۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84431831
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

سازمان بازرسی، باشگاه‌ها را از ورشکستگی مالی نجات می‌دهد؟

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبر: 84431831
مجید روان‌ستان
سازمان بازرسی، باشگاه‌ها را از ورشکستگی مالی نجات می‌دهد؟

تهران- ایرناپلاس- در آغاز لیگ بیستم فوتبال، بسیاری از قراردادهای بازیکنان از یک و دو میلیارد تومان عبور کرد و به دو رقمی هم رسید و نه تنها صدای مدیران باشگاه‌ها درآمد، بلکه با انتقاد مردم نیز همراه شد. قراردادهایی که زمینه‌ساز یک رکورد و ورشکستگی مالی بزرگ برای تیم‌های لیگ برتری شده است.

به گزارش ایرناپلاس، باشگاه بزرگی مانند بارسلونا به دلیل موانع مالی و ساختاری لیگ اسپانیا نمی‌تواند با لیونل مسی قرارداد رسمی امضا کند و از این ستاره خود به‌راحتی می‌گذرد. اما در ایران مدیران باشگاه‌ها برای حفظ میز و جایگاه خود به هر طریق ممکن با درخواست غیرمعقول بازیکن‌ها کنار می‌آیند و قراردادهای نجومی امضا می‌کنند، آن هم در حالی توان پرداخت آن را ندارند!

نگاهی به صورت مالی تیم‌های استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد این تیم‌ها در لیگ بیستم به زحمت توانستند ۶۰ درصد از دستمزد بازیکنان را پرداخت کنند و حالا برای فصل جدید، با کلی بدهی معوقه مواجه‌اند. اکنون باید ورود سازمان بازرسی کل کشور و لزوم تعیین سقف قرارداد در لیگ برتر را به فال نیک گرفت. در واقع با این حرکت باشگاه‌های ما از ورشکستگی مالی نجات پیدا می‌کنند.

مسعود طاهری‌جعفری بازرس کل امور ورزش، جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه گفت: «باشگاه‌های دولتی براساس قوانین خود عمل می‌کنند اما باشگاه‌های صنعتی از آنجا که بخشی از سهام آن‌ها از طریق سهام عدالت متعلق به مردم و بخشی هم متعلق به دولت است، مکلف به تامین منافع مردم و دولت هستند و قراردادهای نجومی، به حقوق مردم و دولت لطمه می‌زند پس اگر باشگاه‌های دولتی و یا صنعتی بخواهند در عقد یا حتی تمدید قراردادها خارج از عرف عمل کند و رفتار آن‌ها مبتنی بر فعل مجرمانه باشد، به طور قطع سازمان بازرسی کل کشور به آن موضوع ورود و با خاطیان برخورد خواهد کرد.»

درخواست دستمزدهای کلان
فصل نقل‌وانتقالات لیگ برتر در حالی از شنبه ۲۳ مرداد آغاز می‌شود که هنوز تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس نزدیک به ۴۰ درصد از دستمزد فصل گذشته را پرداخت نکرده‌اند و برای حفظ ستاره‌هایشان با درخواست دستمزدهای کلان و چند ۱۰ میلیارد تومانی آن‌ها مواجه‌اند.
در واقع بسیاری از همان بازیکنانی که در ابتدای فصل پیش، قراردادهای سنگینی را به نسبت وضعیت فوتبال کشور منعقد کرده‌اند، انتظار دارند باشگاه آنها ضمن تسویه حساب، قرارداد آن‌ها را هم برای فصل جدید افزایش دهد. در حال حاضر بازیکنان معمولی و آن‌ها که به تیم ملی هم دعوت نمی‌شوند، قراردادهایی تا هفت میلیارد تومان منعقد کرده‌اند یا انتظار دارند برای فصل جدید این اتفاق بیفتد اما پرسش اصلی این است که آیا توانی برای پرداخت این مطالبات وجود دارد؟

لیگ برتر فوتبال همانند لیگ والیبال
سپاهان به طور رسمی با چهار بازیکن نامدار خود «پیام نیازمند، احسان حاج‌صفی، محمد محبی و استنلی کی‌روش» وداع کرد. محمدحسین کنعانی‌زادگان قرارداد رسمی‌اش را با باشگاه الاهلی قطر امضا کرد و از پرسپولیس جدا شد. بدون تردید همه بازیکنان نمی‌توانند لژیونر شوند و توان فنی آن‌ها در حد لیگ برتر ایران است اما آیا ناتوانی آن‌ها برای دریافت پیشنهاد خارجی، دلیل مناسبی برای عقد قراردادهای غیر واقعی در ایران است؟

آیا استقلال و پرسپولیس که در خرج و مخارج خود در لیگ بیستم مانده‌اند، قادر به پرداخت یک چهارم پیشنهاد تیم قطری به امثال کنعانی‌زادگان‌ها، نوراللهی‌ها و ... هستند؟ از همین حالا مشخص است که در فصل جدید، بسیاری از بازیکنان با کیفیت را نخواهیم دید. در واقع لیگ برتر ما همانند لیگ والیبال بدون ستاره خواهد شد.

دلایل انتقال بازیکنان به لیگ‌های خارجی
دلایل انتقال و مهاجرت بازیکنان به لیگ‌های خارجی متنوع است. به طور عمده می‌توان به دو عامل، تلاش برای کسب منافع مالی یا کوشش برای پیشرفت فنی اشاره کرد. البته امروز که قیمت ارز سر به فلک کشیده، هر دوی این‌ها با هم تلفیق شده و اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پیش زمانی که یک باشگاه اروپایی به یک بازیکن ایرانی ۱۰۰‌ یا ‌۲۰۰ هزار دلار پول می‌داد، باشگاه‌های ایرانی توان پرداخت بیش از این دستمزد را داشتند، اما امروزه عملاً این‌گونه نیست و بازی در خارج از کشور، حتی با چنین ارقام نازلی هم مقرون به‌صرفه است. کنعانی‌زادگان در نامه خداحافظی‌اش با پرسپولیسی‌ها نوشته بود باید به فکر آینده خانواده‌اش باشد؛ دقیقاً همان حرفی که پیش از این از زبان سروش رفیعی و بشار رسن هم شنیده بودیم.

پایان قرارداد قرضی مغانلو
در پرسپولیس قرارداد قرضی شهریار مغانلو هم به پایان رسیده و او در اختیار باشگاه سانتاکلارا است. به این ترتیب باشگاه پرتغالی می‌تواند درباره این بازیکن تصمیم نهایی را بگیرد. از بین چهار بازیکن وداع‌کرده با سپاهان هم پیام نیازمند در پی این است که در فوتبال اروپا رشد کرده و در تیم ملی جایگاه خوبی پیدا کند و به همین دلیل راهی پورتیموننزه پرتغال شده، احسان حاج‌صفی به آ.ا.ک یونان پیوسته و محمد محبی هم گفته می‌شود به یک تیم پرتغالی می‌رود. استنلی کی‌روش هم بازیکنی بود که پس از افت عملکردش در لیگ بیستم و با توجه به هزینه‌های بالای ارز، سپاهان عذرش را خواست.

جدایی قایدی از استقلال
استقلالی‌ها هم دقیقا به همین دلیل مشکلات ارزی، روی نام شیخ دیاباته و هروویه میلیچ خط قرمز کشیدند. به این ترتیب تا همین‌جا آقای گل‌های لیگ نوزدهم را برای فصل بعدی از دست داده‌ایم. در استقلال البته بحث جدایی مهدی قایدی بسیار جدی است و احتمال قابل توجهی وجود دارد که او هم راهی فوتبال اروپا شود. گفته می‌شود حتی فرهاد مجیدی موافقت اولیه‌اش را اعلام کرده و باشگاه استقلال برای حل مشکلات مالی‌ خود، روی فروش قایدی پیش از پایان قرارداد این بازیکن حساب کرده و خود او نیز تمایل دارد برای پیشرفت راهی فوتبال اروپا شود.

ناآگاهی مدیران باشگاه‌ها
در استقلال حتی شایعه‌هایی پیرامون ترانسفر بازیکنانی همچون ارسلان مطهری، فرشید اسماعیلی و ... هم به گوش می‌رسد که البته خیلی جدی نیست. با این حال مطمئن باشید یک ماه آینده انتقال‌های بیشتری خواهیم داشت که شنیدن خبر بعضی از آن‌ها مخاطب را شوکه می‌کند. متاسفانه بسیاری از این انتقال‌ها به خارج به دلیل ناآگاهی مدیران باشگاه‌ها در بستن قرارداد با بازیکنان مستعد خود، به‌صورت رایگان رخ می‌دهد و کیفیت لیگ فوتبال ما را پایین می‌آورد که اتفاق چندان مطلوبی نیست. با این حال یکی از فواید آن، می‌تواند خالی شدن جا برای استعدادهای جوان باشد.

در این فصل و در سپاهان بازیکن جوانی مثل یاسین سلمانی خوش درخشید. در پرسپولیس هم اگر علی علیپور و مهدی طارمی همچنان برای این تیم بازی می‌کردند، بدون تردید هیچ‌گاه مجال ظهور و درخشش به مهدی عبدی نمی‌رسید. عبدی یکی از مهره‌های کارساز پرسپولیس در قهرمانی این فصل بود. به هر حال با کوچ ستارگان، جا برای نسل جدید بیشتر و بهتر باز می‌شود و از این جهت باید این ترانسفرها را به فال نیک گرفت.

۱۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.