صداوسیما در دعوت از کارشناسان، «ملی» عمل کند

تهران- ایرناپلاس- این بار تنها حاشیه نبود که گریبان تلویزیون را گرفت. بلکه سخنان توهین‌آمیز مهمان یکی از برنامه‌های این رسانه ملی بود که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. جهت‌گیری و عملکرد تلویزیون صدای انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی را درآورده و آنها تاکید دارند که این رسانه، رویکرد جناحی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است.

به گزارش ایرناپلاس، رئیس سازمان صداوسیما سرانجام بعد از چند روز از گذشت ماجرای بی‌حرمتی یک معمم به رئیس‌جمهوری، از مردم و روحانی عذرخواهی کرد؛ آن هم به دلیل اتفاقی که در هر صورت به ضرر تلویزیون تمام شد. توهین به رئیس جمهوری از سوی یک روحانی که به عنوان کارشناس در برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود این‌بار آنچنان شدید بود که دیگر جای دفاع و توجیهی باقی نگذاشت. گرچه صداوسیما با اخراج سردبیر و مجری برنامه زاویه، بار دیگر صورت مساله را پاک کرد.

با توجه به رویه صداوسیما در این زمینه، درباره ضرورت تجدید نظر در سیاست‌ها و مدعوین برنامه‌های تلویزیونی با هدف جلوگیری از تکرار توهین و عذرخواهی صدا و سیما، با سیده‌فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم و مشاور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت‌وگو کردیم.

دردسر مهمانان جناحی
ذوالقدر درباره سیاست‌هایی که باید مسئولان صداوسیما در برنامه‌های تلویزیونی در قبال دعوت از مهمانانِ برنامه‌ها اتخاذ کنند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: باید مهمانانِ برنامه‌ها را با دقت بیشتری دعوت شوند. یعنی بر افرادی که دعوت می‌کنند شناخت کافی داشته باشند. افرادی که چهره‌های معتدل و فرهنگی‌ هستند و به جریان خاصی وابسته باشند، جناحی و یک‌طرفه صحبت می‌کنند. جایگاهی که صدا و سیما در نزد مردم دارد بسیار مهم است؛ ضمن آنکه امام (ره) درباره اهمیت این رسانه فرمودند، صداوسیما باید دانشگاه باشد.

مردم از رسانه‌ای که نام «رسانه ملی» را یدک می‌کشد، انتظار زیادی دارند. همه این ویژگی‌ها می‌طلبد که مسئولان و مدیران شبکه‌های تلویزیونی بویژه متولیان برنامه‌هایی که به صورت زنده پخش می‌شود و  مهمان دعوت می‌کنند، با دقت بیشتری در این زمینه عمل کنند.

به گفته ذوالقدر، باید رزومه و تحصیلات مهمانان برنامه‌ها مرتبط با موضوع برنامه بوده و سابقه آنها بررسی شود. چون این مسائل باعث حساسیت مردم می‌شود.
وی افزود: مردم می‌گویند چرا فقط از برخی چهره‌های خاص در صداوسیما  دعوت می‌شود؟ این مساله بسیار مهمی است. زمانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتیم، برخی از شخصیت‌ها که از لحاظ علمی بسیار مستعد بودند، می‌آمدند و می‌گفتند به ما اجازه نمی‌دهند در برنامه‌های تلویزیونی شرکت کنیم. به عبارت دیگر چهره‌های علمی بسیاری بودند که آنها را می‌شناختیم اما حضور در برنامه‌ها به عنوان مهمان برایشان ممکن نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درخصوص توهین‌های مطرح شده توسط برخی از مهمانان برنامه‌های تلویزیونی و ضرورت تجدید نظر در سیاست‌های به کارگرفته شده برای دعوت از مهمانان، تاکید کرد: مردم انتظار دارند زمانی که تلویزیون ملی‌ را می‌بینند، شاهد چنین فضایی نباشند. پخش برنامه‌های این‌چنینی اصلا زیبنده صداوسیمای جمهوری اسلامی نیست که بخواهیم شاهد چنین توهین‌ها و هتاکی‌ها و .. باشیم یا مطالبی که  احساسات مردم را  جریحه‌دار کند.
باید به گونه‌ای عمل شود که در میان مردم، شائبه گرایش صداوسیما به سمت و سوی خاصی پیش نیاید. باید همه سلیقه‌ها را در برنامه‌ها در نظر بگیرند و فرصت مساوی و لازم در اختیار سلایق مختلف قرار دهند.

علاج واقعه پیش از وقوع
وی در پاسخ به این پرسش که برای دعوت از مهمانان برنامه‌های تلویزیونی باید چه ویژگی‌هایی در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: باید چهره‌های علمی، متعهد، مودب، متخلص به اخلاق نبوی باشند. پژوهش‌ها و تحقیق‌های زیادی انجام داده و متخصص موضوع مورد نظر آن برنامه باشند.
مهمانان باید شناخته شده، متخلق به اخلاق حسنه و منصف باشند و ادب و عفت کلام را رعایت کنند. می‌شود شورایی برای انتخاب مهمانان در نظر گرفت تا زمان بیشتری روی این موضوع بگذارند. به این شکل نباشد که مسئولان و عوامل برنامه‌ها بگویند شناختی از مهمانان نداشته‌ و نمی‌دانسته‌اند چنین اتفاقی می‌افتد. این عذر پذیرفته و شایسته صداوسیمای جمهوری اسلامی نیست. در مجموع باید بیشتر به جنبه علمی، تخصصی و اخلاقی افراد توجه کرد.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: البته نمی‌گوییم که خدای نکرده همه مهمانان برنامه‌های تلویزیونی با حواشی همراه بوده‌اند. کارشناسان خوبی نیز به صداوسیما می‌آیند که سخنانشان مورد استقبال و استفاده مردم قرار می‌گیرد. در مجموع همین که توجه بیشتری در دعوت از مهمانان برنامه‌ها صورت گیرد این مسائل کمتر اتفاق می‌افتد. لذا علاج واقعه را باید پیش از وقوع کرد، تا نیازی به عذرخواهی نباشد و به دست بدخواهان و بیگانگان بهانه ندهیم.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.