۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 5626
کد خبر: 85504129
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه دریایی کیش در محدوده «کشتی یونانی» احداث می‌شود

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه احداث موزه دریایی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این موزه در محدوده کشتی یونانی احداث می‌شود.

ایرنابازار-مهدی ادیبان در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به نقطه اتصال تاریخ دریانوردی در کیش به کشتی یونانی، اظهار کرد: این جنبه تاریخی در کنار احداث موزه دریانوردی، قطع یقین جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده، در این موزه دریایی سنت‌های دیرینه جزیره کیش در رابطه با شناورهای دریایی، اشیا، موسیقی، جنگ‌های رخ داده در آبراه‌های دریایی و شخصیت‌های دریانوردی ایران با محوریت خلیج فارس به دید عموم خواهد رسید.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به تاریخ جذاب و غنی دریانوردی در منطقه اشاره و بیان کرد: دریانوردان ما در طول تاریخ با سفر به نقاط مختلف جهان، توانستند تا سنت و فرهنگ ایرانی را در بسیاری از مناطق منتقل کنند که بیان این دستاوردها برای مخاطبان و گردشگران جذتبین خاصی خواهد داشت.

وی همچنین تولید داستان «کشتی یونانی» را موثر در افزایش جاذبه گردشگری آن دانست و اضافه کرد: متاسفانه شرایط این کشتی و آهن به کار گرفته شده در احداث آن سبب شده که عملا احیای این اثر گردشگری نا ممکن شود؛ اما ما در تلاش برای ایجاد یک سازه جذاب و مشابه در اطراف آن هستیم.

ادیبان با بیان اینکه از ایده‌های جذاب برای حفظ و بهره برداری از کشتی یونانی استقبال می‌کنیم، گفت: شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت گردشگری، ایده‌های خود در رابطه با حفظ کشتی یونانی به عنوان یک نماد در منطقه را ارائه دهند.

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت «ویلیام همیلتون» در گلاسکو ساخته شد؛ وزن آن در هنگام ساخت هفت هزار و ۶۱ تن و طول آن نیز ۱۳۶ متر بوده‌ است. این کشتی پس از دست به دست شدن بین مالکان مختلف، در نهایت به یک فرد یونانی فروخته شد.

گفته می‌شود که این کشتی برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی (معادل با سال ۱۳۲۵ شمسی) توسط وزارت حمل‌ و نقل جنگ در لندن خریداری و نام «امپایر ترومپت» گرفت.

داستان‌های زیادی از جمله غرق تعمدی برای دریافت غرامت از بیمه یا عشق ناخدای کشتی به یک دختر ایرانی در مورد کشتی یونانی مطرح است، ‌ اما علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

در دنیایی که همین بیخ گوشمان شهر «وان» ترکیه با ساخت چند المان گربه بدون هیچ قدمت تاریخی و داستان سرایی در مورد آن، سالانه هزاران گردشگر جذب می کند، ‌ قطع یقین کشتی یونانی الماسی بود که در لابه لای ندانم کاری‌های دولت‌های گذشته، دو دستی به خاک سپرده شد.

سرنوشت تلخ این کشتی شاید یک عشق نیمه تمام باشد؛ عشقی که حتی پیکر به گل نشسته آن نیز گردشگرانی از سراسر جهان را برای دیدن غروب دل انگیز خورشید به کنارش فرا می‌خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.