۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84525040
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ایمنی سامانه‌ها و ایجاد همدلی ضرورت مقابله با حملات سایبری

تهران- ایرناپلاس- ارتقا امنیت سامانه‌ها و تدبیر و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه، در عین تقویت انسجام داخلی و همدلی بین مردم و مسئولان، از جمله ضرورت‌ها برای خنثی‌کردن تلاش دشمنان این ملت و نظام و کاهش پیامدها و آثار ناشی از این اقدامات کینه‌توزانه است.

با توجه به حملات سایبری مختلف از جمله مورد جدید به حوزه سامانه سوخت کشور، دو فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایرناپلاس به توطئه‌های دشمنان این نظام و مردم در طول چند دهه گذشته بعد انقلاب اشاره و بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های علمی برای ایمن‌سازی سامانه‌های کشور تاکید کرده و توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بسیار مهم دانستند.

احمد خرم در این رابطه به ایرناپلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه علمی توانسته دستاوردهای خوبی بدست آورد اما اینکه گروهی به‌راحتی به سامانه سوخت و کمی پیش از آن به دوربین‌های زندان اوین دسترسی پیدا کردند، نشان می‌دهد تدابیر لازم اندیشیده نشده است.
وی افزود: در واقع به‌قدری باید ایمنی‌ سامانه‌هایمان را ارتقا دهیم که تحرکات خرابکارانه در نطفه خنثی شود و در این زمینه اعتماد به توانمندی جوانان و بهره‌گیری از تجارب مدیران اهل فن بسیار مهم است.

وزیر اسبق راه خاطرنشان‌کرد: ایران همیشه در معرض تهدیدهای نظام بین‌الملل بوده و همین موجب شده کشورهایی که اصول ایران را برنمی‌تابند، همیشه به فکر ضربه زدن به این نظام و کشور باشند از این‌رو در کنار تحریم‌ها و چالش‌های سیاسی، هر از چندگاهی شاهد رخدادی مانند ترور و حمله سایبری هستیم.

 وی ادامه داد: حالا اگر در این شرایط، تعاملی عالی بین افکارعمومی و حاکمیت به وجود آید، می‌توان امیدوار بود که پیامدها و هزینه‌های‌ برنامه‌های ضد ایرانی بر این ملت و کشور به کمترین میزان ممکن خود برسد؛ یعنی وقتی مردم احساس کنند دست‌اندرکاران تلاش‌شان را برای آرامش عمومی انجام می‌دهند حتی اگر خسارتی هم وارد شد می‌توان پیامدهایش را کم‌اثر کرد.

او افزود: دنیای امروز دنیایی است که دیگر به استقبال درگیری نظامی نمی‌رود و کشورها به جای استفاده از سلاح، سراغ منابع اطلاعاتی می‌روند تا از این طریق ضربه‌های جبران‌ناپذیری را وارد کنند. در چنین شرایطی اگر بتوانیم فضای سایبری خود را با پیشرفت جهانی همراه کنیم، بدخواهان دیگر نمی‌توانند به اطلاعات مهم و محرمانه ما دست پیدا کنند.
خرم با یادآوری پوشش خبری بحران سوخت در صداوسیما افزود: صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای که باید منافع و مصلحت عمومی را در نظر بگیرد، در جریان حمله به سامانه سوخت، در اقدامی منطقی نشان داد نسبت به گذشته تغییراتی جدی داشته است. اینکه یک رسانه برای لاپوشانی واقعیت‌ها تلاش نکند و حادثه را بدون کم و کاست اطلاع‌رسانی کند و برای ارزیابی مساله سراغ کارشناسان متخصص برود به‌طور حتم می‌تواند به مردم برای «کنار آمدن با بحران» کمک زیادی کند.

وی توضیح داد: اگر برای آرامش عمومی تلاش‌های لازم انجام شود و بتوانیم فضایی به وجود آوریم که مردم به‌طور تمام و کمال به سیستم اعتماد کنند، آن زمان دشمنان هر کاری هم که برای هزینه‌سازی انجام دهند «آب در هاون کوبیدن» خواهد بود. در واقع اگر شرایط موجب شود رابطه‌ای تعاملی بین جامعه و سیستم به وجود آید می‌توان امیدوار بود که پیشرفت و توسعه تحقق پیدا کند و مشکلات روز به روز کمرنگ‌تر شود.

این فعال سیاسی افزود: حمله سایبری به سامانه سوخت یکبار دیگر عزم دشمنان ایران را برای به‌هم ریختن فضای داخلی کشور نشان داد و از سویی بیانگر آن است که امروز بیش از هر زمانی، به اتحاد و انسجام عمومی نیاز داریم و نباید اجازه داد اقدامات تفرقه‌افکنانه، فضا را برای سوءاستفاده‌ِ دشمنان مهیا کند.

ضرورت مراقبت جدی در حوزه امنیت
یک فعال سیاسی اصولگرا نیز در این رابطه به ایرناپلاس گفت: ملت ایران می‌داند هر تغییری در قیمت بنزین یا هر مساله‌ای در این زمینه در زندگی روزمره‌شان تاثیرگذار است؛ از این رو صداوسیما در واکنش به این رخداد عملکردی منطقی داشت که این خود می‌تواند گام بلندی برای فضای تعاملی بین افکار عمومی و رسانه‌ملی باشد.
ناصر ایمانی گفت: کشور ما این روزها شرایط خطیری را تجربه می‌کند و مردم مشکلات عدیده‌ای دارند؛ به همین دلیل باید تلاش کرد تا جایی که امکان دارد حال عمومی مردم را خوب کرد و در این راستا هر اقدام مثبتی می‌تواند موجب بهتر شدن حال مردم شده و در نتیجه، اعتماد عمومی را  افزایش دهد.

این فعال اصولگرا ادامه داد: درباره هزینه‌سازی وقایعی همانند حمله سایبری به سامانه سوخت باید بدانیم که امروز باید سیستم مدیریتی کشور در بخش‌های مختلف تدابیر لازم را به‌کار گیرد تا از تکرار حوادثی از این دست جلوگیری شود. به‌هرحال امنیت مساله‌ای نیست که بتوانیم یا بخواهیم درباره‌اش کمترین کوتاهی‌ داشته باشیم.

وی توضیح داد: اگر بتوانیم در بخش‌های مختلف نیروهای متخصص و آشنا به امور بگذاریم به‌طور حتم احتمال خرابکاری پایین‌تر می‌آید زیرا هر تهاجم یا سوء‌قصدی، براحتی با اتخاذ راه‌حل‌های مناسب قابل پیش‌گیری است.
ایمانی ادامه داد: از سویی اگر تصمیم بگیریم که مردم را از همه امور مطلع کنیم و کاستی‌ها را به اطلاع برسانیم حتی اگر با خسارتی هم مواجه شویم، از یک سو واکنش جامعه مناسب و با کمترین هزینه ممکن خواهد بود و از سوی دیگر، پیامدهای تحرکات خرابکارانه دشمنان به کمترین حالت ممکن خود می رسد.

ایمانی خاطرنشان کرد: حمله به سامانه سوخت از آن جهت قابل بحث است که این موضوع (بنزین) در زندگی و اقتصاد مردم مهم است؛ از این رو  چنین اتفاقی، عزمِ جزم بدخواهان برای ضربه به نظام و کشور را نشان می‌دهد؛ پس منطق حکم می‌کند، همه راه‌های پیشگیری از تکرار چنین حادثه‌ای با جدیت پیگیری شود تا آنها نتوانند بار دیگر با اقدامات خود، آرامش عمومی را حتی برای چند روز سلب کنند.

حملات سایبری، بخشی از سیاست‌های تقابلی علیه ایران است
اسماعیل گرامی‌مقدم از دیگر فعالان سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس به ضرورت پیشگیری از خرابکاری عوامل بیرونی اشاره و تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه از حملات سایبری و آسیب‌پذیری احتمالی کشور امری محال نیست، یعنی اگر فضای سایبری ما به‌ قدر لازم مراقبت شود و دست‌اندرکاران متخصصِ این زمینه را به‌کار بگیریم‌، حداقل می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن فضای مخدوش شده را ترمیم کنیم.

وی گفت: حمله سایبری به سامانه سوخت نشانه‌ای آشکار از تداوم تحرکات ضد ایرانی کشورهایی است که برای آسیب‌زدن به ایران دست به هر اقدامی می‌زنند. پس باید بیش از پیش مراقب باشیم تا عملیات‌شان را ناکام بگذاریم.

وی ادامه داد: البته آسیب‌ها فقط به حمله‌های سایبری منتهی نمی‌شود و بدخواهان نظام شبانه‌روز به فکر خرابکاری علیه ایران هستند که می‌توان به مواردی مانند جاسوسی، خراب کردن رابطه با کشورهای شریک، ناامید کردن مردم از طریق فعالیت‌های ضدتبلیغی و ... اشاره کرد که همه اینها را می‌توان با هوشیاری و درایت خنثی کرد.
این فعال سیاسی تاکید کرد: فقط کافی است با مردم روراست باشیم و آنها را غریبه فرض نکنیم.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.