تفاوت گازهای مبرد اصلی و تقلبی؛ یک بررسی عمیق از تاسیسات تابش

تهران- ایرنابازار- گازهای مبرد تقلبی، در نگاه اول بسیار به گازهای مبرد اصلی شباهت دارند. اما اگر دقت بیشتری به خرج بدهید، تفاوت‌های بنیادین، خود را به شما نشان خواهند داد. این تفاوت‌ها، هم می‌توانند در قیمت، رنگ، بو و بسته‌بندی ظاهر شوند؛ هم کیفیت سردکنندگی را تحت تاثیر قرار بدهند.

ایرنابازار- سال هاست که تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگانِ قانونی گازهای مبرد، بر خطر وجود گازهای مبرد تقلبی در بازار تاکید می‌کنند. بیایید نکات مهمی را با هم مرور کنیم تا به راحتی بتوانید گازهای مبرد اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.

گازهای مبرد، یا همان گاز سیستم‌های تهویه مطبوع، از ترکیبات شیمیایی کربن و فلوئور به دست می‌آیند. در جهان، درصدهای مختلفی از فلوئوروکربن‌ها وجود دارند، ولی تمام آن‌ها در یک ویژگی، مشترک هستند. فلوئوروکربن‌ها هر سیکلِ تبرید را به صورت مایع آغاز می‌کنند، در ادامه با استفاده از گرمای نهان تبخیر، دمای محیط را پایین می‌آورند و در نهایت هم به گاز تبدیل می‌شوند.

همین ترکیبِ به ظاهر ساده، انقلابی را در خدمات تاسیسات ساختمانی ایجاد کرده است. حال سوال اینجاست که چطور می‌توان گازهای مبرد تقلبی را تشخیص داد؟ از آن مهم‌تر اینکه، گازهای مبرد تقلبی چه ضررهایی را به شما تحمیل خواهند نمود؟ در ادامه، تلاش خواهیم کرد که به این سوال‌ها، پاسخی کاربردی بدهیم.

گاز مبرد چیست و چطور کار می‌کند؟

پیش‌تر اشاره کردیم که هدف اصلی گازهای مبرد، تسهیل فرآیند سرد شدن یا انجماد فضا است. اما بد نیست که کمی بیشتر این موضوع را باز کنیم.

گاز مبرد (Refrigerant gas) ماده‌ای است که وظیفه‌ی جذب و دفع حرارت در سیستم‌های تبرید و تهویه‌مطبوع را برعهده دارد. این ماده، هم پایداری شیمیایی مناسبی دارد، هم توانایی تغییر فاز را داراست. به علاوه، غیر قابل اشتعال نیز هست. پس، با تکیه بر همین ویژگی‌ها، در سیستم‌هایی مانند یخچال‌ها و فریزرها، تهویه مطبوع و پمپ‌های حرارتی ایفای نقش می‌کند!

پیش‌تر، کارشناسان تاسیسات تابش در مقاله‌ای تحت عنوان "گاز مبرد چیست؟ " ویژگی‌های این نوع از گازها را به طور کامل بررسی کرده‌اند. به علاوه، به بازخوانی انواع، کابردها و حتی چالش‌های استفاده از گاز مبرد نیز پرداخته‌اند. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌دهیم که این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت بین گازهای مبرد اصلی و تقلبی

گازهای مبرد تقلبی، در نگاه اول بسیار به گازهای مبرد اصلی شباهت دارند. اما اگر دقت بیشتری به خرج بدهید، تفاوت‌های بنیادین، خود را به شما نشان خواهند داد. این تفاوت‌ها، هم می‌توانند در قیمت، رنگ، بو و بسته‌بندی ظاهر شوند؛ هم کیفیت سردکنندگی را تحت تاثیر قرار بدهند. در ادامه، تلاش می‌کنیم که بخشی از تفاوت‌های ظاهری بین گازهای مبرد اصلی و تقلبی را بازگو کنیم.

بسته‌بندی گازهای مبرد

بسته‌بندی گازهای مبرد اصلی، معمولاً با کیفیت بالا انجام می‌گیرد. اما چطور؟ کپسول‌های گاز مبرد اصلی، معمولاً دارای یک پلمپ حرارتی با آرم و نام حک شده‌ برند تولیدکننده است. اما در گازهای مبرد تقلبی، آرم و نام شرکت یا برند گاز مبرد روی پلمپ حرارتی درج نمی‌شود.

دستگیره‌ کپسول‌های گاز

به طور کلی، نمی‌توان قانون کلی‌ای را برای شناسایی گاز مبرد اصلی و تقلبی از روی دستگیره‌ کپسول عنوان کرد. اما با نگاهی به بازار ایران، می‌توانیم شما را در مسیر خریدی امن، راهنمایی کنیم. به یاد داشته باشید که از میان گازهای مبرد موجود در بازار ایران، برندهای سیزن (SEASON)، وسترون (WESTRON)، دارای دستگیره‌های میله‌ای هستند. این در حالی است که گازهای تقلبی‌ای که تحت این اسامی تولید می‌شوند، دستگیره‌های تیغه‌ای دارند.

شیرهای گاز خروجی

یکی از بهترین برندهای گاز مبرد موجود در بازار ایران، وسترون است. اما می‌دانید که چطور باید یک گاز مبرد وسترون اصلی را از نسخه‌ تقلبی آن تشخیص دهید؟ کافی است به شیر گاز خروجی دستگاه دقت کنید! تنها در نسخه‌های اصلی گاز مبرد برند وسترون، این شیر را به صورت یک شیرفلکه‌ قرمز رنگ خواهید دید.

رنگ و بوی گازهای مبرد اصلی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گازهای مبرد اصلی و تقلبی، در رنگ و بوی آن‌هاست. گازهای مبرد اصلی معمولاً رنگ و بوی خاصی ندارند. پس اگر متوجه شدید که یک گاز مبرد، رنگی است (زرد، قرمز و یا سبز)، به اصالت آن شک کنید. از سوی دیگر، گازهای مبرد اصلی، هیچ بویی از خود ساطع نمی‌کنند. این در حالی است که گازهای مبرد تقلبی، بویی ناخوشایند، تند و شیمیایی‌ دارند. این هم به دلیل استفاده از مواد ارزان و غیراستاندارد در پروسه‌ تولید است.

تفاوت سردکنندگی گازهای مبرد اصلی و تقلبی

احتمالاً این گزینه آنقدر بدیهی است که نیازی به توضیح ندارد. گازهای مبرد تقلبی کیفیت سردکنندگی پایین‌تری را نسبت به گازهای مبرد اصلی دارند. پس اگر متوجه شدید که گاز مبرد شما به اندازه‌ی کافی یا سابق، سرد نمی‌کند، بهتر است در مورد کیفیت خرید خود به شک بیفتید.

تفاوت گازهای مبرد اصلی و تقلبی؛ یک بررسی عمیق از تاسیسات تابش

فکر می‌کنید که هنوز هم به راهنمایی نیاز دارید؟ یا شاید هم تصور می‌کنید که این اطلاعات برای مقابله با موج فروش گازهای مبرد تقلبی در بازار کافی نیستند! پس به شما توصیه می‌کنیم که مقاله "تشخیص گازهای مبرد اصلی از تقلبی (hfc-hcfc)" را نیز مطالعه کنید. چرا که کارشناسان تابش، تلاش کرده‌اند دید دقیقی از بازار خرید و فروش گازهای مبرد را به شما عرضه کنند.

اما در این مسیر، توجه به یک نکته را فراموش نکنید. آن هم اینکه، با توجه به نوسانات نرخ ارز و هزینه‌های واردات، هر چه کم‌رنگ‌تر کردن این تفاوت‌ها به کاری ساده‌تر از پیش تبدیل شده است. به همین دلیل، اولین توصیه‌ ما، به عنوان تیم تاسیسات تابش، به شما این است که خرید گاز مبرد از فروشگاه یا اشخاص قابل اعتماد را در دستور کار خود قرار دهید.

مهم‌ترین ضررهای استفاده از گازهای مبرد تقلبی

رایج‌ترین نتیجه‌ استفاده از گازهای مبرد تقلبی، کاهش عملکرد سیستم‌هاست. می‌دانید چرا؟ چون سیستم‌ها معمولاً با مواد سازنده‌ی مبردهای ارزان و تقلبی سازگار نیستند. به همین دلیل ممکن است، طیف وسیعی از ناهنجاری‌ها را از خود نشان دهند. از این میان می‌توان به افزایش مصرف انرژی، کاهش عمر عملیاتی تجهیزات، خرابی سیستم و حتی حوادثی مثل آتش‌سوزی و انفجار اشاره کرد.

تا به اینجا، تلاش کردیم که به شما نشان دهیم گازهای مبرد چطور عمل می‌کنند؟ استفاده از آن‌ها چه مزایایی دارد؟ و در صورت استفاده از گازهای مبرد تقلبی، چه خطراتی در کمین شما خواهند بود. اما کارِ گروه تاسیسات تابش در اینجا به انتها نخواهد رسید. ما می‌خواهیم شما را به بزرگترین جشنواره خرید انواع گازهای مبرد، "هر خرید، یک تخفیف" دعوت کنیم.

چه یک مشتری عمده هستید و چه یک نصاب سیستم‌های تهویه مطبوع، کافی است با ما تماس بگیرید. ما شما را در مسیر خریدی امن، مطمئن و دارای صرفه اقتصادی بالا، هدایت خواهیم کرد. اما راه سومی هم برای شرکت در جشنواره هر خرید، یک تخفیف وجود دارد. می‌توانید به سادگی، فقط با ثبت نام در وبسایت تاسیسات تابش و ثبت اولین سفارش خرید خود، به عضویت باشگاه مشتریان تاسیسات تابش دربیایید. به این ترتیب، باز هم می‌توانید از شرایط و تخفیف‌های جشنواره خرید انواع گازهای مبرد بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که فاصله‌ شما تا یک خرید امن در بازاری پرتلاطم، فقط چند کلیک ساده است.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.