مبارزه با فساد اقتصادی، مسیری مهم در بازسازی اعتماد عمومی

تهران- ایرناپلاس- سال‌هاست که مردم زیر فشار مشکلات و تحریم‌های دشمنان ایستاده اند، شرایطی که در این سال‌ها سخت‌تر شده و عرصه را بر آنان تنگ‌تر کرده است اما همچنان پابرجا مانده‌اند. فعالان سیاسی معتقدند بی‌توجهی به خواسته‌های مردم بویژه در مبارزه قاطعانه با فساد، پیامدهای زیان‌باری در کشور دارد که کاهش اعتماد عمومی از جمله آنهاست.

به گزارش ایرناپلاس، در این سال‌ها آنچه مردم را بیش از وضعیت بد اقتصادی به شدت آزار داده، دیدن و شنیدن خبرهای اختلاس و فسادهای اقتصادی ریز و درشتی است که در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف روی داده است. موضوعی که در کنار برخی ناکارآمدی‌ها و ... موجب ایجاد نوعی نارضایتی و در واقع بی‌اعتمادی عمومی شده است.
این روزها کارشناسان بر ترمیم و اصلاح این شرایط تاکید دارند؛ وضعیتی که به بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه معیشت مردم بیانجامد.

در این رابطه با سه فعال سیاسی که دو نفر از آنان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هستند، گفت‌وگو کردیم.

ضرورت تلاش همه دستگاه‌ها برای مقابله با فساد
یک عضو جامعه روحانیت مبارز در این رابطه به ایرناپلاس گفت:‌ ما زمانی می‌توانیم به آرمان‌شهر برسیم که همه صادقانه و مجدانه در مسئولیت‌ها تلاش کرده و خدای ناکرده منافع عمومی را فدای بازی‌های سیاسی و ... نکنیم.
حجت الاسلام حسن ابراهیمی افزود: نظام اسلامی بیش از ۴۰ سال است که براساس قانون اسلام، فعالیت‌هایی توام با موفقیت و سرافرازی داشته و از آنجایی که کشور ما دینی است، در جبهه‌های مختلف موفقیت‌های زیادی به دست آورده و تلاش‌های شبانه‌روزی استکبار خللی بر ما وارد نکرده است اما اکنون باید همه تلاش خود را به‌کار گیریم تا کوچکترین آثاری از فساد و کارهای خلاف در مدیریت کشور مشاهده نشود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: دولت سیزدهم متشکل از چهره‌های انقلابی است و به همین دلیل مردم انتظار دارند در این دوره به قول معروف همه چیز سر جای خود قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات ریز و درشت کنونی را حل کنیم و ایرانی‌ها را به آرامشی که لیاقت آن را دارند، برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فساد و اینکه مفسدان با فراغ بال دست به کارهای مخرب می‌زنند، چند دلیل مختلف دارد، افزود: نمی‌توان مسئولان دولت را در فسادهای احتمالی تنها مقصر دانست؛ البته دولتی‌ها به عنوان متولی اصلی اداره کشور باید مراقب باشند تا راه نفوذ را بر خرابکاران ببندند و درحوزه نظارتی هم باید با نظارت دقیق، راه بر سوءاستفاده‌گران بسته و فضا را برایشان ناامن کنند.

نماینده ادوار مجلس یادآورشد: امروز کشور به دلیل فشار آمریکا و متحدانش با مشکلات زیادی روبرو شده است و مردم رنج‌های زیادی را در این چند سال به چشم دیده و متحمل شده‌اند. حالا اگر آنها دائم اخبار رانت یا فساد این مسئول و آن مسئول را ببینند و بشنوند ناخودآگاه به کل نظام بدبین شده و دیگر نمی‌توانند به دست‌اندکاران اعتماد کنند.
وی گفت: همه می‌دانند وقتی مردم کشوری از آینده خود ناامید شوند و فکر کنند که مسئولان خودی و خودشان غیرخودی هستند، آن کشور با بحران هویتی روبرو می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم این شرایط سخت کنونی را پشت سر بگذاریم، مانند همه اتفاق‌هایی که پس از پیروزی انقلاب افتاده است، به مردم و همراهی آنان احتیاج داریم. پس باید همه به فکر افتاده و با راهکاری درست، از شیوع فساد به شدت جلوگیری کنیم که چنین امری به طور قطع با همت همه ارگان‌های رسمی و غیررسمی قابل اجراست.

وی با یادآوری نقش سران سه ‌قوه در کمتر شدن فساد در کشور، توضیح داد: سران سه‌قوه سردمداران  مدیریت کشورند که رئیس‌جمهوری با اجرای دقیق برنامه‌ها، رئیس مجلس با نظارت‌هایی موشکافانه و رئیس دستگاه قضا با تلاش برای نظارتی دقیق و بدون چون و چرا، موقعیت خوبی برای تاثیرگذاری در راستای ایجاد فضایی سالم در مدیریت کشور دارند.

وی افزود: آقایان باید به‌طور ویژه درباره فسادستیزی برنامه‌های مشترکی را تبیین کنند و سوءاستفاده‌گران را با ساز وکارهای دقیق در تنگنای جدی قرار دهند؛ در واقع مردم چشم انتظار هستند تا اکنون که مدیریت کشور یک‌دست شده، نگرانی‌های‌شان روز به روز کمتر شود.

ابراهیمی گفت: به نظرم با شرایط جدیدی که در اداره کشور به وجود آمده است، فساد به زودی ریشه‌کن خواهد شد.

پیامدهای بحران بی‌اعتمادی بر جامعه
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه «بی‌اخلاقی مانند بسیاری از بیماری‌های واگیردار مسری است و سرایت می‌کند»، گفت: در واقع بی‌اخلاقی یک شهروند، شهروندان دیگر را هم بی‌اخلاق می‌کند اما این بی‌اخلاقی به طور طبیعی بیشتر از نهاد قدرت به مردم سرایت می‌کند. یعنی وقتی نهاد قدرت گرفتار بی‌اخلاقی شود و مسئولان و حاکمان رفتارهای غیرقابل قبول داشته باشند، ‌بی‌اخلاقی‌ها سریع‌تر گسترش می‌یابد.

ناصر قوامی افزود: مردم ایران کشورشان را دوست دارند و در همه این سال‌ها نشان داده‌اند از هر اقدام و هزینه‌ای که لازم باشد برای حفظ کشور و نظام‌شان دریغ نمی‌کنند؛ از این‌رو باید شرایط را برای ایجاد آرامش و رفاه آنان فراهم کرد.

وی ادامه داد: جامعه ایران این روزها نه تنها با دشواری‌های معیشتی شدیدی مواجه است بلکه به نوعی از آینده مایوس شده و شرح این شرایط نشان می‌دهد مسئولان باید همه تلاش‌ خود را به کار گیرند و با اداره درست امور، شرایطی را به وجود آورند که امکان برآورده کردن توقع‌های عمومی محقق شود.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مردم به واسطه تحریم‌های یک‌جانبه دشمنان شرایط سختی دارند، اظهار کرد: این مساله انکارنشدنی است؛ در واقع یک جامعه زمانی که با مشکل معیشت مواجه می‌شود، همه امور آن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد با این حال نمی‌توان مشکلات اقتصادی را تنها مساله مردم دانست.

قوامی گفت: مردم در کنار تلاش برای تزریق آرامش اقتصادی، انتظارشان از مسئولان آن است که در کشور، رانت‌خواهی و اختلاف‌های مدیریتی جایی نداشته باشد؛ به عنوان مثال اگر افکار عمومی به این نتیجه برسد سیاسیون، مصالح جریانی و گروهی را نسبت به منافع ملی در اولویت می‌دهند، بی‌شک به سیستم مدیریتی اعتمادشان را از دست می‌دادند.

وی با بیان اینکه بحران بی‌اعتمادی مهم‌ترین مساله کشور است، افزود: متاسفانه بخشی از سیستم با ندانم‌کاری‌ها اعتماد مردم را کمرنگ کرده است که چنین حالتی زیبنده نظامی که داعیه اسلامی بودن دارد و براساس بایدها و نبایدهای شریعت اداره می‌شود، نیست.

این فعال سیاسی ادامه داد: در واقع اگر مردم به این نتیجه برسند که سرنوشت‌شان برای تصیم‌گیران مهم نیست، نسبت به رخداهای کشور بی‌تفاوت شده و حتی تمایلی برای شرکت در انتخابات نشان نمی‌دهند در حالی که میزان مشارکتِ مردم در انتخابات یکی از عوامل اصلی برای تعیین میزان مشروعیت هر نظامی به‌شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در مثالی دیگر در جریان شیوع کرونا که همانند یک بلا موجب پیدایی مشکلات عدیده اجتماعی شده است، ‌برخی رفتارهای سیستم مدیریتی با مردم صادقانه نبود که با توجه به اهمیت مساله کرونا این عامل مردم را سرد کرد.
قوامی خاطرنشان کرد: بی‌اخلاقی همچون بسیاری از بیماری‌های واگیردار و مسری است؛ به بیان دیگر بی‌اخلاقی یک شهروند، شهروندان دیگر را هم بی‌اخلاق می‌کند اما این امر به طور طبیعی بیشتر از نهاد قدرت به مردم سرایت می‌کند. یعنی وقتی نهاد مسئولان و حاکمان رفتارهای غیرقابل قبول داشته باشند، ‌بی‌اخلاقی‌ها سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند.

قوامی ادامه داد: وقتی بی‌اخلاق‌ها تکریم می‌شوند و با دروغ می‌توان کارها را پیش بُرد و به اهداف رسید، رواج بی‌اخلاقی اتفاقی کاملاً طبیعی است. در این صورت سیستم باید با در نظر گرفتن موقعیت خطیری که کشور با آن مواجه است، ‌ تلاش جدی از خود نشان دهد تا ناهنجاری‌ها به کمترین حالت ممکن خود برسد؛ یعنی اگر سوءاستفاده‌ای در یکی از ارگان‌ها مشاهده شد، ‌اگر رانت برای فرد یا افرادی تبدیل به بدعت شد؛ اگر تلاش‌هایی آشکارا مصلحت عموم را زیر سایه اهداف شخصی و سیاسی قرار داد و ... به‌هیچ وجه بی‌تفاوت نباشد و با راهکارهایی درست و منطبق با واقعیت‌ها برای رفع مشکلات، تلاشی بی‌وقفه از خود نشان دهد.

وی تصریح کرد: اگر مردم به صداقت مسئولان ایمان آورند و همچنین اگر شفافیت‌سازی، افکار عمومی را از همه چیز مطلع کند، مردم حتی با وجود گرفتاری‌های معیشتی هم ناامید نشده و هر کاری که برای به‌ آرامش رسیدن جامعه لازم است، ‌ انجام خواهند داد.

ضرورت توجه به مطالبات مردم
یک عضو حزب اتحاد ملت نیز در گفت‌وگو با ایرنا پلاس با بیان اینکه حتی در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته هم سیستم اگر به هر دلیلی به مردم بی‌توجهی کند، حتما با پیامدهای سخت و هزینه‌های گزاف روبرو می‌شود، تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به مطالبه‌های مردم بی‌توجه بود.
حسین کاشفی با تاکید بر اینکه مردم ایران همانند همه جوامع دیگر انتظار دارند زندگی‌ توام با رفاه نسبی و آرامش داشته باشند، افزود: اکنون که نگرانی‌های زیادی دارند و دغدغه‌های‌شان پررنگ شده، طبیعی است که اعتمادشان به ساختار مدیریتی خدشه‌دار شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش از افکار عمومی به این ذهنیت رسیده‌ که تلاش‌های برخی مسئولان برای منافع جامعه نبوده و مردم اهمیت چندانی برای آنها ندارند که چه مشقت‌هایی را متحمل می‌شوند.
این فعال سیاسی یادآورشد: چند سال پیش شنیدن خبر اختلاس ۵۰۰ میلیون یا یک ملیاردی جامعه را بهت‌زده می‌کرد اما حالا کار به جایی رسیده که اختلاس‌های چندهزار میلیاردی برای مردم خبری عادی قلمداد می‌شود که باید گفت، چنین حالتی نشانه‌ای ملموس از بحرانی هویتی است که بحران اعتماد را موجب می‌شود.

کاشفی بیان کرد: ‌دشواری‌های کنونی برای مردم به حد غیرقابل تحملی رسیده؛ باید سیستم برای شناخت دقیق شرایط و رسیدن به راه‌حلی منطقی و واقع‌گرایانه، با بهره‌گیری از دانش و توانمندی متخصصان امر، برنامه‌هایی لازم را اجرایی کند.
به گفته وی، در این میان باید همه ارگان‌ها احساس مسئولیت کنند تا در کنار هم بتوانند راهی برای گذر از این شرایط پُر مانع پیدا کنند؛ در واقع در این صورت است که می‌توانیم به ترمیم شرایط و در نتیجه کاهش نارضایتی‌ها و افزایش رضایت‌مندی عمومی امید داشته باشیم.

وی ادامه داد: حتی در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته نیز سیستم اگر به هر دلیلی به مردم بی‌توجهی کند، با پیامدهای سخت و هزینه‌های گزافی روبرو خواهد شد؛ به همین دلیل تحت هیچ شرایطی نباید به مطالبه‌های مردم بی‌توجهی کرد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.