سفرهای یک روزه از تهران برای فرار از گرما

سفرهای یک روزه در دل طبیعت و فرار از گرمای تابستان در تهران می تواندخاطراتی خوشی را برای همه رقم بزند. فرار از گرما و هیاهو و روزمرگی های زندگی شهری به آرامش روح و روان کمک موثری می کند. در این مقاله با بهترین و جذاب ترین و زیباترین مکان ها در تهران برای فرار از گرما آشنا می شوید.

ایرنابازار- سفرهای کوتاه اما جذاب بهترین راه برای استفاده از زیبایی‌های مناطق ییلاقی آرام و خوش‌آب‌وهوای اطراف شهرها هستند. این‌گونه برنامه‌ها افراد را برای ساعاتی از سرعت، هیاهو و روزمرگی‌های شهری دور می‌کنند. ییلاق‌های خنک اطراف پایتخت نیز مقاصد مناسبی برای سفرهای یک روزه از تهران برای فرار از گرما و روزهای طولانی تابستان محسوب می‌شوند. برای سفر یک روزه به این مقاصد باید سحرخیز باشید و صبح زود به دل جاده بزنید.

تنگه واشی

تنگه واشی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، جذاب و خوش‌آب‌وهوای اطراف تهران و شهرستان فیروزکوه است و در شمال شرق پایتخت (نزدیک به مرز دو استان تهران و مازندران) قرار دارد. دسترسی به این جاذبه از طریق جاده فیروزکوه و سپس جاده تنگه واشی امکان‌پذیر است. تنگه واشی حدود ۱۶۵ کیلومتر (سه ساعت رانندگی) با تهران فاصله دارد و مقصدی خنک و مطلوب برای سفر یک روزه پایتخت‌نشینان در تابستان محسوب می‌شود.

محدوده تنگه واشی شامل دو تنگه است. تنگه اول با نام «واشی» و تنگه دوم با نام «سا» شناخته می‌شود. پیاده‌روی تنها راه بازدید از بخش‌های مختلف این جاذبه است. با ورود به تنگه اول و عبور از آن (حدود ۲۵۰ متر) به دشت ساواشی می‌رسید؛ در ادامه باید حدود ۱,۷۰۰ متر قدم بزنید تا از دشت عبور کنید و وارد مسیر تنگه دوم شوید.

تنگه دوم حدود ۸۰۰ متر طول دارد و در بیشتر قسمت‌های آن باید از میان رودخانه عبور کنید. آبشاری با ارتفاع حدود ۱۵ متر در انتهای این بخش خودنمایی می‌کند. حوضچه‌ای پای آبشار تشکیل شده است. در این دره چشمه‌های آب زلال و خنک متعددی روان هستند. کتبیه‌ای باشکوه متعلق به دوره قاجار (فتحعلی شاه) بر دل کوه و دیواره تنگه واشی حک شده است و جذابیت تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. این کتبیه در سال ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سفرهای یک روزه از تهران برای فرار از گرما

گردنه گدوک

گردنه گدوک بخشی از جاده فیروزکوه به سوادکوه است که در محدوده روستای ییلاقی گدوک تا روستای دوگل و در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این منطقه با ۲,۲۲۵ متر ارتفاع از سطح آب‌های آزاد، مرتفع‌ترین بخش جاده فیروزکوه (جاده ۷۹) محسوب می‌شود. گردنه گدوک حدود ۱۷۰ کیلومتر (دو ساعت و ۴۵ دقیقه رانندگی) با شهر تهران فاصله دارد و به‌عنوان مقصدی آرام، متفاوت و عالی برای گردش یک روزه در اطراف پایتخت و روزهای گرم سال شناخته می‌شود.

دسترسی مناسب، مناظر باشکوه، هوای پاک، مه‌آلود و خنک حتی در روزهای تابستان، عبور قطار گردشگری تهران شمال از محدوده شرقی آن و فعالیت آشکده‌های متعدد، توقف و گذر زمان در گردنه گدوک را خوشایند می‌کنند. طعم آش‌ها و دوغ‌های گردنه گدوک در میان گردشگران زبانزد است. مسافران لذت چشیدن آش دوغ در هوای خنک و مه‌آلود گردنه گدوک را از دست نمی‌دهند.

روستای برغان کرج

برغان، روستایی ییلاقی در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز و غرب استان البرز در شهرستان ساوجبلاغ است و به‌عنوان مقصدی خنک برای سفر یک روزه و پیک‌نیک در میان ساکنان تهران و کرج شناخته می‌شود. برغان، حدود ۶۰ کیلومتر (۷۰ دقیقه رانندگی) با تهران فاصله دارد و دسترسی به آن از طریق آزادراه تهران - کرج و جاده برغان به‌راحتی امکان‌پذیر است.

روستای برغان قدمتی طولانی دارد و قدمت بازار و برخی از خانه‌های آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. درختان کهنسال چنار طبیعت این روستا را باشکوه و جذاب کرده‌اند. حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع سه اثر تاریخی ثبت شده روستای برغان هستند. مسافران در کنار چشمه‌های فراوان و رودخانه‌های پرآب روستا چادر می‌زنند و از طبیعت سرسبز و هوای خنک و پاک آن بهره می‌برند. بستنی گله برغان، آلوی برغان و آش برغان از خوراکی‌های لذیذ و متفاوت این روستای گردشگری و ییلاقی هستند.

غار یخ مراد

غار یخ مراد آزادبر از جاهای دیدنی استان البرز و گچسر است و دسترسی به آن از طریق آزادراه تهران شمال و سپس جاده گچسر - طالقان امکان‌پذیر می‌شود. این جاذبه طبیعی و منحصربه‌فرد حدود ۶۵ کیلومتر (۷۰ دقیقه رانندگی) با تهران فاصله دارد و مقصد متفاوت و خنکی در سفرهای یک روزه از تهران برای فرار از گرما است. این غار در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۵۷۳ در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

دسترسی به دهانه غار یخ مراد نیاز به آمادگی بدنی متوسط دارد. در بخشی از مسیر کوهنوردی سبکی را تجربه خواهید کرد. دهانه غار با سه متر پهنا و حدود هشت متر ارتفاع در دامنه کوه خودنمایی می‌کند. برای بازدید کامل از غاز به وسایل حرفه‌ای غارنوردی نیاز خواهید داشت. وزش باد خنک حتی در روزهای گرم تابستان، قندیل‌ها و ستون‌های یخی و درخشان و دریاچه‌های یخ‌زده از جذابیت‌های طبیعی غار یخ مراد هستند.

سفرهای یک روزه از تهران برای فرار از گرما

روستای کمرد

اگر به‌دنبال جوابی برای سوال «اطراف تهران کجا بریم» هستید؛ احتمالا نام روستای کمرد را در لیست جواب‌ها می‌یابید. این روستا منطقه‌ای ییلاقی در محدوده شرقی پایتخت و بخش جاجرود است و حدود ۵۰ کیلومتر (یک ساعت رانندگی) با تهران فاصله دارد. جاده دماوند و سپس جاده کمرد دسترسی به این منطقه را ممکن کرده‌اند.

آب‌وهوای پاک، کوهستانی و معتدل، طبیعت سرسبز، باغات پربار، دو امامزاده باصفا و آرام (طیب ابن طاهر (ع) و دوبرادران)، آبشار باشکوه کمرد با حدود ۲۰ متر ارتفاع، غار سنگی و جذاب چهل دختر، جاذبه‌های گردشگری روستای کمرد هستند.

ایگل

ایگل از روستاهای رودبار قصران شهرستان شمیران است که در دامنه شمال شرقی توچال و محدوده شمالی شهر تهران قرار دارد. از تهران تا روستای ایگل حدود ۵۰ کیلومتر (۷۰ دقیقه رانندگی) مسیر پیش روی شما است. برای دسترسی به این روستای ییلاقی وارد جاده لشکرک و سپس اوشان فشم شوید و در ادامه جاده آهار را در پیش بگیرید. باغات پربار و دشت‌های سرسبز این روستا را دیدنی‌تر کرده‌اند. گیلاس و گردو سوغات این روستا هستند.

آبشار ایگل جاذبه‌ای باشکوه و مقصد اصلی طبیعت‌گردی در روستای ایگل است. دسترسی به آبشار نیاز به پیاده‌روی و کوهپیمایی سبک دارد. برای یافتن آبشار باید مسیر رودخانه را در پیش بگیرید. طی سال‌های پربارش، حوضچه‌های آب در مسیر رسیدن به آبشار تشکیل می‌شوند که برای آبتنی در یک روز گرم بسیار عالی هستند.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.