جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

تهران- ایرنابازار- کارفرما در صورت بیمه نکردن کارگر، محکوم به پرداخت جریمه نقدی معادل ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه کارگر خواهد بود. برخی از کارفرمایان از این قانون اطلاعی ندارند؛ متاسفانه بسیاری از کارفرماها از این قوانین بی‌اطلاع هستند و به‌خاطر مسائل مالی از بیمه کردن کارگرها اجتناب می‌کنند.

ایرنابازار- اگر کارگر از کارفرما بابت بیمه نکردن او شکایت کند، سازمان تامین اجتماعی جریمه مالی را برای کارفرما در نظر می‌گیرد. در نتیجه بسیار مهم است که طرفین از قوانین و جریمه بیمه رد نکردن برای کارگر توسط کارفرما اطلاع داشته باشند. از این‌رو در ادامه این مطلب به بررسی قوانین و میزان جریمه کارفرما برای بیمه نکردن کارگر خواهیم پرداخت. اگر به‌عنوان کارفرما یا کارگر، به‌دنبال قوانین بیمه هستید، مطالعه مقاله پیش‌رو برای شما مفید خواهد بود.

الزام بیمه کردن کارگر توسط کارفرما در قانون کار

طبق «ماده ۱۴۸ قانون کار»، کارفرمایان مکلف به بیمه کردن کارگران واحد خود (صنعتی، اداری، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، شرکتی) هستند. همچنین، طبق «ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی»، کارفرما ملزم به پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه‌شده، به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. در نهایت، طبق «ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی»، نرخ حق بیمه کارگران برابر با ۳۰ درصد از حقوق فرد بیمه‌شده است.

۲۳ درصد از نرخ بیمه کارگر را کارفرما باید پرداخت کند و مابقی آن (۷ درصد) از حقوق کارگر بیمه‌شده کسر می‌شود. محاسبه حقوق، حق بیمه، مالیات و سایر امور مربوط به کارکنان مطابق قوانین تامین اجتماعی، یکی از پیچیده‌ترین فرایندهای شرکت و سازمان است. استفاده از یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد پیشرفته و دقیق این فرایند پیچیده و حساس را در سریع‌ترین زمان ممکن پیش خواهد برد.

جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما براساس قانون کار

بر اساس «ماده ۱۸۳ قانون کار»، کارفرمایانی که از بیمه کردن کارگران خود اجتناب کنند، علاوه‌بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما)، باید جریمه نقدی نیز بپردازند. این جریمه نقدی باتوجه‌به شرایط، امکانات و میزان جرم فرد خاطی (کارفرما) معادل ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه کارگر مربوطه است. کارفرمایان در کنار امور مربوط به حقوق و بیمه کارگران باید به مواردی مانند مدیریت جریان وجوه نقد، حساب‌های بانکی، کارت‌خوان‌ها و چک‌های دریافتنی و پرداختنی از طریق نرم افزار خزانه داری نیز توجه کنند؛ زیرا بی‌دقتی و ثبت گزارش‌های اشتباه امکان جریمه شدن را در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر، طبق تبصره ۲ ماده ۱ قانون «دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که ظرف مهلت مقرر نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق بیمه‌شدگان و حق بیمه مربوط اقدام نمی‌نمایند» اگر کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نکند، علاوه‌بر پرداخت اصل حق بیمه، مکلف به پرداخت جریمه نقدی مقطوع به این ترتیب خواهد بود:

  • تا مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۷ درصد تمام یا کسر بدهی پرداخت‌نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۳۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ ریال تا مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال بدهی ماهانه معادل ۱۷ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.
  • از مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰ ریال به بالا بدهی ماهانه معادل ۲۲ درصد تمام یا کسری بدهی پرداخت نشده همان ماه.

ازاین‌رو در صورت پرداخت نکردن حق بیمه کارگر، براساس مبلغ بدهی ماهانه، کارفرما ملزم پرداخت ۷، ۱۲، ۱۷ یا ۲۲ درصد کل یا کسر بدهی پرداخت نشده همان ماه به سازمان تامین اجتماعی است.

جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارگر در سال ۱۴۰۳

مطابق قانون اگر کارفرما برای کارگر خود بیمه رد نکند، باید جریمه نقدی معادل ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه او را پرداخت کند. این جریمه براساس تعداد ماه‌هایی محاسبه خواهد شد که کارگر مشغول فعالیت در کارگاه بوده است. نرخ حق بیمه ۱۴۰۳ کارگران با حداقل دستمزد روزانه به تفکیک ۶ ماه ۳۱ روزه و ۳۰ روزه در جدول زیر آورده شده است:

جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

ازاین‌رو در سال ۱۴۰۳ باتوجه‌به تعداد ماه‌هایی که حضور کارگر در محل کار توسط نرم افزار حضور و غیاب ثبت شده است، کارفرما باید به‌عنوان جریمه، ۲ تا ۱۰ برابر نرخ حق بیمه کارگر را پرداخت کند.

جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر طبق حق بیمه کارگر ۱۴۰۳

باتوجه‌به اینکه مقدار حقوق کارگر، حق بیمه پرداختنی او را تعیین می‌کند، میزان جریمه کارفرما بابت بیمه نکردن کارگر نسبت به حقوق او متفاوت است. در ادامه به بررسی جریمه یک‌ساله بیمه نکردن کارگر با حق بیمه براساس حداقل دستمزد روزانه ۲٬۳۸۸٬۷۲۸ ریال پرداخته‌ایم:

جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

بنابراین کارفرما در سال ۱۴۰۳ باید ۲ تا ۱۰ برابر مبلغ ۳۴٬۵۰۸٬۲۳۲ تومان را به‌عنوان جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر (با حداقل حقوق روزانه)، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

جریمه بیمه نکردن کارگر؛ جریمه یک سال بیمه نکردن کارگر چقدر است؟

پیشگیری از بروز تخلف‌های مربوط‌ به بیمه با کمک نرم‌افزار محاسبه حقوق

آگاهی نداشتن از قوانین حقوق، دستمزد و بیمه باعث بروز مشکلاتی همچون جریمه‌های نقدی برای کارفرمایان خواهد شد. ازاین‌رو بهتر است کارفرمایان با استخدام کارشناسان منابع انسانی و حسابداری برای بررسی و محاسبه حق‌وحقوق کارگران از آن‌ها کمک بگیرند. طبق قانون، جریمه بیمه رد نکردن برای کارگر برابر با پرداخت جریمه نقدی ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه او است. در نتیجه بیمه نکردن کارگر تبعات سنگینی برای کارفرما در پی خواهد داشت.

یکی از راهکارهای جلوگیری از اشتباه‌های ناخواسته هنگام بیمه کردن و پرداخت حق بیمه کارگران، استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته محاسبه حقوق و دستمزد است. این برنامه‌ها به‌شکل دقیق و جزئی اطلاعات کارمندان را ثبت و فایل‌های بیمه و مالیات آن‌ها را تهیه می‌کنند. سپیدار سیستم، تولیدکننده نرم‌افزارهای حسابداری، یکی از بهترین سیستم‌های دستمزد و حقوق را مطابق با قانون کار و تامین اجتماعی عرضه کرده است. برای اطلاع از جزئیات و امکانات نرم‌افزارها می‌توانید به سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.