۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84343223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیامدهای رعایت نکردن الزامات انتخابات

۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبر: 84343223
پیامدهای رعایت نکردن الزامات انتخابات

تهران- ایرناپلاس- استاد حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: انتخابات همراه خود سلسله لوازم و الزاماتی دارد که اگر رعایت نشود، این اصل عقلایی زیرسوال می‌رود و بسیاری از افراد در رای دادن و ندادن با تردید مواجه می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی  درباره انتخابات و مسائلی که کاندیداها باید به آن توجه کنند به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انتخابات یکی از عمده‌ترین اموری است که جامعه بشری با آن دست به گریبان است. برای حل و فصل امور، جامعه، محور انتخابات را به عنوان اصول عقلایی انتخاب کرده‌ است.

وی بر ضرورت رعایت برخی الزامات انتخابات و تردیدهای حاصل از بی‌توجهی به این لوازم اشاره کرد و افزود: تردید در رای دادن به این دلیل نیست که انتخابات مساله نادرستی است، به هر حال وقتی تردید در امری ایجاد شد به طور طبیعی جامعه به این امر عقلایی نزدیک نمی‌شود. این روند یکی از بدترین اموری است که ممکن است در مسائل انتخاباتی پیش بیاید. تردید، جامعه را از انتخاب احسن دور می‌کند و این مزیت انسانی و اجتماعی را از جامعه می‌گیرد.

اصل هویت انتخابات را بیشتر رعایت کنیم
جوادی‌آملی به آیه ۱۸ سوره زمر اشاره و بیان کرد: گفته شده است؛ «بَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه»؛ بشارت ده به آن بندگان که به سخن همه گوش فرا می‌دهند و از بهترین آن پیروی می‌کنند.
انتخاب احسن و بشارت به انسان‌ها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد و برای جامعه دلپذیر باشد که شرایط انتخابات، شرایط منتَخَب و منتَخِب در همه بخش‌ها به صورت گوارا برای جامعه فراهم شود.

وی با تاکید بر اهمیت انتخابات گفت: در اینجا باید به چند اصل توجه کرد؛ اینکه این اصل عقلایی به عنوان اصلی که همه عقلا و جوامع در آن اتفاق نظر دارند، نباید زیرسوال برود. جامعه‌ای که از انتخابات فاصله بگیرد، دیگر جامعه‌ای نیست که بتواند به هویت اصیل خود برگردد و قاعده انسانی را بر مبنای آن بسازد.

جوادی‌آملی افزود: بنابراین آنچه که لازم است بیشتر رعایت کنیم، اصل هویت انتخابات است. کسانی که در راستای جریان‌های انتخاباتی هستند، باید این را مهم بدانند تا هویت انتخابات به عنوان اصل عقلایی زیرسوال نرود. این مساله پیش از اینکه کسی منتخب شود یا انتخابات اتفاق بیفتد، برعهده صحنه‌گردانان این حوزه و عناصری است که در مجموعه نظام باید بیش از همه درباره آن بیاندیشند.

آرا نشان دهنده هویت انسان است
این استاد حوزه با یادآوری سخنان امام(ره) بیان کرد: ایشان به این مساله کاملا توجه داشتند، به همین دلیل اصل انتخابات به عنوان اصل عقلایی در جامعه راه پیدا کرد. بعد از اینکه دست‌اندرکاران انتخابات به این هویت اصیل عقلایی توجه کردند، اخلاق انتخاباتی را از این جهت رعایت کردند تا جامعه احساس امنیت کند.

«در این شرایط مردم ولو اینکه در اقلیت باشند، به این دلیل که دیده می‌شوند، در انتخابات شرکت می‌کنند، هرچند در مجموع به عنوان انتخاب احسن موفق نشوند، اما می‌دانند که رای آنها دیده شده‌ است.»

مردم را نسبت به انتخابات دلزده نکنیم
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء ادامه داد: ممکن است انتخاباتی براساس مباحث حقوقی خوب به نظر برسد، اما اینها بدون دیدن مفاد و هویت اصلی نظام نمی‌تواند برای جامعه گوارا باشد.
اینکه هویت مردم در جامعه و اهداف نظام در انتخابات دیده شود، اصل است. پرداختن به مباحث حقوقی در طی این اصول، می‌تواند معنا داشته‌ باشد. اگر مسائل حقوقی را برجسته کنیم اما مقاصد اصلی گم شده‌ باشد، هویت انتخابات زیرسوال می‌رود و باعث دلزدگی، صلب اعتماد و اطمینان جامعه می‌شود.

وی افزود: در رژیم گذشته، با وجود اینکه به ظاهر صندوق‌هایی را می‌گذاشتند و افرادی را می‌آوردند، همه مردم آن انتخابات را نمایشی و تشریفاتی می‌دانستند و علاقه‌ای به شرکت در آن نداشتند. برگزارکنندگان آن دوره، هویت انسانی و اسلامی را نمی‌دانستند و هیچ ارتباطی با جریان صندوق و انتخابات نداشتند.  

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.