سنگدال بتنی و کاربردهای آن

۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۰
کد خبر: 85539206
سنگدال بتنی و کاربردهای آن

تهران- ایرنابازار- سنگ دال بتنی مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش و حرارت داشته و اگر از پوشش حفاظتی لازم برخوردار باشد، امکان مقاومت در برابر حرارت در مدت زمان طولانی را خواهد داشت. این محصولات طول عمر و دوام بالایی داشته و ظرف مدت زمانی کوتاه اجرا و پیاده سازی می‌شوند. به ویژه اگر استانداردهای لازم را دارا باشند.

ایرنابازار- سنگدال بتنی که به آن دال بتنی نیز گفته می‌شود، در زبان انگلیسی به شکل concerte slab به نمایش درآمده و در واقع نوعی سقف محسوب می‌شود. این نوع سقف‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. برای نمونه به شکلی کاملا یکپارچه ساخته شده و در ساختار آن‌ها از مصالحی از قبیل بتن، فولاد و ... استفاده شده است. به همین دلیل موارد مصرف فراوانی را در ساخت انواع پل و سازه‌های مختلف به خود اختصاص داده‌اند. چراکه از ظاهر مطلوب و مناسبی برخوردار شده و امکان به سرقت رفتن و یا دزدیده شدن آن‌ها هم وجود ندارد.

مزایا و موارد کاربرد دال بتنی

سنگدال بتنی محصولی پیش ساخته است و در کارخانه‌های تولید کننده برای مصارف مد نظر شما آماده می‌شود. به همین دلیل نقش موثری در صرفه جویی در مصرف مصالح داشته و قیمت آن هم بر روی قطعات توسط کارخانه درج شده است.

سنگ دال بتنی مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش و حرارت داشته و اگر از پوشش حفاظتی لازم برخوردار باشد، امکان مقاومت در برابر حرارت در مدت زمان طولانی را خواهد داشت. این محصولات طول عمر و دوام بالایی داشته و ظرف مدت زمانی کوتاه اجرا و پیاده سازی می‌شوند. به ویژه اگر استانداردهای لازم را دارا باشند.

علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی، این محصولات در برابر نیروهای فشاری و کششی، عوامل و تغییرات آب و هوایی و... و. نیز مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهند و از آنجایی که پیش ساخته و آماده هستند، نقش بسیار موثری در سرعت اجرای کار دارند.

سنگ دال‌های بتنی به دلیل برخورداری از این مزایا موارد کاربرد فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. برای نمونه در حال حاضر استفاده از این نوع مصالح در سقف طبقات رواج قابل توجهی پیدا کرده است. بسیاری از افراد این محصولات را به صورت پیش ساخته تهیه کرده و برای سقف طبقات مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند در محل مورد نظرشان قالب دلخواه را ایجاد کرده و مراحل ساخت دال بتنی را به اتمام برسانند. سنگ دال بتنی به عنوان پوشش کانال و نهر آب نیز کاربرد دارد.

چراکه فرایند نصب آسانی داشته و قیمت آن نیز مقرون به صرفه و مناسب در نظر گرفته شده است. در حال حاضر از این محصولات در جاده‌ها و اتوبان‌ها نیز استفاده کرده و آبروها را پوشش می‌دهند.

انواع دال بتنی

سنگ دال‌های بتنی را می‌توان بر اساس نوع کاربری، نوع اجرا و پیاده‌سازی، محل و موقعیت قرارگیری و ... دسته‌بندی کرد و در گروه‌های مختلفی جای داد.

برای نمونه این محصولات بر اساس نوع کاربری در دسته‌های سنگدال ترافیکی سنگین، دال‌های سبک و فوق سنگین جای می‌گیرند و به لحاظ نوع اجرا و پیاده سازی می‌توان آن‌ها را در گروه‌های پیش ساخته و اجرا در محل طبقه‌بندی کرد.

در ادامه برخی از انواع پرکاربرد سنگدال بتنی را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

سنگدال بتنی و کاربردهای آن

سنگدال ترافیکی بتنی

این محصولات همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد در سه دسته اصلی جای گرفته و شامل سنگدال‌های سنگین، سبک و فوق سنگین هستند. هر کدام از این قطعات از ویژگی‌ها و مزایای خاص خود برخوردار شده و موارد مصرف و کاربردهای آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

برای نمونه در حال حاضر از سنگ دال‌های ترافیکی سنگین در معابر و گذرگاه‌های شهری و یا جایگاه‌های سوخت استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید و باید در ساختار و فرایند تولید آن‌ها به نکات زیادی توجه شود. برای نمونه سایز میلگردها و ضخامت در این مصالح باید بالا باشد تا بتوانند مصارف و نیازهای متقاضیان را به درستی پاسخ دهند.

در حالی که از سنگ دال‌های ترافیکی سبک به عنوان درپوش و در مکان‌هایی استفاده می‌کنند که انسان‌ها در حال تردد و رفت و آمد هستند. پس ساختار آن‌ها نیز با دال ترافیکی سنگین متفاوت است.

به عنوان مثال این قطعات با کمک متریال‌هایی از قبیل شن، ماسه، سیمان، آب و ... به وجود می‌آیند و در ساختار آن‌ها از میلگردهای با سایز بالا استفاده نشده است. چراکه قرار است انسان‌ها، دوچرخه‌ها، موتور سیکلت‌ها و به طور کلی وسایل نقلیه سبک از روی آن‌ها عبور کنند.

نوع دیگر سنگدال بتنی از لحاظ نوع کاربری، دال‌های ترافیکی فوق سنگین هستند که در ساختار آن‌ها باید از دو شبکه استفاده شود تا ضخامت بالاتری به دست آورند.

دال‌ بتنی پیش ساخته و اجرا در محل

در مواقعی که صاحبان و مالکان پروژه‌های ساختمانی و یا عمرانی تمایل دارند پروژه مد نظر خود را در مدت زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانند و قیمت و هزینه پایین‌تری را نیز پرداخت کنند از دال بتنی پیش ساخته و آماده شده در کارخانه استفاده می‌کنند.

قطعاتی که با ابعاد پیش فرض و یا بنا به سفارش مشتریان تهیه می‌شوند. اما امکان دارد که پروژه مد نظر شما وسیع‌تر باشد و یا فرایند حمل و نقل دال بتنی از کارخانه تا محل اجرا دشوار به نظر برسد و یا حتی غیر ممکن باشد. در چنین شرایطی بهتر است این قطعه را در محل پروژه به اجرا در بیاورید.

سنگدال بتنی و کاربردهای آن

قیمت سنگدال بتنی

افرادی که تمایل دارند برای پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز خود از دال‌های بتنی استفاده کنند به نکات و موارد زیادی توجه نشان می‌دهند که یکی از مهمترین این نکات در نظر گرفتن قیمت و هزینه قابل پرداخت برای خرید این محصولات و یا نصب آن‌ها است.

این میزان هزینه یک نرخ ثابت و قطعی نبوده و نمی‌توان برای آن رقم دقیقی در نظر گرفت. پس برای محاسبه قیمت سنگدال بتنی باید به چند عامل و یا فاکتور مهم دقت داشته باشید که یکی از آن‌ها، بررسی روش تولید این قطعات است.

این محصولات در حال حاضر به روش‌های پیش تنیده و سنتی تولید شده و بر این اساس قیمت و هزینه متفاوتی دارند. از سوی دیگر مواد تشکیل دهنده آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در حالت معمول در ساختار این قطعات از مصالحی مانند ماسه، شن، سیمان، آب، میلگرد در سایزهای مختلف، ویبراتور، روغن قالب و... و. استفاده کرده و این محصولات را با یکدیگر ترکیب و مخلوط می‌کنند. همچنین ابعاد و اندازه‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

ابعاد رایج و پرکاربرد این قطعات که مصارف بیشتری دارند به شکل پیش فرض در کارخانه ساخته می‌شوند و قیمت قابل پرداخت برای آن‌ها هم یکسان است.

اما اگر تمایل داشته باشید از دیگر ابعاد و اندازه‌های این قطعات استفاده کنید باید سایز مورد نظر خود را به واحد تولید کننده اعلام نموده و سفارش ساخت این قطعه را ارائه دهید تا مطابق با ابعاد مورد نیاز شما ساخته شود.

در این صورت قیمت سنگدال بتنی بر اساس میزان مصالح و متریال‌های به کار رفته در ساختار آن متفاوت خواهد بود. کیفیت مصالح و میزان مرغوبیت آن‌ها نیز در تعیین قیمت و هزینه قابل پرداخت برای خرید سنگدال بتنی اثرگذار است.

هر چه این مصالح کیفیت بالاتری داشته باشند به طور حتم قیمت و هزینه بالاتری هم برای خرید آن‌ها لازم است. این امکان وجود دارد که تولید کننده برای ساخت این قطعات از مصالح درجه ۲ و یا کیفیت پایین استفاده کرده و این محصولات را با قیمت ارزانتری در اختیار متقاضیان قرار دهد.

حواستان به این نکته باشد که موضوع کیفیت در سنگدال بتنی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر به این مورد توجه نداشته باشید ممکن است با خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه شوید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.