مضرات استفاده از گوشی برای زن باردار

تهران- ایرنابازار- مضرات به‌همراه‌داشتن گوشی برای زن باردار و تاثیرات آن بر جنین و همچنین راه‌هایی به‌منظور کاهش عوارض تشعشعات الکترونیکی تلفن همراه در این مقاله آموزش داده می شود.

***محتوای تبلیغاتی***

ایرنابازار- یکی از مباحثی که امروز در علم پزشکی به‌شکل جدی بررسی می‌شود، مبحث استفاده از گوشی برای زن باردار است. آیا می‌دانستید استفاده از وسایل هوشمند بی‌سیم در دوران بارداری ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما و جنین به ‌وجود آورد.

به همین علت نیز توصیه می‌شود از کنار این موضوع به‌سادگی عبور نکنید و میزان اطلاعات خود را نسبت به خطرات گوشی برای جنین، خطرناک‌ترین زمان برای استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری و مواردی از این قبیل ارتقاء دهید. در ادامه با ما همراه شوید تا به‌ تشریح این موارد بپردازیم.

استفاده از گوشی برای زن باردار چه عوارضی به دنبال دارد؟

احتمالا شما نیز مانند اغلب بانوان نسبت به این موضوع که استفاده از دستگاه‌های هوشمند بی‌سیم مشکلات بسیاری را برای مادر و جنین به‌همراه خواهد داشت آگاهی دارید یا به صورت اتفاقی نسبت به آن مواردی را شنیده‌اید.

برخی افراد خطرات گوشی برای زن باردار را جدی نگرفته و به‌سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. در ادامه از مهم‌ترین عوارض استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری را ذکر می‌کنیم تا مطمئن شوید که شنیده‌های شما در این مورد حقیقت دارند.

تاثیر اشعه گوشی بر سلول‌ های مغزی جنین

فرایند رشد از همان زمان انعقاد نطفه شروع می‌شود. در طول این جریان یکی از مهم‌ترین موارد، شکل‌گرفتن سلول‌های مغزی است که از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان به‌شمار می‌آید.
طی تحقیقاتی که توسط متخصصین صورت گرفته، اشعه‌های ساطع‌شده از دستگاه‌های هوشمند اغلب روند شکل‌گرفتن و سپس رشد سلول‌های مغزی را با اختلال مواجه می‌کنند. ایجاد اختلال در مغز جنین کارایی بدن را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

تاثیر اشعه گوشی بر فزایش احتمال بارداری زودرس

طبق نتایج اعلام‌شده، با توجه به اینکه ممکن است سیگنال یا امواج ساطع‌شده از وسایل الکترونیکی هوشمند روند رشد سلول‌های جنین را افزایش دهد؛ امکان زایمان زودرس نیز افزایش می‌یابد.

در نظر داشته باشید که در این حالت علاوه‌بر مشکلاتی که برای مادر پیش می‌آید ممکن است روند شکل‌گیری بخش‌های مختلف بدن جنین با مشکل مواجه شده و پس‌از تولد او شاهد نقص در تشکیل اعضای بدن یا دستگاه عصبی نوزاد باشید.

تاثیر اشعه گوشی بر افزایش احتمال بیش فعالی

چنانچه بخواهیم به زبان ساده دراین‌باره صحبت کنیم، می‌توان گفت که اگر مادر در دوران بارداری دائما در معرض تشعشعات الکترونیکی قرار بگیرد، ژن بیش‌فعالی که نوعی اختلال رفتاری است ازطریق میتوکندری وارد بدن مادر می‌شود. باتوجه به اینکه ژن اختلال بیش‌فعالی روی مادر تاثیری ندارد، ممکن است شما نیز متوجه وجود آن نشوید؛ اما بهتر است بدانید که این ژن تاثیر مستقیم بر جنین خواهد داشت.

تاثیر اشعه گوشی بر افزایش احتمال سقط جنین

افزایش احتمال سقط ازجمله مواردی است که برخی از پزشکان آن را نتیجه استفاده از گوشی در دوران بارداری دانسته‌اند. این مورد هنوز درحال بررسی است و نمی‌توان با قاطعیت درباره آن سخن گفت؛ اما با توجه به ارتقای روزانه تکنولوژی در دنیا ممکن است این مورد نیز به حتمیت بپیوندد. توصیه می‌کنیم در دوران بارداری تاحدامکان از لوازم هوشمند بی‌سیم فاصله بگیرید.

استفاده از گوشی برای زن باردار در کدام دوره خطرناک ‌تر است؟

متخصصین فعال در این زمینه خطرناک‌ترین زمان استفاده از گوشی برای زن باردار را از زمان تشکیل یا انعقاد نطفه تا ۱۵ هفتگی می‌دانند. این دوران قطعا دورانی است که ممکن است شما نیز مانند اغلب افراد از تشکیل نطفه اطمینان کامل نداشته باشید.

با این تعاریف توصیه می‌شود مطابق با زمان تخمک‌گذاری و همچنین آخرین رابطه خود تا مدت کوتاهی نسبت به استفاده از وسایل هوشمند حساسیت به خرج دهید تا از رخداد مشکلات جدی نیز تاحدامکان جلوگیری کنید.

۱۵ هفته ابتدایی دوران بارداری از آن جهت که اغلب به‌سرعت طی شده و سلول‌های مغزی تشکیل می‌شوند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. اما این روند تاثیرگذاری را به‌هیچ‌عنوان نباید فقط محدود به ۱۵ هفته دانست.

تشعشعات دستگاه‌های هوشمند بر جنین تا زمان تولد او ادامه دارد؛ اما به‌مرور زمان پس‌از شکل‌گیری قسمت‌های مختلف بدن جنین، هربار میزان این تاثیرگذاری تا حدودی کاهش پیدا می‌کند ولی کاملا قطع نمی‌شود.

خطرناک‌ترین اشعه ‌های آسیب زننده به جنین کدامند؟

یکی از خطرناک‌ترین اشعه‌هایی که می‌توان از آن به عنوان دومین قاتل خاموش یاد کرد، اشعه ایکس است. این اشعه فاقد بو، رنگ و حتی شکل خاصی است؛ اما در عین حال بیشترین تاثیر را روی جنین داشته و حتی امکان دارد قرارگرفتن مداوم مادر در معرض این تشعشع موجب سقط جنین شود.

دسته دیگر اشعه‌های زیان بار را باید شامل آلفا، بتا و گاما دانست. این تشعشعات بعداز اشعه ایکس بیشترین تاثیر را بر جنین دارند. هرچند ممکن است خطر موارد جدید که ذکر شد مانند تشعشعات ساطع‌شده، از اشعه ایکس نباشد؛ اما روند رشد و سلامت سلول‌های مغزی جنین را تا حدود بسیاری تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

شاید شما نیز مانند برخی دیگر از افراد اطلاع داشته باشید که امواج ساطع‌شده از موبایل جزء هیچ‌یک از مواردی که بیان کردیم نیست. استفاده ازگوشی برای زن باردار از آن جهت منع می‌شود که از خود اشعه‌های الکترومغناطیس ساطع می‌کند.

حال با توجه به این موضوع شاهد دسته‌بندی این محصولات با درنظرگرفتن میزان انتشار اشعه‌های مختلف از جمله الکترومغناطیس که بر بخش‌های خاصی از بدن کودک مانند پوست، مو، ناخن و مواردی از این قبیل تاثیر می‌گذارد، هستیم.

باتوجه به تاثیراتی که اشعه‌های موجود در تلفن همراه برای همه افراد به خصوص بانوان باردار و جنین دارد، توصیه می‌کنیم در زمان خرید موبایل حتما به بحث مرتبط با اشعه‌های ساطع شده از محصول مورد نظر خود توجه کنید و دراین‌باره تحقیقات زیادی انجام دهید.

حتما در ‌نظر داشته باشید که در زمان انتخاب تلفن همراه، محصولی را بخرید که SAR پایینی داشته باشد. این لفظ اختصاری، بیانگر میزان جذب اشعه‌ای است که توسط بدن افراد صورت می‌گیرد. از آن جهت که تلفن همراه به یکی از لوازم ضروری هریک از ما تبدیل شده، توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خودتان هم که شده به‌هیچ‌عنوان از بررسی میزان SAR محصول غافل نشوید.

توصیه‌های مهم برای استفاده از گوشی برای زن باردار

مضرات استفاده از گوشی برای زن باردار

با توجه به میزان اهمیت و فراگیرشدن استفاده از گوشی و سایر وسایل ارتباطی ممکن است برای شما نیز استفاده‌نکردن از این تکنولوژی‌ها در یک مدت‌زمان نسبتا طولانی بسیار سخت باشد. برای رفع این مشکل در ادامه مواردی را بیان خواهیم کرد که به شما در جهت استفاده مناسب از این لوازم در دوران بارداری کمک می‌کند.

دقت کنید توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شوند اغلب مناسب بانوانی هستند که ۱۵ هفتگی خود را پشت سر گذاشته‌اند. با توجه به حساسیت این بازه از تشکیل جنین بهتر است سعی کنید میزان استفاده خود از تلفن همراه یا سایر لوازم هوشمند الکترونیکی را به حداقل‌ترین حالت ممکن برسانید.

• ازجمله نکات مهم دور نگه‌داشتن تلفن همراه از خود در صورت استفاده‌نکردن است.

• بهتر است برای مکالمه‌های تلفنی خود یا گوش‌دادن به موزیک و تماشای فیلم تاحدامکان از هدست، هندزفری یا بلندگو استفاده کنید.

• اگر تماس‌های تلفنی شما اغلب طولاتی‌مدت هستند بهتر است به ارسال پیام‌های کوتاه اکتفا کنید.

• استفاده از برخی اپ‌ها، مجلات و کتاب‌ها می‌توانند برای ارتقای دانش شما در این زمینه مفید باشند. می‌توانید به‌سادگی از بهترین اپلیکیشن بارداری استفاده کنید.

• از حمل موبایل در جیب شلوار یا لباس خود به‌طور جدی پرهیز کنید؛ باتوجه به نزدیک‌بودن تلفن همراه به جنین، امکان برخورد یا جذب این تشعشعات افزایش می‌یابد.

• در زمان خواب حتما تلفن همراه خود را در نقطه‌ای دورتر قرار داده و از نگهداری آن در کنار تخت و زیر بالشت به‌شدت پرهیز کنید.

• از تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی، تاجایی‌که امکان دارد در دوران بارداری استفاده نکنید.

میزان فاصله توصیه شده و مناسب برای دور شدن از مضرات گوشی برای زن باردار چقدر است؟

یکی از مواردی که ممکن است بانوان در دوران بارداری به‌صورت افراطی به آن توجه کنند، بررسی میزان فاصله مناسب با لوازم هوشمند الکترونیکی است. در ابتدا بهتر است بدانید که این موضوع مبحث واضح و مشخص شده‌ای نیست؛ در واقع قدرت و میزان تاثیرگذاری اشعه‌های موجود در اطراف ما با یکدیگر متفاوت هستند.

طبق توصیه‌های کلی مطرح‌شده درباره این موضوع با توجه به بررسی میانگین‌های گرفته‌شده، می‌توان گفت برای انجام کارهای ضروری که در کوتاه‌مدت انجام می‌دهید، قرارگرفتن در فاصله حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری از تلفن مناسب است. اما اگر با گوشی خود کاری ندارید حتما سعی کنید آن را دور از دسترس خود قرار دهید.

در مراحل ابتدایی بارداری خود حتما سعی کنید تا موارد مطرح‌شده مانند کاهش حداکثری استفاده از وسایل هوشمند را رعایت کنید تا خطری فرزند شما را تهدید نکند. چنانچه به هر دلیل نیازمند استفاده از وسایل هوشمند الکترونیکی، خصوصا تلفن همراه هوشمند هستید حتما به رعایت توصیه‌های مطرح‌شده پایبند باشید تا نسبت به تامین امنیت خود و جنین اطمینان خاطر پیدا کنید.

جمع‌بندی

کنترل استفاده از گوشی برای زن باردار باتوجه به فراگیرشدن بهره‌وری اکثریت افراد از این محصول، یکی از مسائلی است که در صورت کنترل‌نشدن ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را با خود به‌همراه داشته باشد.

استفاده از تلفن همراه و سایر محصولات الکترونیکی ممکن است به‌طور کلی خطری برای مادر نداشته باشند، اما احتمال ابتلا به خطرات فیزیولوژیکی و عصبی را در بدن جنین افزایش می‌دهند. احتمالا شما نیز می‌دانید که ممکن است گاهی شدت ایجاد این معضلات به حدی باشد که مادر نیز درگیر شود.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.