رشد ۳۶ درصدی تولید مجتمع فولاد خراسان

مشهد- ایرنابازار- مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: این شرکت در مقایسه با هفت شرکت فولادسازی دیگر در کشور در سال گذشته، موفق به دستیابی به رشد ۳۶.۷ درصدی شده و میزان رشد بیشتری نسبت به آن شرکتها داشته است.

به گزارش ایرنابازار، طهمورث جوانبخت روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در مشهد با اشاره به وضعیت کنونی این شرکت افزود: ظرفیت تولید سالانه این شرکت در نورد ۵۵۰ هزار تن، در فولادسازی ۱.۳۵ میلیون تن، در احیا مستقیم ۱.۶ میلیون تن، گندله سازی ۲.۵ میلیون تن و در کنسانتره ۲.۵ میلیون تن است.
وی میزان تامین کنسانتره مجتمع فولاد خراسان از سنگان خواف در سال ۱۴۰۱ را ۲۱۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ را ۸۵۰ هزار تن ذکر و بیان کرد: هزینه حمل به ازای هر تن کنسانتره از مبدا جغرافیایی سنگان خواف ۲۸ درصد متاثر از مدیریت بهینه منبع یابی، کاهش یافته است.
جوانبخت به رشد تولید در مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: رشد تولید گندله در این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۴ درصد، آهن اسفنجی ۲۹ درصد و شمش ۳۶.۷ درصد بوده است.
وی با اشاره به تولید ۶۱۰ هزار تنی میلگرد در شرکت فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ گفت: این میزان تولید یک رکورد محسوب می‌شود به طوری که آخرین رکورد این مجتمع در تولید میلگرد مربوط به سال ۱۳۹۳ بود.
وی بیان کرد: اهم دلایل رشد تولید شمش فولاد در مجتمع فولاد خراسان به تولید باکیفیت، تامین به موقع قراضه، بهبود فرآیندهای ساختاری تولید، فرهنگ سازی نیروی تولید بازمی گردد.
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان گفت: با توجه به توقفات ناشی از قطع گاز در واحد احیا مستقیم این شرکت و تامین قراضه مورد نیاز، واحد فولادسازی مجتمع موفق شد در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸۱ هزار و ۱۹ تن تولید داشته باشد.
وی اظهار کرد: محدودیتهای ناشی از قطع گاز در زمستان و قطع برق در تابستان از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و عدم نفع شرکت فولاد خراسان ناشی از قطع برق و گاز در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۱ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال بود.

جوانبخت ادامه داد: با وجود این محدودیتها به رتبه اول رشد فروش سالانه به میزان ۶۶.۷ درصد در کشور در سال ۱۴۰۲ دست یافتیم، میزان رشد سود این شرکت نیز ۱۴۵ درصد و رشد حاشیه سود آن ۱۸.۵ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: سود خالص و درصد حاشیه سود خالص شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از هفت شرکت فولادسازی دیگر کشور بیشتر بود به طوری که میزان رشد سود خالص سالانه آن ۱۴۳.۹ درصد و میزان رشد حاشیه سود خالص آن ۸.۵ درصد بوده است.

رشد ۳۶ درصدی تولید مجتمع فولاد خراسان


مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: سرمایه این شرکت در سال ۱۴۰۲ جهش قابل ملاحظه ای نسبت به سالهای گذشته (از سال ۱۳۸۳ به بعد) داشته به طوری که از ۲۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۸ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید و توانست با این رشد از معافیت مالیاتی نیز برخوردار شود.
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان رضوی به طرحهای این شرکت مبنی بر توسعه زیرساختها و کاهش محدودیت‌های انرژی اشاره و بیان کرد: اجرای پروژه پساب شهر نیشابور شامل سه فاز اجرایی (جمع آوری، تصفیه، انتقال) به اجرا درآمده و در سال ۱۴۰۵ به بهره برداری خواهد رسید.
وی طراحی طرح جامع سیستم آبرسانی داخلی شرکت مجتمع فولاد خراسان، احداث یا تملک نیروگاه تجدیدپذیر ۶۰ مگاواتی، ذخیره سازی گاز ۶۵ میلیون مترمکعبی و بازچرخانی پساب صنعتی را از دیگر طرحهای زیرساختی این شرکت برشمرد.
وی اظهار کرد: به منظور توسعه زنجیره ارزش، احداث خط اول تولید کنسانتره به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن که ۱۰ سال راکد مانده بود، تملک واحدهای آهن اسفنجی موجود در منطقه، ایجاد واحد شردینگ ۱۸۰ هزار تنی در سال و ایجاد شرکت زیرساخت در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
جوانبخت توسعه زیرسقف واحد گندله سازی از ۲.۵ به ۳.۴ میلیون تن، توسعه زیرسقف واحد فولادسازی به میزان ۳۵۰ هزار تن، راه اندازی واحد پایلوت پلنت، احداث پوشش دهی آهک بر روی گندله ورودی، پیمان مدیریت (تولید بدون کارخانه مقاطع طویل) را از طرحهای مربوط به توسعه زیرسقف این شرکت برشمرد.
مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: سهم شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از سهام مجتمع فولاد خراسان ۳۳.۴ درصد، سهم موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ۶.۱ درصد، سهم شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو ۱.۸ درصد، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر ۵۵.۴۷ درصد، سایر سهامداران ۳.۲ درصد است.
جوانبخت اضافه کرد: تعداد کل اشتغال ایجاد شده در مجتمع فولاد خراسان هفت هزار و ۱۸ نفر است که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم هستند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.