چرایی احساس خستگی صبحگاهی

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 85518930
چرایی احساس خستگی صبحگاهی

تهران- ایرنابازار- گاهی انسان پس از هشت ساعت خواب در هنگام بیدار شدن همچنان احساس خستگی می کند. با آن که این اتفاق در برخی مواقع طبیعی است اما تکرار مداوم این موضوع می‌تواند حکایت از وجود یک یا چندین مشکل باشد.

ایرنا بازار- برخی افراد با وجود هشت ساعت خواب در ساعت های نخست روز و پس از بیدار شدن احساس خستگی می کنند و این احساس که می تواند فیزیکی یا روانی باشد، باعث دشواری در انجام دادن فعالیت های عادی فرد می شود. دستیابی به علت های این موضوع می‌تواند کیفیت خواب را به میزان چشمگیری ارتقا دهد و سبب برخورداری از انرژی کافی شود.

برخی دلایل موثر در این باره می تواند استرس و اضطراب، نداشتن خواب منظم، استفاده از تلفن همراه و وجود یک اختلال خواب باشد.

وجود استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌تواند مانع از خواب عمیق شود زیرا ذهن مشوش و درگیر است. این مهم به ویژه در شب نمود بیشتری دارد زیرا زمانی که بدن باید در حالت استراحت است، هنگامی که موضوعی فکر فرد را پرت می‌کند، سبب می شود مغز فرصت استراحت پیدا نکند. در این مواقغ بایستی پیش از خواب روش های کسب آرامش را تمرین کرد. مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگای سبک. این امر به تمرکز بهتر و رهایی از تنش‌های ذهنی کمک می کند.

برنامه خواب نامنظم
یک برنامه خواب نامنظم می‌تواند ساعت درونی بدن را گیج کند و سبب شود تا هنگام صبح به‌ سختی از خواب بیدار شد. داشتن برنامه خواب منظم از بهترین روش هاست که باعث می شود شب‌ها، خواب کافی و باکیفیتی داشت. برای دستیابی به این مهم باید بر اساس نیازهای فردی‌ یک برنامه خواب تعیین کرد و به آن پایبند بود، هر روز حتی در تعطیلات. این نظم و عادت می‌تواند ساعت درونی را تنظیم کند.

استفاده از تلفن همراه پیش از خواب
نور آبی منتشر شده از صفحه نمایش تلفن همراه می‌تواند هورمون‌های خواب را سرکوب کند و به همین دلیل نتوان به‌راحتی به خواب رفت. تلفن همراه تمرکز و حواس فرد را از میان می برد و سبب می شود مغز آماده استراحت نشود. باید تلفن همراه را به اتاق‌خواب نبرد و پیش از خواب از آن استفاده نکرد. حداقل یک ساعت پیش از خواب نباید به صفحه تلفن همراه نگاه کرد و به جای آن کتاب خواند یا یک کار آرامش‌بخش انجام داد.

وجود یک اختلال خواب
اختلالات خواب می‌توانند بر کیفیت خواب افراد اثر بگذارند. مسایلی همچون آپنه خواب، مانع از یک خواب باکیفیت می شوند و در نتیجه سبب خستگی و کسلی در صبح شد.

منبع: تبیان

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.