میرلوحی: برخی جریان‌های سیاسی از جیب مردم شعار می‌دهند

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری اینکه مانع‌تراشی‌ها برای مذاکرات بین‌المللی از زمان دولت اصلاحات وجود داشت، گفت: جناح خاصی شعار می‌دادند که تحریم نعمت است و سال‌هاست از جیب مردم شعار می‌دهند؛ اکنون نیز خود را نگران معیشت مردم نشان داده اما رویکردشان شعاری و با هدف حمله به دولت است.

به گزارش ایرناپلاس،‌ این روزها در حالی که بحران کرونا و تحریم‌ها، از نظر اقتصادی و اجتماعی دولت و ملت را درگیر خود کرده و مسئولان اجرایی کشور درحال تلاش مضاعف برای خدمت‌رسانی به مردم هستند؛ برخی گروه‌های سیاسی، نگاه حزبی و جناحی را همچنان سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و با نادیده گرفتن مسئولیت خود در این فضای پرتلاطم، تلاش دارند از آب‌ گل‌آلود ماهی بگیرند.
به تازگی یکی از رسانه‌های این طیف با ارتباط دادن برجام به معیشت مردم، دلیل کوچک شدن سفره مردم را نتیجه توافق هسته‌ای دانسته است.

محمود میرلوحی فعال سیاسی درباره روند مذاکرات انجام شده به ایرناپلاس گفت: از دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی کم‌کم گروه‌هایی آمدند و رفت‌وآمدهایی شد و در نهایت گفت‌وگوهایی صورت گرفت. در آن زمان دو نظریه در این باره وجود داشت؛ یکی اینکه نگذاریم پرونده هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود و در مذاکرات با طرف‌های اروپایی مساله را حل کنیم. از طرف دیگر با آمدن آقای احمدی‌نژاد و رفتارهای این جریان، شماری از این طیف که اکنون در رسانه‌های اصولگرایان قلم می‌زنند، گفتند اگر ما محکم بیاستیم، آنها عقب‌نشینی می کنند و ... .

وی ادامه داد: البته معتقد بودیم که اگر همان زمان توافق شده بود، رفتارهای بین‌المللی احمدی‌نژاد اتفاق نمی‌افتاد و در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم. بعدها مشاهده کردیم سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، با شیوه مذاکرات خود نتوانست به جایی برسد و در نهایت دولت آقای روحانی توانست با مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا به توافق برجام برسد اما در همان زمان نیز شعارها و مسائلی مطرح می‌شد که ایران نتواند این پیمان را ببندد.

این فعال سیاسی افزود: در همان پایان دوره آقای خاتمی می‌گفتیم هنوز تحریم‌ها بین‌المللی نشده و می‌توانیم از طریق اروپا، مسائل خود را به پیش ببریم اما بعضی رفتارها و سیاست‌های جناح خاص سبب شد دوات آمریکا، دنیا را علیه ما متحد و قطع‌نامه صادر کند.

میرلوحی با بیان اینکه این جریان سیاسی سال‌ها از جیب مردم شعار دادند، افزود: کار درست این است که ببینیم پیش از برجام اوضاع چطور بوده و بعد از آن چگونه شد. 
وی گفت: پیش از برجام، ۵۰ درصد از هزینه‌های نفتی ما خرج تخفیف و مسائل تحریم‌ها بود و مجبور بودیم کالاها را دوبرابر قیمت بخریم. شاید این دوستان یادشان رفته و یا هدفمند این موضوع‌ها را مطرح می‌کنند.

این فعال سیاسی ادامه داد: FATF همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشده، در حالی که می‌توانستیم حداقل با تحقق آن، برخی مبادلات بانکی داشته باشیم.

مانع تراشی‌ها برای مقاصد سیاسی
میرلوحی معتقد است: اکنون برخی جناح‌های سیاسی حتی خوشحال نیستند که شر ترامپ کوتاه شده و فرد دیگری آمده که در ظاهر به دنبال برجام است. نمی‌شود که شعار بدهند قطع‌نامه‌ها کاغذ پاره است و نگران معیشت مردم هم باشند!
او ادامه داد: در زمان برجام نیز حتی مانع از تصویب قراردادهای نفتی شدند؛ اگر مانع‌تراشی نکرده بودند شاید ۱۰۰ میلیارد دلار و یا بیشتر درآمد ایجاد شده بود و ما در این مدت راحت‌تر می‌توانستیم با مزاحمت‌های ترامپ امورات را بگذرانیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در واقع این مسائل و صحبت‌های آنها فقط در راستای رقابت سیاسی است؛ همه کشورهای دنیا از روسیه، چین، ترکیه، پاکستان و ... به دنبال منافع ملی خود هستند، ما هم باید دنبال منافع خود باشیم. اما این جناح به دنبال این است که هر مساله‌ای را به حربه‌ای برای حمله به اصلاحات و دولت روحانی تبدیل کند.

هم صدایان با ترامپ در داخل
میرلوحی اضافه کرد: سرانجام افکار عمومی باید داوری کند. اکنون اگر با همین دلار ۲۶ هزار تومانی، FATF تصویب شده بود، حداقل می‌توانستیم با کشورهای همراه، مبادله داشته باشیم. حالا اگر آمریکا بخواهد به برجام بازگردد و ما هم به دو سه سال پیش برگردیم و تنش‌زدایی کنیم و مسیر همکاری با دنیا را در پیش بگیریم، به نفع مردم است.

وی ادامه داد: البته جهش تولید و کمک به صادرات نیز در موازات آن باید انجام شود؛ ما بیش از ۵۰ میلیارد ظرفیت تولید داخلی داریم که اکنون به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است؛ مانند پسته، زعفران و .. که باید چند، آن هم با هزینه‌های زیاد، دست به دست شود تا به مقصد برسد. بنابراین باید جوانب شعارهایی که دادیم را قبول کنیم.
وی در پایان افزود: رژیم صهیونیستی و عربستان نیز از رفتن ترامپ می‌ترسند، برخی در داخل نیز همین روحیه را دارند اما فقط جسارت بیانش را ندارند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.