نحوه تشخیص نشتی گازهای R۲۲ و R۱۳۴a در سیستم‌های سرمایشی

تهران- ایرنابازار- در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه تشخیص نشتی گاز r۱۳۴ و گاز R۲۲ آشنا کنیم. پیش از پرداختن به این موضوع نیاز است به خوبی بدانیم که گاز سردخانه چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم، گاز سردخانه یا مبرد، ماده‌ای است که در سیستم‌های سردخانه و تبرید، برای تبدیل گرما به سرما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایرنابازار، گازها بر اساس نوع و خصوصیاتشان دارای ظرفیت تبریدی متفاوتی هستند. گازهای سردخانه‌ای از کربن دی اکسید، آمونیاک و هیدروکربن‌های مختلف تشکیل شده‌اند. برای انتخاب مناسب‌ترین گاز سردخانه بهتر است با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید.

در ادامه در مورد نحوه تشخیص نشتی گاز r۱۳۴ و گاز R۲۲، توضیحاتی ارائه می‌دهیم. جهت آگاهی از این موضوع، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نشتی گاز r۱۳۴ ؛ نحوه تشخیص نشتی گاز مبرد

برای تشخیص نشتی گاز r۱۳۴ و گاز R۲۲ در سیستم‌های سرمایشی، از روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه در مورد هر یک از این روش‌ها به صورت مفصل توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

نحوه تشخیص نشتی گاز R۱۳۴ با استفاده از رنگینه‌های شیمیایی

برخی از تکنسین‌ها، برای تشخیص نشتی گاز r۱۳۴ از رنگینه‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. در این روش لازم است، محلی مورد نظر را با استفاده از این ماده شیمیایی بپوشانید. حال باید صبر کنید تا واکنش رنگینه با گاز رخ دهد. اگر گاز R۲۲ از نقطه نشتی خارج شده باشد، رنگینه شیمیایی تغییر رنگ خواهد داد و نقطه نشتی را به صورت واضح به شما نشان می‌دهد. با توجه به تغییر رنگ رنگینه، می‌توانید محل نشتی را شناسایی کرده و اقدام به رفع آن نمایید. استفاده از اسپری‌های‌ UV نیز برای تشخیص نشتی گاز r۱۳۴، بسیار کاربردی است. تکنسین‌ها می‌توانند با اسپری کردن موادی خاص بر روی لوله‌های سطحی سردخانه، (اسپری UV ) نشتی را تشخیص دهند و برای رفع آن اقدام نمایند. استفاده از سنسورهای مخصوص نیز در تشخیص نشتی گاز R۲۲ بسیار کاربردی است.

نحوه تشخیص نشتی گازهای R۲۲ و R۱۳۴a در سیستم‌های سرمایشی

تشخیص نشتی گاز r۱۳۴

استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و سنسورهای مخصوص تشخیص نشتی

همچنین می‌توان با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی خاص نشتی گاز r۱۳۴، را تشخیص داد. گازیاب پرتابل و گازیاب ثابت، انواع مختلف گازیاب‌ها هستند که با استفاده از آنها نشتی گازهای سردخانه‌ای را تشخیص می‌دهند. گازیاب‌های پرتابل، از نوع قابل حمل می‌باشند که امکان حمل و نقل آنها به راحتی فراهم است. از جمله مزایای استفاده از گازیاب‌های پرتابل، قیمت مناسب و دقت بالای آنها است. با استفاده از این نوع گازیاب می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن نشتی گازهای مختلف را در سردخانه تشخیص داده و برای آن چاره‌ای بیندیشید. اما اگر بخواهیم در مورد گازیاب‌های ثابت صحبت کنیم، باید بگوییم که این نوع گازیاب‌ها، به صورت ثابت در سردخانه‌ها نصب می‌شوند و به صورت مداوم سطح گاز سیستم را کنترل می‌کنند. این نوع سنسورها بلافاصله پس از تشخیص نشتی گاز، با استفاده از آلارم‌های خطر، شما را آگاه می‌کنند.

خطرات ناشی از نشتی گاز مبرد

دقت داشته باشید که نشتی گاز r۱۳۴، علاوه بر به بار آوردن خطرات مالی بسیار، موجب تلفات جانی زیادی نیز خواهد شد. به این دلیل که نشتی گازهای r۱۳۴ و گاز R۲۲ موجب خرابی و تحلیل قطعات سیستم تبریدی می‌شود. بروز چنین نشتی‌هایی موجب افزایش هزینه‌های تعمیرات و در نهایت ایجاد خسارت‌های سنگینی در سردخانه خواهد شد. همچنین این موضوع می‌تواند عملکرد سنسورهای کنترل را بلااثر کند. در بالا به این نکته اشاره کردیم که نشتی گازهای سردخانه‌ای ممکن است موجب ایجاد خسارات جانی شود. این موضوع به این دلیل است که گازهای سردخانه‌ای عموما اشتعال پذیرند و نشتی آنها می‌تواند موجب ایجاد آتش سوزی در محل شود.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از گازهای گلخانه‌ای سمی هستند و می‌توانند موجب ایجاد خلل در کارکرد سیستم تنفسی انسان شوند. گاز R۲۲ و گاز r۱۳۴، به ریه‌ها و چشم‌های انسان نیز خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند. در آخر باید بگوییم که این نوع گازهای سردخانه‌ای، می‌توانند موجب ایجاد آثار مخرب در محیط زیست شوند. با توجه به نکات ذکر شده، تشخیص نشتی گازهای R۲۲ و R۱۳۴a، بسیار پراهمیت به نظر می‌رسد.

نحوه تشخیص نشتی گازهای R۲۲ و R۱۳۴a در سیستم‌های سرمایشی

نشتی گاز r۱۳۴ به صورت اصولی؛ مقایسه r۲۲ و r۱۳۴

در این بخش سعی داریم به مقایسه گاز r۲۲ و گاز r۱۳۴، بپردازیم. در ابتدا در مورد R۲۲ صحبت می‌کنیم. R۲۲ یک گاز مبرد سنتی است که به طور عمده در سیستم‌های تجاری برای برودت و یخ‌زدایی استفاده می‌شود. R۲۲ دارای کارایی بالاتری در دماهای پایین است و برای کاربردهایی که نیاز به خنکی زیاد در دماهای پایین دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گاز R۱۳۴a، مبرد جایگزینی برای R۲۲ به شمار می‌رود و بیشتر برای سیستم‌های خودرو و کولرهای گازی منزلی مناسب است. R۱۳۴a در دماهای متوسط تا بالا بهتر عمل می‌کند. R۱۳۴a موجب ایجاد آسیب کمتری به محیط زیست می‌شود.

گازهای جایگزین R۲۲ در سیستم‌های تهویه مطبوع؛ بیشتر بخوانید.

کاربرد کدام از این گازها در سیستم های خنک کننده و کولر ماشین و گاز کولر

هر کدام از گازهای r۲۲ و r۱۳۴، در سیستم‌های خنک‌کننده کولر ماشین و کولرهای منزل کاربرد زیادی دارند. در ابتدا در مورد گاز r۲۲ صحبت می‌کنیم. این گاز به خوبی برای برودت و یخ‌زدایی در سیستم‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با توجه به اثرات مخرب آن بر محیط زیست و آزادسازی گازهای گلخانه‌ای، استفاده از آن بسیار محدود شده است. برای مقایسه ی بین گاز های مبرد مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

مقایسه ۳ گاز کولر؛ R۲۲، R۱۳۴ و R۴۱۰

اما گاز R۱۳۴a به عنوان یک گاز مبرد جایگزین برای R۲۲ در بسیاری از سیستم‌های خنک‌کننده و کولرهای ماشین استفاده می‌شود. این گاز به خوبی در دماهای متوسط تا بالا عمل می‌کند و برای سیستم‌های خنک‌کننده خودروها، کولرهای گازی منزلی و سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

بهترین برندهای گاز کولر

در این بخش سعی داریم در مورد خرید گاز مبرد، راهنمایی‌هایی را در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید که درصد خلوص گازهایی همچون گاز r۲۲ و گاز r۱۳۴ بسیار پراهمیت است. حتما قبل از خرید این نوع گازهای مبرد، حتما باید از تخصص یک کارشناس مجرب در این زمینه استفاده کنید. تنها در این صورت امکان خریدی هوشمندانه برای شما فراهم خواهد بود. همچنین برای مشاهده ی لیست قیمت و بهترین مارک کپسول گاز کولر می توانید به این سایت مراجعه کنید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.