مراقب باشید «اسماعیلیه» نشویم

تهران- ایرناپلاس- نخستین‌بار نیست که شاهد هجمه و هتاکی به دولتمردان، آن هم از سوی برخی نمایندگان دوره یازدهم هستیم؛ آنان سابقه تهدید و توهین به وزیران را در ابتدای فعالیت خود در بهارستان در کارنامه خود دارند تا جایی که رهبر معظم انقلاب همان روزها در دیدار تصویری، به دلیل این رفتار به نمایندگان تذکر دادند و تأکید کردند که از «جو زدگی» پرهیز شود.

به گزارش ایرناپلاس، این روزها سپهر سیاسی کشور به جولان تندروی‌ها علیه دولتمردان تبدیل شده و بویژه برخی نمایندگان، بی‌توجه و بی‌اطلاع از جایگاهی که در آن قرار دارند، بعد از سخنرانی رئیس جمهوری در هفته گذشته درباره رویکرد صلح‌طلبی ائمه اطهار، شمشیر خود را با شدیدترین هجمه‌ها به سمت دولت نشانه گرفته‌اند. اصولگرایان هم طیف آنها نیز در همین چارچوب، در رسانه‌هایشان با شدت بیشتری،‌ این روند را ادامه داده‌اند.

همه انبیاء برای صلح آمدند، نه جنگ
محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه و استاد دانشگاه مفید در این رابطه به ایرناپلاس می‌گوید: مسائل سیاسی و اجتماعی را باید در زمان خود، بررسی و ملاحظه کرد. معتقدیم که پیامبر و ائمه اهل صلح بودند، نه جنگ. اما بیان کردن این جملات که، اگر امام حسین(ع) در زمان حال وجود داشت چنین و چنان می‌کرد، جملات ناجوانمردانه سیاسی است.

معتقدیم، پیامبر و ائمه اهل صلح بودند، نه جنگ. اما بیان کردن این جملات که، اگر امام حسین(ع) در زمان حال وجود داشت چنین و چنان می‌کرد، جملات ناجوانمردانه سیاسی است.وی ادامه می‌دهد: اگر از امام حسین(ع) بگویی، بجنگی و صلح نکنی و در انتها مشکلات ایجاد شود، مردم از دین زده می‌شوند زیرا دین برای سعادت و تأمین عدالت است. اگر در دنیا در پیروی از دین، سعادت و رضایت به همراه نباشد در آخرت هم نیست. همچنین همه انبیا برای صلح آمدند؛ جنگ مرحله دفاعی است. در واقع جنگیدن ارزشی ندارد و صلح ارزشمند است.

این مدرس حوزه علمیه تأکید می‌کند: نباید به  نام دین و ائمه وارد جنگ شد، زیرا مردم نسبت به دین بدبین می‌شوند. باید با نخبنگان سیاسی، صاحبنظران و ... گفت‌وگو کرد و به راه‌حل رسید. همچنین باید دانست که هدف، سعادت عموم مردم است نه منفعت‌طلبان.

مشی پیامبر و ائمه مبتنی بر صلح بود
محسن رهامی فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه به ایرناپلاس گفت: از نظر مبانی اسلامی، اصل بر صلح است و جنگ فرع. همه زندگی پیامبر اسلام مذاکره، عقد قرارداد، گفت‌وگو و پیمان‌نامه بود تا جنگ و درگیری به حداقل برسد. ایشان با مشرکان قرارداد می‌بستند و تلاش می‌کردند جنگ نشود؛ بنابراین صحبت از اینکه صلح در دین است، حرف عجیبی نیست.

روش‌ تندروها که اکنون در تلاشند دایه مهربان‌تر از مادر باشند، اشتباه است و به دنبال حل مشکلات نیستند. فقط از انقلابی‌گری حرف می‌زنند.رهامی تأکید می‌کند: در قرآن مجید و سوره فتح، از دیدگان مفسران عالی رتبه از جمله علامه طباطبائی؛ فتح‌الفتوح پیامبر جنگ نیست. بلکه ایشان با مردم مکه، سران کفار، مشرکان مکه از جمله ابوسفیان به قرارداد صلح رسیده بودند و فتح‌الفتوح، همین تفسیر شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است، پیامبر(ص) توانست با مخالفان و مشرکان به صلح برسد و از خود و دین مبین اسلام چهره‌ای صلح‌طلب نشان دهد که در واقع تبلیغ دین اسلام بود و بعد از این قرارداد بود که بسیاری از مشکران به پیامبر و دین اسلام گرایش پیدا کردند.

او همچنین اضافه می‌کند: در زندگی همه ائمه، هیچ کدام پیش قدم جنگ نبودند. امام علی‌(ع) پیش از همه جنگ‌ها اطرافیان خود را برای مذاکره و گفت‌وگو نزد مشرکان می‌فرستاد تا از نزاع جلوگیری کند. امام حسین(ع) نیز سال‌ها مذاکره کرده بودند. بنابراین روش همه ائمه و پیامبر مبتنی بر صلح و مدارا با مخالفان بوده است. اما شیعه اسماعیلی دقیقا به دلیل همین مشی صلح‌طلبانه امام‌باقر(ع) و امام صادق(ع) جدا شدند، چون جنگ‌طلب بودند و با مشی صلح‌طلبانه این امامان مخالف بودند و می‌گفتند که این امامان انقلابی نیستند؛ بنابراین نمی‌توانند امام باشند. به نظر می‌رسد که مشی آقایان تندرو، بیشتر به اسماعیلیون شباهت دارد.

تندروها پاسخگوی مردم باشند
رهامی ادامه می‌دهد: کیفیت سخنان این آقایان را هم که می‌بینم، در صحبت کردن با مخالفان، همانند اسماعیلیون هستند که با مدارا مخالف بوده و جنگ‌طلب بودند. این نوع بیان، با ادبیات ائمه و اهل بیت سازگاری ندارد. حتی اگر مخالف نظر کسی باشیم، توهین کردن، سبب باطل کردن گوینده می‌شود؛ اگر کسی حرفش حق است لزومی به توهین نیست و با استدلال و برهان صحبت می‌کند.

وی می‌افزاید:‌ همچنین رئیس‌جمهوری دومین مقام رسمی کشور است و توهین به او، هم خلاف شرع و هم براساس قانون مجازات اسلامی جرم است و دادستان بدون شاکی خصوصی می‌تواند اعلام جرم کند. به نظرم در حال حاضر به دلیل فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و ... مردم به دنبال زندگی خود هستند و می‌خواهند از این بن‌بست ایجاد شده خارج شوند اما آقایان وقتی صحبت از اعتدال و صلح می‌شود، فکر می‌کنند معنای تسلیم دارد. اگر اینگونه است که زندگی و مشی ائمه اطهار نیز تسلیم بوده است! اما صلح یعنی پذیرش منطق زندگی و اسلام.

آتش زدن برجام به صورت نمادین، حمله به سفارتخانه‌ها و ایجاد فضای ملتهب، سبب فشارهای بین‌المللی بر دولت و در نتیجه مردم شده است؛ کسانی که این اقدامات را انجام دادند حالا باید پاسخگوی مردم باشند که چرا نگذاشتند دولت از مزایای برجام استفاده کند.
رهامی می‌گوید: حتی بسیاری از کشورها از جمله ویتنام و ژاپن نیز که با آمریکا جنگ مستقیم داشتند، در عین حفظ استقلال و تمامیت ارضی، وارد صلح و عقد قرارداد شدند و  کشورهایی مانند چین و ژاپن توانستند پیشرفت شگرفی داشته باشند.
او همچنین معتقد است: آتش زدن برجام به صورت نمادین، حمله به سفارتخانه‌ها و ایجاد فضای ملتهب، سبب فشارهای بین‌المللی بر دولت و در نتیجه مردم شده است؛ کسانی که این اقدامات را انجام دادند حالا باید پاسخگوی مردم باشند که چرا نگذاشتند دولت از مزایای برجام استفاده کند. همچنین رژیم صهیونیستی، ترامپ و حامیانش به تدریج با تحریم‌ها به دنبال تضعیف نظام هستند. روش‌ تندروها که اکنون در تلاشند دایه مهربان‌تر از مادر باشند، اشتباه است و به دنبال حل مشکلات نیستند. فقط از انقلابی‌گری حرف می‌زنند.

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.