معیشت مردم؛ بهانه ای برای انتخابات ۱۴۰۰

تهران- ایرناپلاس- تخریب دولت از سوی تندروها، به موضوع تکراری در چند ماهه اخیر تبدیل شده و هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود. برخی از این طیف، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بسیار زودتر از موعد آغاز کرده‌ و در این مسیر، به دنبال گرده زدن معیشت مردم به منافع حزبی و جناحی هستند.

به گزارش ایرناپلاس، متهم کردن دولت به اینکه کالاهای دپو شده در بنادر را با توجه به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرعت بخشیده است، جریان‌سازی جدید این گروه‌ها با اهداف انتخابانی در سال آینده را آشکار ساخت. البته فارغ از عجیب بودن این ادعا، سخنگوی گمرک نیز این موضوع را تکذیب کرد.

در معادلات این افراد از آنجا که ترامپ از برجام خارج شده و شدیدترین فشارها و محدودیت‌های اقتصادی اعم از تجاری و بانکی را بر کشورمان اعمال کرده است، زمینه برای ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی فراهم شده و آنها سوار بر این موج،‌ اهداف حزبی خود را دنبال کنند.
این جریان‌ها، به انتخابات آمریکا چشم دوخته و وقتی پیروزی جو بایدن را قطعی تلقی کردند، روند تخریب‌ها علیه دولت در فضای مجازی را شدت بخشیدند. در یکی از عجیب‌ترین توئیت‌هایی که در این رابطه منتشر شد، می‌خوانیم: «طبق شنیده‌ها(!) میلیون‌ها تن نهاده‌ دامی و میلیون‌ها دلار از کالاهای دپو شده توسط دولت ایران در چند ماه اخیر، طی این چند روز و در صورت پیروزی قطعی بایدن روانه بازار خواهد شد ...» نویسنده این توئیت، سپس، دولت را متهم کرده نان و اقتصاد مردم را به گروگان گرفته است!

آنچه دولت برای تسهیل ترخیص کالا انجام داد
در حالی مخالفان تندرو دولت در حال سناریوپردازی‌های خود در ربط دادن حل مشکلات اقتصادی به انتخابات آمریکا هستند که واکاوی سیستم انبار و ترخیص کالا در گمرک به خوبی گویای آن است که سال‌ها براساس سیاست‌های تعریف شده وزارت صمت و بانک مرکزی، ابتدا ارز کالاهای وارداتی تخصیص شده و سپس روند ترخیص آنها آغاز می‌شود.
در واقع در حالی ادعاهای واهی برای تخریب دولت مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری در ادامه رسیدگی به مشکلات مطرح شده در حوزه اقتصادی، به دلیل کندی ترخیص کالا و نیاز بخش تولید، برای رفع موانع و تسریع در ترخیص کالا، به وزارت اقتصاد دستور داده بود: «وزارت اقتصاد مکلف است با تسریع در رفع نیازها و تامین تجهیزات گمرکی در گمرکات مرزی امکان ترخیص هر چه سریع‌تر کالاها را فراهم کند.»
حال این پرسش مطرح می‌شود که وقتی روحانی در ۲۰ مهرماه این دستور را صادر کرد، بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح بود؟! البته رئیس جمهوری در نیمه نخست آبان نیز وزارتخانه های صمت، اقتصاد و دارایی و جهادکشاورزی را مکلف کرد در اسرع وقت موانع ترخیص کالاهای ضروری را رفع کنند و از بانک مرکزی خواست همکاری‌های لازم را انجام دهد.

افزون بر این، دولت بارها از سوی گروه‌های مختلف برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تحت فشار قرار گرفته، اما برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها همچنان و در شرایطی که درآمدهای ارزی با محدودیت جدی مواجه است، تخصیص این ارز را متوقف نکرده است. آیا این دولت اقتصاد مردم را به گروگان گرفته؟ آیا دولتی که مبلغ سنگینی را به‌عنوان یارانه در بخش نان پرداخت می‌کند تا قیمت آن با وجود تورم بالای اقتصاد کشور، افزایش نیابد، اقتصاد مردم را به گروگان گرفته؟ آیا تخصیص یارانه‌های کمک معیشتی در اوج کرونا و مشکلات اقتصادی دولت، در برابر چشم مخالفان تندرو قابل مشاهده نیست؟

به نظر می‌رسد چنین ادعاهایی هدفی جز دادن آدرس اشتباه به مردم نیست و برخی تمایل دارند آنچه تحریم‌های شدید بر سر اقتصاد کشور آورد را به دولت روحانی ربط دهند و گویا برای این کار قوه مغالطه خود را نیز فعال کرده‌اند.

تصمیم‌گیری درباره ترخیص کالا یا تعلق منابع ارزی به کالاهای متوقف در بنادر و گمرکات، به روزهای اخیر برنمی‌گردد. این تصمیم اوایل مهر ماه در سفر معاون اول رئیس جمهوری به هرمزگان با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی گرفته شد؛ از جمله بانک مرکزی، گمرک، سازمان بنادر و وزارت صمت.در حالی که برخی دولت را عامل اصلی کمبود کالا در کشور معرفی می‌کنند که معاون فنی گمرک به‌تازگی اعلام کرد: گمرک براساس اولویت تعیین شده وزارت صمت کالاهای اساسی ضروری و مواد اولیه را بدون الزام به کد رهگیری ترخیص می‌کند.
ناگفته پیداست ادعاهای مطرح شده، واقعیت ندارد، اما با این همه ایرناپلاس در گفت‌وگو با روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، به واکاوی این مساله پرداخت.
لطیفی گفت: تصمیم‌گیری درباره ترخیص کالا یا تعلق منابع ارزی به کالاهای متوقف در بنادر و گمرکات، به روزهای اخیر برنمی‌گردد. این تصمیم اوایل مهرماه در سفر معاون اول رئیس جمهوری به هرمزگان با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی گرفته شد؛ از جمله بانک مرکزی، گمرک، سازمان بنادر و وزارت صمت.

وی ادامه داد: در آنجا تصمیم‌هایی قطعی گرفته و بخشی از کار هم اجرا شد، اما برخی موارد برای اجرا نیاز به هماهنگی بیشتری داشت و ۱۲ آبان، یک روز پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز تصمیم گرفته شد کالاها به فوریت و با هماهنگی بانک مرکزی و تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز ترخیص شود.

لطیفی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز ۱۳ آبان در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) تأکید کردند که باید این کالاها به‌سرعت در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار گیرد. عصر همان روز نیز با میزبانی وزارت صمت و همراهی وزیر جهاد کشاورزی، مسئولان مرتبط با تجارت خارجی از جمله رئیس کل گمرک، دبیر ستاد تنظیم بازار و... جلسه فوق‌العاده‌ای برای اجرایی شدن تصمیم‌ها برگزار شد.

ترخیص هزاران تن کالا از گمرکات کشور از هفته‌های گذشته
سخنگوی گمرک با بیان اینکه به‌تدریج این موارد اجرایی شد، گفت: در روزهای گذشته هزاران تن کالا از بنادر و گمرکات کشور ترخیص و به بازار عرضه شد. 
وی با تاکید بر اینکه ربط دادن اقدامات انجام شده برای ترخیص کالا از گمرک به انتخابات آمریکا، به حاشیه بردن تلاش‌های شبانه‌روزی برای حل مشکلات اقتصادی کشور است، یادآورشد: ترخیص کالا از هفته‌های پیش آغاز شده بود و از هفته گذشته سرعت یافته بود. بنابراین چنین تحلیل‌هایی درست نیست و امیدواریم همه بخش‌ها با توجه فرمایش رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری در تسریع مشکلات و تعامل قوا برای حل مشکلات مردم، دست یاری به هم دهند. نباید بحث‌های حزبی و سیاسی را وارد حوزه‌های معیشت مردم کرد.

ابراز امیدواری برای ترخیص ۷۰ درصد کالاهای متوقف شده
لطیفی در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی به‌تازگی جریان ترخیص کالا را تسهیل کرده، اظهار کرد: مواردی که نیاز به تخصیص ارز ندارد و بدون کد رهگیری است، باید انجام شود. بخشی از مواردی هم که مرتبط با ارز متقاضی است، آغاز شده و امیدواریم در روزهای آینده با تصمیمی که در بدنه حاکمیت گرفته شده و با دستورات صادر شده، بخش دیگری از کالاهایی که ماه‌ها در گمرکات به‌علت مشکلات ارزی امکان ترخیص نداشتند، حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ درصدشان ترخیص شود.
وی در پاسخ به اینکه این ترخیص‌ها آیا شامل ۲۰۰ هزار تن برنج هم هست؟ گفت: تا روز شنبه(۱۷ آبان) تقریباً ۲۵ هزار تن از این برنج‌ها ترخیص شده و بقیه نیز در حال ترخیص است.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.