاردرمانی، زیرمجموعه توانبخشی است و با هدف درمان اختلالات مرتبط با گفتار و زبان کودکان و بزرگسالان انجام می شود.

در گفتاردرمانی از تکنیک ها و ترفندهایی استفاده می شود که منجر به بهبود وضعیت گفتار و زبان فرد می شود. این تکنیک درمانی می تواند مشکلات افراد دچار اختلالات بلع، افراد دارای لکنت زبان، کودکان تأخیر گفتار، افراد دچار اختلالات ادراکی و ... را به خوبی حل کند. با مراجعه به بهترین گفتار درمان کرمان و دیگر شهرهای کشور می توان بهترین نتیجه را در سریعترین زمان ممکن بدست آورد.

گفتاردرمانی مناسب چه کسانی است؟

گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی بر اساس جدیدترین تکنیک های درمانی در این زمینه انجام می شود. اما گفتاردرمانی صرفاً برای افراد اوتیسم انجام نمی شود بلکه بسیاری از افراد به گفتاردرمانی نیاز دارند. برخی از کاندیدای گفتار درمانی شامل موارد زیر هستند:

- اشخاص دچار مشکل تلفظ

- کودکان با توان ذهنی پایین

- اشخاص ناتوان در یادگیری

- اشخاص دارای مشکلات شنوایی

- کودکان تأخیر گفتار

- بیماران پارکینسون

- بیماران ALS

- اشخاص مبتلا به سرطان حنجره

- اشخاص دارای دیزاتریک و آپراکسیک حاد

- افراد دچار سکته مغزی

- افراد دارای تومور مغزی

- نوزادان نارس

- کودکان بیش فعال

و ...

گفتاردرمانی در کرمان و دیگر شهرها برای هر یک از افراد مبتلا به مشکلات گفتاری و زبانی و بلع، بر اساس نوع مشکل آنها به شکل متفاوتی انجام می شود.

اوتیسم چیست و چه نشانه هایی دارد؟

روش های گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده است. اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصبی و تکاملی می باشد که مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کند. اشخاصی از هر جنسیت، نژاد، قومیت و سطح طبقاتی ممکن است به این بیماری دچار شوند. متأسفانه، این اختلال مادام العمر می باشد ولی روش های درمانی و مداخلات پزشکی بر بهبود علائم و رفع بسیاری از چالش های آنها اثرگذار است.

بیماران اوتیسم دارای نشانه های بارزی هستند که از جمله آنها می توان به تماس چشمی بسیار کم، بی میلی به ابراز احساسات، ری اکشن نشان ندادن به درخواست ها از وی، تناسب نداشتن حالات چهره با لحن صحبت کردن، ناتوانی در دوست یابی، درک نکردن دیگران، اختلال در تطبیق رفتارها با موقعیت های اجتماعی گوناگون و ... اشاره نمود.

نتیجه گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی چیست؟

خوشبختانه گفتاردرمانی از جنبه های مختلفی می تواند به کودکان اوتیسمی کمک کند و مشکلات آنها را برطرف کند. گفتاردرمانی بر موارد زیر اثرگذار است:

بهبود مهارت های مکالمه

کودکان اوتیسمی پس از گفتاردرمانی در درک درست کنترل صدا، لحن مناسب، چگونگی رعایت نوبت در مکالمه، توان مکث کردن در حین صحبت کردن و ... پیشرفت می کنند. گفتاردرمانگران با به چالش کشیدن کودک در مبادلات رفت و برگشتی مکالمه ای که گاهاً توجه مشترک قلمداد می شوند و به منظور رفع رفتارهای مداخله گر انجام می شوند، سعی در برطرف نمودن اختلالات کودک دارند.

پراگماتیک گفتار، از نتایج گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی

امکان بیان عباراتی مانند شب بخیر، علامت خوبی است. ولی کودک باید متوجه شود که چه هنگامی این عبارت را بر زبان بیاورد. پراگماتیک گفتار موجب می شود که کودکان متوجه شوند که کلمات و عبارات را متناسب با موقعیت و زمان به کار ببرند و از اصطلاحات در موقعیت درستی استفاده کنند.

بهبود مهارت های اجتماعی

متخصصان این حوزه با انجام تکنیک هایی مانند تفریح درمانی، نمایش درمانی، هنردرمانی و ... تلاش می کنند که مهارت های ارتباطی کودکان اوتیسمی را به خوبی بهبود بدهند. با آموزش هایی که در این تکنیک ها ارائه می شود، به یادگیری توان پرسش و پاسخ، ایستادن در فاصله مناسب از پارتنر گفتگو و آنالیز احساسات سایرین و توانایی برقراری ارتباط چشمی با دیگران و ... اقدام می شود.

گفتاردرمانی برای افراد دارای اوتیسم و اختلالات رشدی

بهبود ارتباط غیرکلامی، از نتایج گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی

گفتاردرمانی به کودکان اوتیسمی کمک می کند که حالات چهره و زبان بدن دیگران را به خوبی درک کنند. همچنین با ترفندهای بکارگرفته شده می توان حرکات رایج افراد و حرکات پروکسیمیک را درک نمود. گفتاردرمانگر تلاش می کند که بر روی مهارت های ارتباطی غیرکلامی کودک کار کند و موجب رفع چالش های کودک در این زمینه شود.

نحوه گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی چگونه است؟

تکنیک ها و روش های مختلفی به کار گرفته می شوند تا مشکل کودک اوتیسمی تا حد بسیار زیادی رفع شود. برخی از این روش ها عبارتند از:

- کمک مؤثر برای ارتباطات کاربردی و مهم

- برقراری ارتباطات اجتماعی منظم

- ارتباط خود به خود و عملکردی

- ارائه رفتارهای مقبول و تأیید شده اجتماعی

- ارتباط همتایان

و ...

ضرورت انجام تمرین های گفتاردرمانی در منزل چیست؟

به منظور اینکه گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسمی مؤثرتر و نتیجه بخش تر واقع شود، باید تمرینات لازم در منزل انجام شود. تمرین های گفتاردرمانی دقیقاً بر اساس سن کودک تنظیم می شود. این تمرین ها به کمک والدین انجام می شود. گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی، حتماً به تمرین های گفتاردرمانی در منزل نیاز دارد. چرا که تکرار موجب می شود آموزش های داده شده به کودک اوتیسم، ملکه ذهن او شده و یا اینکه در ذهن او تثبیت شود.

کلینیک توانبخشی دکتر سعیده بیت اللهی

دکتر سعیده بیت اللهی، یکی از حرفه ای ترین متخصصان گفتاردرمانی است که از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شده است. در کلینیک توانبخشی دکتر سعیده بیت اللهی به ارائه خدماتی مانند گفتاردرمانی، آندوسکوپی حنجره، درمان لکنت زبان، درمان اختلالات صدا و ... اقدام می شود. گفتاردرمانی برای افراد اوتیسم و اختلالات رشدی را در این کلینیک انجام دهید تا شاهد بهبود مهارت ها و توانایی های کودک دلبند خود باشید. متخصصان و پرسنل این مجموعه از هیچ تلاشی برای درمان اختلالات کودک شما دریغ نمی کنند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.