۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84452144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید رئیس‌جمهوری بر اعتمادسازی در جامعه؛ فعالان سیاسی چه گفتند؟

تهران- ایرناپلاس- رئیس‌جمهوری در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: یکی از مواردی که در این مدت آسیب‌دیده، اعتماد مردم است. باید اعتماد آسیب دیده مردم را بازسازی کنیم. اکنون پرسش اینجاست، سیستم مدیریتی چگونه می‌تواند این اعتماد را بازیابی کند و اساسا مردمی‌سازی، یعنی نقش‌آفرینی مردم در همه امور با چه راه‌کارهایی امکان‌پذیر است؟

به گزارش ایرناپلاس، دولت سیزدهم در حالی دوره‌ خود را شروع کرده که «بی‌اعتمادی عمومی» به عنوان پدیده‌ای هزینه‌ساز و نگران‌کننده به‌طور کاملا پررنگی خودنمایی می‌کند.
در همین رابطه آیت‌الله سید ابراهیم رییسی دیشب(۱۳شهریور) در گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: راه بازسازی اعتماد مردم، آن است که صادق‌الوعد باشیم. همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌ای که داده شده را با صداقت پیگیری کنند و اگر محقق نشد دلایل تحقق نیافتن آن را برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر به هر دلیلی مثل مسائل فوری یا حوادث طبیعی، مانع برای تحقق وعده‌ها ایجاد شود باید به مردم گفته شود. 

وی با بیان اینکه صداقت نکته‌ای است که حتماً این دولت باید نه در لفظ، بلکه باید در عمل نشان دهد، گفت: مردم باید احساس کنند که دولت با صداقت سخن می‌گوید. من در این رابطه، بعد از توکل به خدا به همکاری مردم سخت امیدوارم. معتقدم مردم، نخبگان و دانشگاهیان خودشان همکاری خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه دولتی که با پشتوانه مردم کارش را ادامه دهد توفیق یارش خواهد بود، تاکید کرد: مردمی بودن، محوری است که همواره مورد توجه دولت و همه مسؤولان در کشور باید باشد. دولت، یک دولت مردمی است و مردم دولت را از خودشان می‌دانند. ارتباط با مردم ضرورت دارد.

اعتمادسازی از راه مقابله با رانت و ویژه‌خواری
عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران در این رابطه به ایرناپلاس گفت: آنچه بی‌اعتمادی عموم به سیستم را موجب می‌شود به این دلیل است که دولت بعد از پایان مرحله زیرساخت‌سازی، به جای عمومی‌سازی فعالیت‌ها متاسفانه زمینه را برای رانت‌بازی رانت‌خواران فراهم می‌کند. یعنی فرصت‌ها را به برخی از افراد خاص و کسانی که پشتیبانی سیاسی برخوردارند، تخصیص می‌دهد.

وی تاکید کرد: این روش نادرست در حالی مشاهده می‌شود که اگر مردم دریابند کارهای زیرساختی صورت گرفته و هیچ‌کس قرار نیست از امکانات به‌دست آمده برای منافع شخصی استفاده کند، آن زمان است که اعتماد هم شکل می‌گیرد. در واقع اعتماد زمانی متزلزل می‌شود که مردم فعالیت‌های زیرساختی دولت را در مسیر ویژه‌خواری ببینند. امیدوارم دولت سیزدهم بتواند اعتماد مخدوش شده را بازسازی کند تا بلکه گرفتاری‌ها روز به روز کمتر شوند.

وی درباره پیامدها و هزینه‌هایی تداوم بی‌اعتمادی عمومی در جامعه گفت: اگر اعتماد در جامعه به وجود نیاید، دولت هر چقدر که کار کند و حتی کارهایی تاثیرگذار از خود به‌جای بگذارد، بازهم نمی‌توانیم به باز شدن گره‌های موجود امید داشته باشیم.
به گفته سلیمی‌نمین، ایفای نقش مردم در مسایل مختلف موجب رونق گرفتن آن حوزه می‌شود. به عنوان مثال اگر بتوانیم در امور مربوط به اقتصاد نقش مردم را جدی بگیریم و در فعالیت‌های اقتصادی فضا را برای حضور مردم فراهم کنیم، بی‌شک می‌توانیم به دستاوردهای مهمی برسیم.

وی تاکید کرد:‌ اگر تضمین لازم برای حضور مردم از طریق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را به وجود بیاوریم، به طور طبیعی ما در مسیر مردمی‌سازی گام برداشته‌ایم. البته در گذشته، گاهی انحصارهای دولتی اقتصاد را متاثر از خودش می‌ساخت. یعنی تامین نیازهای عمومی به طور عمده توسط بخش دولتی صورت می‌گرفت یا برخی امور تجاری با نقش‌ ۱۰۰ درصدی دولت انجام می‌شد که به تدریج این کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: اگر بتوانیم بخش مردم را در مناسبات اقتصادی تقویت کنیم، به این معنی است که راه را برای فعالیت‌های اقتصادی توسط مردم هموار کرده‌ایم. یعنی برخی فعالیت‌های زیر ساختی را دولت انجام داده و بقیه راه را به مردم واگذار کند. کارهای زیرساختی که تامینش هزینه‌هایی کلان می‌طلبد، اگر توسط دولت با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری مردم صورت گیرد، به‌طور حتم موجب خواهد شد که اقتصاد رونقی ویژه‌ای پیدا کند.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران ادامه داد: به هرحال وقتی قرار است مردم در برنامه‌های اقتصادی نظارت داشته باشند، در نتیجه انگیزه‌شان برای تلاش بیشتر در این حوزه بیشتر خواهد شد که در چنین حالتی حوزه اقتصاد سیر در مسیر پیشرفت و توسعه را تجربه خواهد کرد.

پیامدهای سنگین بی‌اعتمادی جامعه به نظام مدیریتی
صادق کوشکی تحلیلگر سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس به فضای بی‌اعتمادی و همچنین ناامیدی‌ در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در طول هشت سال گذشته شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که بی‌تدبیری و تصمیم‌های اشتباه به‌طور مداوم تکرار شدند. به همین دلیل مردم دیگر کاملا به سیستم بی‌اعتماد شده و مشخصا دولت را نهادی ضعیف و بی‌اراده می‌دانند؛ باید گفت طبیعی است که در چنین حالتی افکار عمومی با توجه به مشاهداتش و اینکه متحمل سختی‌های زیادی شد، به همه بدبین شوند.

این فعال سیاسی افزود: این شرایط اگر تداوم داشته باشد و جامعه نتواند به نظام مدیریتی کشور اعتماد کند، به طور حتم متحمل هزینه‌هایی گزاف خواهیم شد. به همین دلیل است که باید چاره‌اندیشی کرد و با اتخاذ روش‌هایی منصفانه و به‌کارگیری افرادی که  از سلامت رفتار برخودارند، دوباره اعتمادسازی کرد و مردم را به این تشخیص رساند که همه نهادهای نظام درصدد رفع دغدغه‌های‌ آنها هستند.

وی تاکید کرد: اگر این مهم محقق شود، کشور به سمت آرامش و در نتیجه کاهش روز به روز مشکلات خواهد رفت و مردم هم متوجه خواهند شد که تنگناهای‌شان کمتر می‌شود.

وی همچنین گفت: شرح این شرایط، تائیدکننده این موضوع است که دولت رییسی تلاش کند در گزینش مدیران، توجه لازم را برای به‌کارگیری نیروهای کاردان و متدین به‌کار گیرد؛ چون در این صورت مانع‌هایی که تا به امروز اجازه اجرای دقیق برنامه‌ها را سلب کرده بودند، برچیده خواهد شد و در نتیجه مشکلات رنگ خواهند باخت. ما باید بدانیم، کشور شرایط بدی دارد و برای گذر از این برهه، هیچ کوتاهی و ندانم‌کاری توجیه نخواهد شد.

وی توضیح داد: توصیه من به دولت و مشخصا اعضای کابینه چیزی جز این نیست که در گزینش مدیران استانی دقت زیادی به خرج دهند. به‌هرحال مدیران استانی بیشترین تعامل را با مردم دارند و به همین دلیل باید از گماردن نیروهای بروکرات و از دیوان‌سالاران حرفه‌ای پرهیز کنند و چهره‌هایی مردمی را در نظر بگیرند.

کوشکی به تاثیر مشکلات مردم بویژه در بخش اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه مردم توقع داشته باشند دولت در اسرع وقت مشکلات معیشتی را رفع و رجوع کند، منطقی نیست. اما اگر ماموریت مهم اعتمادسازی صورت گیرد، آن وقت دولت با کمک مردم، تولیدکنندگان و ... مشکلات به‌تدریج و گام به گام حل خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت و سایر نهادها باید این را در نظر داشته باشند که تنش مسئولان و مطلع شدن مردم از چالش‌های ریز و درشت نظام مدیریتی، اوضاع را بدتر خواهد کرد. پس برای همه دستگاه‌ها ملاک باید قانون باشد و از کارهای مداخله‌جویانه‌ای که موجب تنش می‌شوند،‌ جلوگیری شود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.