پرسپولیس از کدام مسیر زنگ شادی را خواهد نواخت؟

تهران- ایرناپلاس-  حسین کلانی، بیژن ذوالفقارنسب، جواد الله‌وردی و ناصر ابراهیمی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان و باشگاه پرسپولیس به همراه مسعود اقبالی از مدرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفت‌وگو با ایرناپلاس، راه موفقیت پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و شرایط حریف را تشریح کردند.

به گزارش ایرناپلاس، حسین کلانی مهاجم اسبق پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که نگاه ما به بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا حرفه‌ای باشد یا دلی گفت: «با توجه به شرایطی که اکنون فوتبال ما در این چند سال اخیر داشته و در گذشته نیز همین گونه بوده، ما نمی‌توانیم به این بازی نگاه حرفه‌ای داشته باشیم.»

پیشکسوت فوتبال ایران افزود: «ما بسیار اوقات از نظر امکانات، تجربه، شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از کره‌ای‌ها عقب‌تر بودیم، اما رفتیم و موفق شدیم. با همه مسائلی که در این چند وقت اخیر برای پرسپولیس بوجود آوردند، همین باعث ایجاد انگیزه مضاعفی برای بازیکنان شده تا در این بازی سربلند از میدان خارج شوند.»

بازیکنان ما هیچ چیز از کره‌ایء‌ها کم ندارند
کلانی که سابقه بازی در تیم‌های شاهین، پیکان و شهباز را نیز در کارنامه خود را دارد، اظهار داشت: «جنگ، بین دو تیم دارا و ندار است و پرسپولیس چند مهره کلیدی خود را به همراه ندارد. البته اگر قرار باشد تک تک بازیکنان را با هم مقایسه کنیم بدلیل استعداد ذاتی که در وجودشان هست هیچ چیزی نسبت به همتای کره‌ای خود کم ندارند. آنها می‌توانند مثل گذشته از غیرممکن، ممکن بسازند. این روزها همه باشگاه‌های ما تحت فشار هستند، حالا اسمش این شده که فوتبال ما حرفه‌ای است، اما واقعیت چیز دیگری است چون قوانین حرفه‌ای در مورد آنها به هیچ وجه اجرا نمی‌شود.»

توجه به مساله روحی و روانی
وی که نخستین «هت تریک» بازی‌های جام ملت آسیا به نامش ثبت شده، افزود: در مورد عملکرد و نتیجه‌ای که در ورزش گرفته می‌شود، برخلاف بسیاری که عقیده دارند تکنیک و تاکتیک، دانش ورزشی و دانش فنی قادر است کار بکند اما مساله روحی و روانی بیشتر تاثیرگذار است.
«هر ورزشکاری در هر شرایطی مقابل رقیب خود قرار می‌گیرد، اینها به هر حال در یک سطح هستند، به لحاظ فنی اختلافی ندارند، اما چیزی موجب موفقیت یکی از آنها می‌شود، شرایطی است که از نظر روحی و روانی بدست آورده است. گاهی در این شرایط، مسئولان مربوطه طوری تزریق می‌کنند که ورزشکار روحیه می‌گیرد و گاهی نیز مثل فوتبال شرایطی را بوجود می‌آورند که باعث تضعیف روحیه می‌شوند.»

ذوالفقارنسب: مقابل کره‌ای‌ها همیشه برنده بوده‌ایم
بیژن ذوالفقارنسب مدافع اسبق تیم‌های پاس و پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که آیا باید به بازی با اولسان هیوندای، مانند گذشته با وجود برتری حریف، همیشه ما برنده از میدان خارج شده‌ایم، این بار نیز باید منتظر چنین اتفاقی باشیم به ایرناپلاس گفت: «شما به نکته مهمی اشاره کردید و بسیار مهم است؛ نکته‌ای که می‌شود گفت کاملاً ورزشی، شاید در عرصه‌های دیگر مانند اقتصاد هنر و سیاست این تفکر حاکم نباشد. آن هم به این دلیل است که با وجود برتری تیم کره در مقابل ما اما در پایان، ما برنده از میدان خارج شده‌ایم و یا اتفاقاتی و حواشی رخ داده که رنده بودیم. من این را بر اساس یک هوشیاری ویژه که در فرهنگ ایرانی زرنگی می‌نامیم، می‌گذارم که یک نوع هوشیاری و هوشمندی است که بسیاری از نقطه ضعف حریف استفاده می‌کنند.»

از دست دادن چند بازیکن
رئیس کانون مربیان ایران ادامه داد: «در ۲۰ سال گذشته چند بازی را اینگونه برده‌ایم. حال که آنها از لحاظ زیرساخت‌ها و امکانات علمی از ما برتر هستند و از نظر فوتبال پایه‌ای و بسیاری مسائل دیگر، برتری دارند، اما ما برنده میدان بوده‌ایم. پرسپولیس شاید شرایط خیلی خوبی نداشته باشد و چند بازیکن خوب خود را نسبت به بازی‌های انتخابی این مرحله از دست داده و از همه مهم‌تر حدود یک ماهی هست عملکرد خوبی در زمین نداشته به گونه‌ای که در سه بازی اول خود در لیگ بیستم خوب ظاهر نشده و بازی با تیم‌های نساجی و ذوب‌آهن را هم که انجام نداده است. البته به عقیده من دلیل این کار این بوده که بازی‌ها پخش زنده بودند و آنها می‌توانستند بازی‌ها را بیبینند و خیلی راحت تحلیل کنند، شناخت بیشتری به نوع بازی پرسپولیس پیدا می‌کردند و پرسپولیس برای اینکه دست‌شان برای حریف کره‌ای رو نشود و برنامه‌های کاری‌شان مشخص نشود، بازی نکردند.»

مهاجم سرعتی نداریم
مدافع و مربی اسبق تیم ملی کشورمان در پاسخ به اینکه آیا دور بودن طولانی مدت پرسپولیس از شرایط بازی به زیان این تیم نخواهد بود، گفت‌: «شنیده‌ام پیش از رفتن به قطر یک بازی درون تیمی انجام داده‌اند که این بازی ملاک نیست اما عملکرد بچه‌ها را آنهایی که دیده بودند خوب ارزیابی کرده‌اند. پرسپولیس برای بازی با اولسان هیوندای بازی مالکانه به خصوص در نیمه خودمان انجام دهد، چون ریسک است با توجه به توانمندی چند بازیکن این تیم بتوانند حریف را خسته کنند، اما یک اشکال عمده وجود دارد که در نوک حمله تیم بازیکن سرعتی که بتواند یکی از دو الی سه موقعیت ایجاد شده را به گل تبدیل کند را ندارند.»

 مالکیت با حفظ توپ
ذوالفقارنسب درباره چگونگی رو در رو شدن پرسپولیس با حریف کره‌ای اظهار داشت: «پرسپولیس کار بسیار سختی در برابر تیم کامل کره‌ای با بازیکنان خوب خارجی دارد، مگر با حفظ مالکیت توپ با حفظ توپ، تیم حریف را سرگرم بکنیم و با توجه به هوشیاری و زرنگی که در بچه‌های ایرانی هست موقعیت‌هایی را ایجاد کنیم. اما کار پرسپولیس بسیار سخت است هم در ساختار دفاعی و هم در کار تهاجمی، بازیکنان که حرفی برای گفتن داشتند مثل شجاع خلیل‌زاده را که اعتماد به نفس خاص خود را و قابلیت بدنی خوبی داشت و در توپ‌های هوایی خیلی مسلط بود و مهاجمان گلزنی که داشتند، از دست داده‌اند.»

شرق آسیا دو کلاس بالاتر از غرب آسیاست
پیشکسوت پرسپولیس در رابطه با تفاوت فوتبال غرب با شرق آسیا نیز گفت: «فوتبال شرق آسیا رو به رشد است و همه چیز را طبق برنامه عمل می‌کنند. نظم اجتماعی و ورزشی دارند و در همه زمینه‌ها از غرب آسیا دو کلاس بالاترند در ورزش برخی اتفاقات در همان ۹۰ دقیقه می‌افتند، برخی برتری‌ها و تجارب داریم. امیدوارم تیم‌مان برنده شود اما وقتی بر حسب معادلات علمی بخواهیم دو تیم را در کنار هم بگذاریم ویژگی‌هایشان، محاسن و معایب و روی سکوی‌شان را، نمی‌توانید به ۱۱ بازیکن اکتفا کنید و حداقل ۱۷-۱۶ بازیکن یک دست باید داشته باشیم.
حتماً باید مهره‌هایی داشته باشیم که از دقیقه ۵۰ به بعد اثر بگذراند. ما از این معادلات دور شده‌ایم. شاید ۳-۲ سال پیش بود تیم پرسپولیس چنین شرایطی را داشت اما به نظرم این تیم ضعیف‌ترین تیم پرسپولیس در ۸-۷ سال گذشته بوده است.»

پرسپولیسی‌ها آرامش و تمرکزشان را حفظ کنند
بیژن ذوالفقارنسب درباره اینکه برای مقابله با اولسان هیوندای به یحیی گل‌محمدی چه پیشنهادی دارید، گفت: «پیشنهادم به همکارم این است که آرامش و تمرکز تیم‌شان را حفظ کنند و بازیکنان بسیار باهوش خویشتن‌دار باشند، از ظرفیت‌های خودشان خارج نشوند. کره‌ای‌ها با وجود فرهنگ بسیار خوبی که دارند موذی هستند و شیطنت‌هایی نیز دارند. در حال حاضر ۵-۴ نفر داور وسط را کمک می‌کنند و بازیکنان بخصوص کمال کامیابی‌نیا مراقب باشند حتی خطاهای بی‌مورد و غیر ورزشی انجام ندهند؛ چون داور مسابقه با توجه به کمک داور ویدئویی که وجود دارد احتمال گرفتن کارت قرمز است.
پرسپولیس بایددر این بازی مالکیت و کنترل بازی را در اختیار داشته باشد،چون هر لحظه ممکن است اتفاقاتی به نفع تیم پرسپولیس رخ بدهد و بتواند به گل برسد.»

الله‌وردی: اولسان با شادابی به مصاف پرسپولیس می‌آید
جواد الله‌وردی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس نیز به ایرناپلاس گفت: «پرسپولیس با از دست دادن بازیکنان شاخص خود مشکلاتی دارد. شجاع خلیل‌زاده برای خود ستونی در خط دفاعی پرسپولیس محسوب می‌شد؛ عیسی آل‌کثیر کم بازیکنی نبود. کدام را بگویم؛ ترابی، علیپور و ... بدون تردید پرسپولیس آن ترکیب ایده‌آل گذشته خود را ندارد، اما از آنجا که فوتبال یک بازی غیرقابل پیش‌بینی است، امیدوارم با درایت کادر فنی و بازیکنان خوب‌شان بتوانند یک بازی آبرومندی در حد فوتبال ایران انجام بدهند. اما از نظر کلی مطمئناً تیم اولسان هیوندای با شادابی با کاملیت بالاتری برای فینال می‌آید.»

زنگ شادی بسیار، بسیار قوی برای ملت ما
مدافع اسبق تیم‌های برق تهران، پاس تهران و تاج سابق که تجربه بازی در رقابت‌های المپیک و جام جهانی را با تیم ملی ایران دارد، اظهار داشت: «به عنوان آدمی که به خدا ایمان دارم از خدا می‌خواهم به بچه‌ها کمک کند تا یک نتیجه آبرومند بگیرند. بدون تردید قهرمانی پرسپولیس در این جام می‌تواند یک زنگ شادی بسیار، بسیار قوی برای ملت ما و حداقل هواداران پرسپولیس باشد. این بازی، بازی باشگاهی نیست، بازی ملی است. پرسپولیس به عنوان نماینده یک ملت به آنجا رفته است و اگر بتواند دراین مسابقات قهرمان شود، در این شرایط کرونایی، در این شرایط بد اقتصادی، تحریم و گرفتاری‌ها باید قدردان این بازیکنان بود و از آنها تشکر کرد.»

فوتبال بازی فکری است
وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت فوتبال ما با آنها چیست؟ گفت: «اگر قرار باشد واقعیت‌ها را بنویسیم اولسان هیوندای شرایط بهتری باید داشته باشد. اما فوتبال تعریف خاصی ندارد و بازی فکری است و غیرقابل پیش‌بینی و غیراستاندارد؛ حتی شاید در ضربات پنالتی آنها را شکست دهیم، اما در شرایط حرفه‌ای بودن، آنها معقول‌تر به این بازی می‌آیند. همه چیز آنها روی حساب و کتاب بوده است. اما ما چطور؟!
در ایران رئیس حراست را مدیرعامل باشگاه بزرگ می‌کنیم، اما آنها که چنین کارهایی را انجام نمی‌دهند. همه کارهای آنها روی حساب و کتاب بوده و اگر بخواهیم حساب و کتابی صحبت کنیم تیم کره‌ای با شرایط ایده‌آل‌تری برای این بازی می‌آید.»   

اینجا دیگر غرور ملت ماست
الله‌وردی افزود: «ما باید دلی و خدایی به پیروزی در این بازی نگاه کنیم. من به عنوان یک پرسپولیسی با تمام وجود از خدا می‌خواهم یک نیرویی به این بازیکنان برسد تا آنها بتوانند سربلند برگردند. قهرمانی پرسپولیس موجب می‌شود انگیزه در بین جوانان و امیدواری بیشتر شود. اینجا دیگر غرور ملت ماست، پرسپولیس را نمی‌بینیم.»

پرسپولیس باید منطقی بازی کند نه احساسی
ناصر ابراهیمی پیشکسوت فوتبال کشورمان معتقد است پرسپولیس که برای دومین بار در سه فصل اخیر به ینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، با کسب عنوان قهرمانی می‌تواند یک روز تاریخی را برای فوتبال ایران در این روزهای کرونایی رقم بزند.

مربی اسبق تیم پرسپولیس به ایرنا پلاس گفت: «در واقع پس از سال‌ها انتظار که در هیچ رده‌ای عنوان قهرمانی را بدست نیاورده‌ایم یک سنت‌شکنی شود و دوباره در آسیا می‌توانیم حرف اول را بزنیم.»
سرمربی اسبق تیم ملی درباره اینکه ما باید به این مسابقه چگونه نگاه کنیم، پاسخ داد: «ما باید به این بازی نگاه حرفه‌ای داشته باشیم. نگاه حرفه‌ای این است که پرسپولیس منطقی بازی کند. باید به گونه‌ای ظاهر شود که مشخص شود خطوط سه‌گانه داریم.»

پیشکسوت فوتبال د افزود: « خطوط چهارگانه در فوتبال وجود دارد که شامل  خط دورازه، دفاع، هافبک و حمله. است. خط حمله ما یک نفره است؛ بیشتر تیم‌ها در دنیا با یک مهاجم نوک و یک مهاجم سایه بازی می‌کنند.»

ابراهیمی گفت: «به قول علی پروین، دروازه‌بان خودش یک تیم محسوب می‌شود و خیلی می‌تواند در این بازی مهم و حساس ایفای نقش کند. در واقع باید گفت در فینال حرف اول و آخر را دروازه‌بان‌ها می‌زنند. پس باید خیلی راحت و خوب کار کند، بدون استرس باشد، خونسردی خود را حفظ کند.»

بازی را سخت نکند
وی که سابقه مربیگری در تیم‌های برق تهران، شاهین، عقاب و ماشین‌سازی را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: «البته این بستگی به مربی دارد که در رختکن چگونه صحبت کند. در واقع در جلساتی که برگزار می‌کند باید طوری حرف بزند که نه تنها دروازه‌بان، بلکه بازیکنان دچار استرس نشوند. بازی را برای آنها سخت نکند.»

ابراهیمی، نقش خط دفاع و هافبک هم کمتر از دروازه‌بانی ندانست و افزد: «در واقع باید بازیکنان پرسپولیس این موضوع را بخوبی بدانند که هر کدام آنها صاحب توپ شدند، حمله پرسپولیس آغاز می‌شود. اما وقتی توپ را از دست می‌دهیم و حریف صاحب توپ است اینجا مهم می‌شود.»

مربی اسبق پرسپولیس با بیان اینکه در فینال اول باید گل نخورد و بعد به فکر گل زدن بود، گفت: «گل نخوردن شرط مهمی است؛ تیمی که گل بخورد، احتمال دارد مانند بسیاری از بازی‌ها، همان یک بر صفر باقی بماند. پس بنابراین مدافعان با کمک هافبک‌ها کمربند تیم در داخل زمین هستند، نگذارند گزندی به دروازه پرسپولیس برسد.»

استفاده از دفاع ترکیبی
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای چگونه بازی کند، گفت: «باید با استفاده از دفاع ترکیبی در داخل زمین خود حضور داشته باشد که هم بازیکن حریف را کنترل کند و هم زمانی که صاحب توپ می‌شویم با پاسکاری‌ها به دروازه حریف نزدیک شویم.
کره‌ای‌ها تیم دونده هستند و خیلی راحت می‌شود از کناره‌ها به آنها ضربه زد. اما در عمق خیلی سخت است که بتوانیم نفوذ کنیم. قبلاً ما آن را تجربه کرده‌ایم.»

توصیه به سرمربی
وی ادامه داد: «پرسپولیس باید بازی را در کنترل خود بگیرد و اگر این کار را بتواند انجام دهد، بدون تردید می‌تواند با پیروزی میدان را ترک کند.
توصیه من به یحیی این است که از بین چهار مدافعی که در زمین می‌گذارد در هر صورت سه مدافع باقی بماند، یعنی که مدافع راست رفت مدافع چپ با مدافعان میانی باقی بماند که بتواند پوشش را انجام دهد و از طرفی یکی از هافبک‌های دفاعی این تیم نیز نزدیک به مدافعان باشد؛ کاری را که قبلاً محسن ربیع‌خواه در پرسپولیس انجام می‌داد تا حریف نتواند از عمق ضربه بزند.»

نقاط قوت اولسان
ابراهیمی درباره نقاط قوت اولسان هیوندای گفت: «آنها دو تا مهاجم خوب دارند که عالی بازی می‌کنند، اولسان در ضربات ایستگاهی خوب عمل می‌کند. یک سوم دفاعی بسیار مهم است و نباید پرسپولیس عقب بازی کند.
همه بازی فینال برمی‌گردد به یک سوم میانی زمین. جنگ در میانه زمین است و پرسپولیس باید با نفرات بیشتر در آنجا حضور داشته باشد تا بتواند در عرض و عمق کار کنند، و یک باره پاس‌های شوک بدهند تا بتوانند بازیکن را با دروازه‌بان حریف تک به تک کرده و یا بازیکن را برای سانتر کردن آماده کند.»

نباید با تک مهاجم بازی کنیم
ابراهیمی ضمن آرزوی موفقیت برای پرسپولیس اظهار داشت: «پرسپولیس نباید با تک مهاجم بازی کند، چون اینگونه هرگز به گل نمی‌رسد. پرسپولیس باید زمان حمله سیستم خود را به ۳-۳-۴ تغییر دهد. یعنی از سمت و راست و چپ بازیکن اضافه شود. در واقع در این دیدار سیستم نقشی ندارد بلکه این خود بازیکن است که نقش ایفا می‌کند. گل‌محمدی باید شرح وظایف بازیکنان را مشخص کند که در حمله چه کسانی می‌توانند باشند.»

مسیر برد فقط با برخورد عاطفی و احساسی نیست
مسعود اقبالی مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به ایرنا پلاس گفت: ما نباید عاطفی و احساسی حرف بزنیم. باید تلاش کرد با داشته‌های خود به جنگ حریف آماده برویم. منطق فوتبال می‌گوید آنها بهتر و حرفه‌ای‌تر از پرسپولیس هستند، اما در فوتبال هیچ غیرممکنی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد نگاه دلی به این بازی داشته باشیم همه ایرانی‌ها بویژه طرفداران پرسپولیس دوست دارند ببریم، اما برای بردن تنها نمی‌توانیم برخورد عاطفی و احساسی بکنیم. فوتبال مانند همه پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تابع برخی قوانین و مقررات بوده، منطق در آن حاکم است نه احساس.
بنابراین باید برخورد علمی به فوتبال داشته باشیم. فوتبال هنری آمیخته به علم است و اگر برخورد علمی نکنیم متاسفانه بازی را راحت واگذار می‌کنیم.

وی به تفاوت فوتبال غرب و شرق آسیا نیز اشاره کرد و افزود: به هرحال فوتبال آسیا بویژه شرق این قاره بابت مساله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امکاناتی که در اختیار دارند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها، تلاش کردند بازیکنان خارجی‌ را به استخدام خود دربیاورند تا به فوتبال‌شان کمک کنند. این امر باعث شده تا نسبت به غرب آسیا برتری داشته باشند.

خط حمله قدرتمند تیم حریف
وی درباره حریف تیم پرسپولیس نیز گفت: هرچند بازی تیم اولسان را بصورت کامل ندیدم، اما قسمت‌های کوتاهی در شبکه‌های مختلف از بازی‌های آنها را دیده‌‍ام، در خط حمله بسیار قدرتمند هستند و از بازیکنان باتجربه‌ای استفاده می‌کنند.
خط دفاعی آنها انسجام تیمی را به خوبی می‌فهمند. بازیکنان این تیم انتقال حمله به دفاع را خیلی خوب درک می‌کنند. البته معتقدم در دفاع فردی ضعف دارند، اما در مقایسه با فوتبال ما خیلی پیشرفته هستند. در مجموع نباید خودمان را با آنها مقایسه کنم.

وی درباره سیستم بازی دو تیم نیز گفت: پرسپولیس و اولسان هیوندای با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می‌کنند؛ پرسپولیس نباید بی‌گدار حمله کند اگر این کار را انجام دهد، روی ضدحمله آنها فوق‌العاده خوب هستند.
در این سیستم، پرسپولیس می‌تواند بسیار راحت کنترل بازی را در اختیار بگیرد و در انتقال توپ از دفاع به حمله و برعکس می‌تواند سازگاری داشته باشد. در این روش می‌تواند در صورتی که توپ را از دست داد بلافاصله برگردد و حمله را طراحی کند.

پیشنهاد به گل‌محمدی
وی به کادر فنی پرسپولیس پیشنهاد کرد، گل‌محمدی در نیمه اول استراتژی خود را طوری برنامه‌ریزی کند که گل نخورد تا تمرکز لازم را برای ادامه بازی داشته باشد، تاکتیک تیمی را از یک سوم میانی زمین آغاز کند و در آنجا انسجام تیمی خود را داشته باشد، چون نزدیک دروازه آنهاست احتمال به گل رسیدن در ضدحمله را دارد.
بازیکنان پرسپولیس مراقب باشند که نباید در آن منطقه براحتی توپ را از دست بدهند زیرا حریف خط حمله خوبی دارد و ارسال‌هایی که می‌کند با دقت لازم انجام می‌شود، امکان باز شدن دروازه پرسپولیس است. چون خط دفاعی این تیم با رفتن شجاع خلیل‌زاده مانند گذشته قوی نیست.

وی افزود: با توجه به داشته‌های پرسپولیس و غیبت چند مهره کلیدی، بهترین راه مقابله با اولسان، بازی دفاعی است. در هر صورت اگر بخواهیم دفاعی هم بازی کنیم باید از یک سوم میانی انجام دهیم؛ چون نزدیک به دروازه ما نباشد.
حریف در خط حمله قدرت بالایی دارد. اینکه پرسپولیس مدت زیادی از شرایط بازی دور بوده خیلی بد است. در فوتبال معمولاً در ۱۵ دقیقه اول و آخر نیمه اول و دوم بازی، گل‌ها به ثمر می‌رسد چون در این زمان تمرکز لازم نیست. این دقایق خیلی مهم است که باید به آن توجه کرد زیرا هم می‌شود گل زد و احتمال گل خوردن است. 

۱۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.