۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84366756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب و نشر در دولت آینده چه جایگاهی دارد؟

۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱
کد خبر: 84366756
کتاب و نشر در دولت آینده چه جایگاهی دارد؟

تهران- ایرناپلاس- اهمیت مسائل اقتصادی تا حدی جدی است که بیان مسائل فرهنگی، مخاطبان زیادی نخواهد داشت. شاید به همین دلیل است که نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها و سخنان خود هیچ اشاره‌ای به مشکلات این حوزه و برنامه‌هایشان برای رفع آن ارائه نکردند.

به گزارش ایرناپلاس، فعالان حوزه نشر و کتاب با توجه به برگزاری سه مناظره نامزدهای انتخاباتی می‌پرسند چرا هیچ کدام از آنها به مسائل چاپ و نشر اشاره‌ای نکردند؟ همچنین در برنامه‌های نامزدها و اظهارنظرهای آنها کمتر صحبتی از این مساله فرهنگی به میان آمد. این در حالی است که با توجه به میزان فروش در نمایشگاه‌های مجازی کتاب که امسال و سال گذشته برگزار شد، این حوزه دارای مخاطبان بسیاری است؛ اما چرا در این دور از انتخابات به کلی فراموش شده‌؛ آیا فعالان حوزه کتاب و نشر نتوانستند مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند؟

ناشران با مشکلات متعددی مواجه‌اند، قیمت کاغذ شاید یکی از اصلی‌ترین آنها باشد. کتاب‌سازی مساله مهم دیگری است که در آن برخی با کپی‌برداری از کتاب‌های پرفروش دیگر ناشران، به سادگی در سود آنها شریک می‌شوند.  
صفا امیری مدیر انتشارات بین‌المللی براق با اعلام اینکه انتظار ارائه برنامه‌هایی در حوزه موسیقی، سینما و کتاب توسط نامزدهای انتخاباتی داشت، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: شاید نتوان نامزدها را در این حوزه متهم کرد، زیرا در این زمینه از آنها سوالی پرسیده نشد.

وی ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها مجبور بودند به پرسش‌های خاص پاسخ دهند؛ مساله زمان هم برایشان مطرح بود؛ شاید باید بیشتر به طراحان سوال ایراد گرفت که چرا چنین پرسش‌هایی را برای این حوزه اختصاص ندادند تا نامزدها به آن بپردازند.
با این حال متاسفانه دیدیم نامزدهای انتخاباتی در وقت‌های آزادی که داشتند و می‌توانستند درباره برنامه‌های آینده خود صحبت کنند، درباره مسائل فرهنگی صحبت نکردند. به نظر می‌رسد فرهنگ جزء اولویت‌های دولت آینده نیست و شاید دلیل آن مسائل اقتصادی باشد. آن هم در حالی که ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه موضوع فرهنگ است و برای ایجاد رفتارهایی مانند کنترل و مصرف انرژی و بهره‌بردای از امکانات داخلی کشور، به اقدامات فرهنگی نیاز است، تا به سایر بخش‌ها هم کمک کند.

درواست اعلام برنامه‌های فرهنگی
مطالبات ناشران و فعالان حوزه نشر یکی از بخش‌های نادیده گرفته‌شده در اطلاع‌رسانی انتخاباتی است. امیری به عنوان یک ناشر گفت: انتظار دارم تا نامزدها درباره بخش‌های فرهنگی برنامه‌های خود را اعلام و به اثرات اقدامات فرهنگی بر سایر بخش‌ها توجه کنند. لذا بدون تردید زمانی که فرهنگ‌سازی کنیم، همین فرهنگ‌سازی می‌تواند به مسائل دیگر کمک کند.

مدیر انتشارات براق درباره مشکلات این حوزه در فعالیت بین‌المللی نیز گفت: موضوع‌های زیادی در فعالیت بین‌المللی ناشران وجود دارد. نیاز به جلسه‌هایی برای بررسی آنهاست؛ به خصوص بخش‌هایی که افراد در آن قانون‌گرا نیستند و با دیدگاه سلیقه‌ای برخورد می‌کنند. بخش بزرگی از مشکلات ناشران در نتیجه همین اقدامات است زیرا با اینکه در این حوزه‌ها قانون وجود دارد با عمل براساس دیدگاه اشخاص مواجه هستیم.

فرهنگ اندازه اقتصاد جذاب نیست
احمد یزدانجو مدیر انتشارارت یاس مشهد نیز با بیان اینکه نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها بیشتر به مسائلی که دغدغه مردم است، پرداختند تا رای بیشتری کسب کنند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: در طراحی مناظره‌ها جایی برای بیان دیدگاه و برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته نشده‌ بود. مهم‌ترین مساله کشور دغدغه‌های معیشیتی است و تقریبا در هیچ مورد دیگری صحبت نشد، حتی بسیاری از مسائل سیاسی هم مورد بحث قرار نگرفت.

به گفته یزدانجو، مساله فرهنگ در این روزها برای مردم به اندازه اقتصاد جذاب نیست و در نتیجه برای افراد رای‌آور نخواهد بود. متاسفانه افرادی هم که نامزد انتخابات شدند، پیشینه فرهنگی ندارند و مشاورانشان هم به این مساله نپرداختند. بحث رای آوردن برای آنها مهم‌تر است.

مسائل فرهنگی مخاطب ندارد
هر فعالیتی ممکن است با مشکلاتی در روند انجام روبه‌رو شود. شرایطی که مسئولان برای رفع مشکلات در نظر می‌گیرند، ارتباط زیادی با مطالبات فعالان آن دارد. به گفته یزدانجو، ناشران تا جایی که می‌توانستند، خواسته‌های خود را بیان کرده‌اند.
وی افزود: مردم برای تامین نیازهای ابتدایی مانند خوراک، پوشاک و مسکن، تحت فشارند و صحبت درباره مسائل دیگر برای مردم جذابیت نخواهد داشت. وقتی مردم رفاه نسبی داشته‌ باشند ارائه برنامه‌های فرهنگی می‌تواند برای آنها جذابیت داشته‌ باشد؛ در این روزها حتی بحث آزادی‌های نسبی به اندازه مسائل اقتصادی برای مردم مهم نیست. دغدغه‌های معیشتی تا حدی مردم را درگیر کرده‌ است که همانند دوره‌های گذشته، به مناظره‌ها توجه نشد.

وی ادامه داد: هزینه‌های مطالبه‌گری در بخش فرهنگی بالا رفته‌؛ گاهی به برخی کتاب‌های خاص مجوز نمی‌دهند و روزنامه‌ها را تعطیل می‌کنند؛ برای همین مردم ترجیح می‌دهند مسائل اقتصادی را پیگیری کنند. برای عامه مردم که پیگیر برنامه‌های صداوسیما هستند، مسائل فرهنگی جذابیت نخواهد داشت.

راهی برای کتابخوان شدن مردم
یزدانجو در بیان مطالباتش به عنوان ناشر با تاکید بر لزوم فعالیت پایه‌ای در این حوزه بیان کرد: روی فعالیت اساسی و پایه‌ای تاکید دارم. اینکه یک روز کاغذ گران و روزی ارزان می‌شود، مسائل گذراست اما باید اقدامی انجام شود تا مردم کتابخوان شوند و این نیاز به تبلیغات، جلسه‌های مختلف، معرفی کتاب و اقدامات تبلیغاتی دارد، تا این تفاوت ایجاد شود که کسی که کتابخوان است با فردی که اهل کتاب نیست متفاوت دیده شود. تنها در این صورت مردم راغب می‌شوند که مطالعه کنند.

وی افزود: زمانی که مردم احساس نیاز به مطالعه کتاب نکنند و از نظر موقعیت اجتماعی بین فردی که اهل کتاب است و کسی که کتاب نمی‌خواند، تفاوتی وجود نداشته‌باشد، سرانه کتاب‌خوانی در همین حد خواهد بود. همچنین رسانه‌های اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و ... باید به کارکرد کتابخوانی تاکید داشته‌ باشند. اگر بخواهیم با اقدامات مقطعی مسائل کتاب و کتابخوانی را ارتقاء دهیم، کارساز نخواهد بود.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.