خط قرمز دوچرخه برای برخی از افراد؛ چه کسانی دوچرخه سواری نکنند؟

تهران- ایرنابازار- ورزش دوچرخه‌سواری هم برای زنان و هم برای مردان توصیه می‌شود و برای کودکان نیز هیچگونه محدودیتی ندارد. به‌طورکلی این ورزش برای هر کسی که دچار مشکل و بیماری خاصی نباشد، مفید است. پس چه کسانی نباید این ورزش را انجام دهند؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ایرنابازار- دوچرخه‌سواری یکی از جذاب‌ترین و رایج‌ترین ورزش‌های هوازی است که تقریبا همه آن را در کودکی یاد می‌گیرند. برخی از ما تصمیم می‌گیریم این ورزش حامی محیط زیست را در بزرگسالی ادامه دهیم. دوچرخه‌سواری مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. برای مثال باعث بهبود عملکرد تنفس و گردش بهتر خون می‌شود. اما آیا کسانی هستند که دوچرخه‌سواری برایشان ممنوع باشد؟ بله، انجام این ورزش برای برخی از افراد ضرر دارد. در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

افرادی که نباید دوچرخه سواری کنند؟

ورزش دوچرخه‌سواری هم برای زنان و هم برای مردان توصیه می‌شود و برای کودکان نیز هیچگونه محدودیتی ندارد. به‌طورکلی این ورزش برای هر کسی که دچار مشکل و بیماری خاصی نباشد، مفید است. پس چه کسانی نباید این ورزش را انجام دهند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

دوچرخه سواری و مشکلات قلبی و عروقی

کسانی که که نارسایی قلبی دارند، نباید دوچرخه‌سواری، خصوصا در هوای آلوده انجام دهند. زیرا این کار به جای اینکه برایشان مفید باشد، آسیب بیشتری به سلامت قلبشان خواهد شد. این مساله را کاملا جدی بگیرید زیرا ممکن است مشکلات قلبی و عروقی شما با دوچرخه‌سواری شدت بگیرد.

دوچرخه سواری برای افرادی با مشکلات تنفسی ممنوع

آن دسته از افراد که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند، بهتر است به سراغ دوچرخه‌سواری نروند. زیرا انجام این ورزش خصوصا در سر بالایی‌ها به نفس زیادی نیاز دارد و این افراد را اذیت خواهد کرد. همچنین اگر دوچرخه‌سواری در هوای آلوده انجام شود، آسیب بسیار جدی به این گونه افراد وارد خواهد شد.

خط قرمز دوچرخه برای برخی از افراد؛ چه کسانی دوچرخه سواری نکنند؟

دوچرخه سواری و بیماری های مفصلی

انجام ورزش دوچرخه‌سواری برای افرادی که دارای مشکل آرتروز شدید مفاصل زانو هستند هم مناسب نیست زیرا برای رکاب زدن پا و زانوی شما باید فعال باشد و امکان دارد آسیب این قست از بدنتان بیشتر شود. البته دوچرخه‌سواران حرفه‌ای هنگام آموزش دیدن یاد می‌گیرند که چگونه باید رکاب بزنند تا آسیبی به زانویشان وارد نشود. البته برای این که رکاب کمتری بزنید تا فشار کمتری به مفصل های زانو شما وارد شود می توانید از دوچرخه برقی به عنوان نسل جدید این وسایل نقلیه پاک استفاده کنید.

برای آسیب ندیدن در دوچرخه سواری چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر تصمیم دارید که دوچرخه‌سواری را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، باید یاد بگیرید که چگونه قبل از شروع این ورزش بدنتان را گرم کنید تا مفاصل و عضلاتتان کمتر آسیب ببیند. همچنین خود را ملزم کنید که از وسایل ایمنی این ورزش مانند کلاه، زانوبند و ... استفاده کنید. این نکته را هم خواهید فهمید که برای آسیب ندیدن باید در هر بار دوچرخه‌سواری حواستان به زمان استاندارد باشد تا درگیر خستگی عضلانی و کشیدگی و پارگی عضلات نشوید.

آیا دوچرخه سواری برای زنان ضرر جسمی دارد؟

انجام غیراصولی دوچرخه‌سواری نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم ضرر زیادی خواهد داشت. البته این مساله در همه ورزش‌ها وجود دارد و به همین دلیل است که متخصصان همیشه اصرار دارند ابتدا اصول اولیه یک ورزش را یاد بگیرید و سپس با کمک مربیان حرفه‌ای آن را انجام دهید. بنابراین باید بدانید تصور برخی از افراد که فکر می‌کنند دوچرخه‌سواری فقط برای زنان ضرر دارد، کاملا اشتباه است.

انجام دوچرخه سواری به صورت غیر اصولی می‌توان به درازمدت به ستون فقرات، استخوان لگن، دستگاه تناسلی، مجاری ادرار و دستگاه گوارش افراد آسیب جدی بزند. اما در صورتی که اصولی پیش بروید هیچگونه از این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

البته این مساله برای افرادی صدق می‌کند که روزانه ساعات زیادی را به صورت اشتباه دوچرخه‌سواری می‌کنند. برای افرادی که این ورزش را هر از چند گاهی انجام می‌دهند، حتی در صورت اشتباه انجام دادن مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. در ادامه برخی از مشکلاتی که دوچرخه‌سواری غیر اصولی می‌تواند برای زمان به وجود آورد و راه‌حلشان را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عفونت های مجاری ادرار

یکی از مشکلات اصلی که ممکن است با دوچرخه‌سواری اشتباه برای زنان ایجاد شود، عفونت واژن و مجاری ادرار است. البته دوچرخه‌سواری به صورت مستقیم این مشکل را ایجاد نمی‌کند اما اگر پس از دوچرخه‌سواری و تعرق مربوط به آن نکات بهداشتی را رعایت نکنید، ممکن است دچار این مشکل شوید. راه حل این است که بلافاصله پس از دوچرخه‌سواری دوش بگیرید و لباس زیرتان را عوض کنید. همچنین بهتر است هنگام دوچرخه‌سواری لباس زیر نخی باکیفیت بپوشید.

ایجاد زخم در ناحیه تناسلی

مشکل بعدی که ممکن است برایتان پیش بیاید، ایجاد زخم در ناحیه تناسلی است. اگر روزانه برای مدت طولانی این ورزش را انجام دهید، ممکن است سایش‌های مداوم باعث ایجاد چنین مشکلی شود. راه حل این است که زمان دوچرخه‌سواری روزانه خود را کنترل کنید.

عفونت های قارچی در دوران قاعدگی

بهتر است در دوران قاعدگی دوچرخه‌سواری نکنید زیرا ممکن التهابات، پس از انجام این ورزش بیشتر شود و احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی و بیماری‌های دیگر مربوط به زنان را بیشتر کند.

کلام آخر

دوچرخه‌سواری را باید یکی از مفیدترین و جذاب‌ترین ورزش‌های هوازی دانست اما این ورزش هم اگر به صورت اصولی انجام نشود، آسیب‌های جدی به افراد وارد خواهد کرد. از آنجایی همه ما در کودکی دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیریم، شاید با خودمان فکر کنیم، این ورزش را بلدیم و به دنبال یادگیری اصولی آن نرویم. اگر دوست ندارید هنگام انجام دوچرخه‌سواری آسیب ببینید، این طرز فکر را کنار بگذارید و به صورت اصولی این ورزش را یاد بگیرید و این که اگر دچار مشکلات جسمانی هستید مراقبت های قبل از دوچرخه سواری را نیز انجام دهید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.