۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبرنگار: 1912
کد خبر: 84032742
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اتهام‌ بی‌دغدغگی، اسم رمز تخریب دولت

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 84032742
اتهام‌ بی‌دغدغگی، اسم رمز تخریب دولت

تهران- ایرناپلاس- دولتی که توانست ثبات را به‌اقتصاد ایران باز گرداند، در حالی با تغییر شاخص‌های اقتصادی در مظان اتهام بی‌دغدغگی قرار می‌گیرد که همیشه منتقدان، چشم خود را بر اقدامات انجام شده در اوج مشکلات کنونی بسته‌اند و نامی از گروه‌هایی که در برهه‌های زمانی مختلف در مقابل دولت و سیاست‌های اقتصادی آن سنگ‌اندازی می‌کنند، برده نمی‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، برخی رسانه‌های اصولگرا در حالی درباره تعمدی بودن آنچه به‌زعم خود «به‌هم‌ریختگی همزمان بورس، مسکن، خودرو و ارز» می‌نامند، گمانه‌زنی می‌کنند که در شناسایی عوامل مسبب این شرایط، دچار خطا شده‌اند. البته بسیاری از منتقدان از این وضعیت به خوبی آگاهند اما منافع سیاسی و جناحی را مقدم بر همه چیز دانسته و پیکان تخریب را با شدت بیشتری به سمت دولت نشانه گرفته‌اند.

در تحلیل‌های اخیر یک خبرگزاری اصول‌گرا از شرایط کنونی اقتصاد کشور، به نقل قولی از احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره شده که وی در آن، مساله اولویت‌دار دولت را «مسئولان بی‌دغدغه» عنوان کرده است.

در روزهای گذشته این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری در ارزیابی خود درباره نظر گروهی از نمایندگان برای تغییر نظام سیاسی به از ریاستی به پارلمانی گفته، مطمئن نیستم الان زمینه‌ای برای این تغییر وجود داشته باشد، چون اکنون کشور گرفتاری‌های مهم‌تری دارد که باید بیشتر فکرها روی حل آنها متمرکز شود. معتقدم سرعت در حل این مشکلات ضروری است و مشغول شدن به اموری که اگر نتیجه‌ای داشته باشد بلندمدت است، به‌صلاح نیست.
وی در ادامه درباره مشکلات اولویت‌دار کشور گفت: امروز گرفتار مسئولان بی‌دغدغه هستیم که عده‌ای اصلا دغدغه مردم را ندارند.

دستاوردهای اقتصادی دولت بی‌دغدغه
حال پرسش اصلی اینجاست که چه‌کسانی دغدغه مردم را ندارند؟ برخی رسانه‌ها در حالی تلاش می‌کنند دولت را بی‌دغدغه و تنها عامل ایجاد شرایط کنونی معرفی کنند که چشم بر دستاوردهای این دولت و همچنین کارشکنی‌هایی که در مسیر با آن روبه‌رو شده بسته‌اند.

در شرایطی دولت به بی‌دغدغه بودن در قبال مسائل اقتصادی متهم می‌شود که تورم تک‌رقمی و بازگشت رشد اقتصادی به‌دامنه مثبت، از دستاوردهای همین دولت است. دولتی که توانست ثبات را به‌اقتصاد ایران باز گرداند و این روزها در سراسر کشور به صورت هفتگی، طرح‌های بسیار  مهمی در بخش‌های مختلف افتتاح و به بهره‌برداری می‌رساند در حالی با تغییر شاخص‌های اقتصادی در مظان اتهام بی‌دغدغگی قرار می‌گیرد که نامی از گروه‌هایی که در برهه‌های زمانی مختلف در مقابل دولت و سیاست‌های اقتصادی آن سنگ‌اندازی می‌کنند، برده نمی‌شود.
حتی منتقدان و مخالفان دولت، حاضر نیستند به اقدامات انجام شده دولت، در قالب تدوین بسته‌های حمایتی برای کمک به بخش‌های مختلف اقتصادی و معیشتی مردم که در وضعیت کرونایی، متحمل خسارت شده و با مشکلاتی مواجه شده‌اند نگاهی بیندازند.

خروج آمریکا از برجام، مجالی برای تداوم هجمه و مخالفت
مخالفان ارتباط آزاد با اقتصاد جهانی که در طول مذاکرات برجام، با اظهارنظرهای خود در دستاوردهای اقتصادی آن تردید داشتند، پس از دوره‌ای سکوت در روزهایی که اقتصاد ایران گام‌های کوچک اما استوار خود را در از سرگیری روابط بین‌المللی اقتصادی با موفقیت برمی‌داشت، با خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی بار دیگر مجال سخن پیدا کردند و نتایج موفقیت‌آمیز دیپلماسی اقتصادی را در بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور نادیده می‌انگارند.

اعتراف منتقدان به دستاوردهای دولت
باید پذیرفت که تحلیل اقتصادی بدون توجه به‌حقایق و واقعیت‌ها امکان‌پذیر نیست و در این میان این تنها دولت نیست که می‌تواند بر متغیرها و نیز ساختاری اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد. در واقع نه تنها دولت کنونی، بلکه هیچ دولتی نمی‌تواند در غیاب سرمایه‌گذاری و با نرخ منفی تشکیل سرمایه، رشد اقتصادی یا کاهش نرخ بیکاری را هدف‌گذاری کند.

این در حالی است که منتقدان، وضعیت کلان اقتصاد ایران را از نظر کفایت تقاضا برای راه‌اندازی کسب‌وکارها مطلوب می‌دانند. البته، همین شرایط نسبتاً مطلوبی که از آن یاد می‌شود و تا نقطه ایده‎آل خود فاصله دارد، حاصل تلاش مستمر دولت در بهبود محیط کسب‌وکار و تسهیل شروع کسب‌وکارهای جدید است.

قفل بر آرمان درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد
بخش زیادی از این کسب‌وکارها همان‌طور که بارها در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است به «درون‌زایی و برون‌گرایی» در چشم‌انداز خود توجه داشته‌اند. در واقع بر خلاف رویه منتقدان و کمر بستن بر انزوای اقتصاد ایران، رهبر انقلاب اسلامی، اقتصادی را در شأن ایران و ایرانی توصیف کرده که علاوه بر تعامل با اقتصادهای جهانی، با اقتصادهای کشورهای دیگر با قدرت مواجه می‌شود.
این چشم‌انداز چه در سطح کسب‌وکارها و چه در سطح کلان و بین‌المللی در صورتی محقق می‌شود که دست از خود تحریمی‌های داخلی برداریم.

در واقع، سیگنال‌های مثبت دولت و بانک مرکزی به فعالان اقتصادی داخلی و نهادهای پولی و مالی بین‌المللی در زمینه اصلاح نظام بانکی و تشدید مبارزه با پولشویی که می‌توانست این چشم‌انداز را محقق سازد، با رویکرد تقابلی برخی، به‌فرصت‌های سوخته‌ و بدون استفاده تبدیل شد.

با این حال، تعجبی ندارد وقتی رسانه‌های همین طیف، بدون توجه واقعیت‌های موجود و اقدامات انجام شده، به جای همراهی برای حل مشکلات کشور که رهبری نیز در این روزها بارها بر آن تاکید و تصریح کردند که در یک سال آخر دولت، باید همه تلاش‌ها در جهت همدلی برای رفع مشکلات و گام برداشتن به سمت «جهش تولید» باشد، نگاه تخریبی و اتهام‌زنی به دولت را با شدت بیشتری ادامه داده و منافع جناحی را موارد دیگر ترجیح می‌دهند.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.