۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 83848222
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کرونا در فوتبال ایران؛ سرانجام بی‌تدبیری

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83848222
امین صانعی
کرونا در فوتبال ایران؛ سرانجام بی‌تدبیری

تهران- ایرناپلاس- اواسط خردادماه سال جاری از فوتبال، کرونا و مشکلات پیش رو نوشتیم. از این‌که در فوتبال به اصطلاح حرفه‌ای ما امکان بررسی کنترل دقیقی وجود ندارد و نمی‌توان استانداردهای مورد بحث را رعایت کرد، اما گوش کسی به این حرف‌ها بدهکار نبود و بسیاری، از برگزاری لیگ استقبال کردند اما اکنون و با مشخص شدن ابتلای شمار زیادی از بازیکنان و اعضای تیم‌ها، باید پرسید چه کسی پاسخگو است و سلامت این نفرات را چه کسی تضمین می‌کند؟

کرونا میهمان ناخوانده‌ای بود که همه را درگیر کرد. فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول برایش تفاوتی ندارد. کرونا دشمن ناشناخته‌ای است که هنوز ابعاد مختلف آن برای ما قابل تعریف نیست و هر روز شکل و شمایلی جدید به خود می‌گیرد. شاید بسیاری تصور می‌کردند ورزشکار بودن و سن و سال برای ابتلا به کرونا محدودیت ایجاد می‌کند اما کرونا خلاف آن را نشان داد و امروز معضلات آن به فوتبال به اصطلاح حرفه‌ای ما هم کشیده شده است.  

سلامتی که با ورزش به خطر افتاد
در شرایطی که همه درگیر کرونا بودند و آمارهای اولیه باعث ترس و دلهره خیلی‌ها شده بود، شاهد تعطیلی ورزش و البته فوتبال بودیم. بحث تعطیلی یا ادامه لیگ، موضوعی بود که در همان روزها، افراد مختلفی را به خود مشغول ساخت و در نهایت با وام گرفتن از فوتبال حرفه‌ای جهان و اروپا، ادعا کردیم که می‌توانیم و باید لیگ را از سرگرفت اما فوتبال ما کجا و فوتبال حرفه‌ای دنیا کجا؟
آیا پرواز چارتر یا هواپیمای اختصاصی برای تیم‌های لیگ برتری داریم؟ آیا توانایی کنترل کرونا را داشتیم؟ آیا امکان ایجاد استانداردهای لازم را در خود می‌دیدیم؟
فراموش نکنیم که ساده‌ترین راه جلوگیری، یعنی ماسک زدن را بسیاری رعایت نمی‌کنند و این را در تصاویر فوتبالی می‌توان دید.

چرا با آغاز لیگ، خبرهای نگران کننده از اردوی تیم‌های لیگ برتری به گوش می‌رسد؟ آیا این اخبار صحت دارد و بازیکنان شاغل در لیگ به کرونا مبتلا شده‌ و یا برای فرار از ادامه لیگ و نتایج به دست آمده، خود را در پشت این حریف ناشناخته پنهان کرده‌اند؟

فوتبال پاکی که با تصمیم نادرست بیمار شد
چندماهی فوتبال به دلیل ترس از کرونا تعطیل شد و به خواب خرگوشی رفت، اما با تصمیم عجیبی که گرفته شد در نهایت فوتبال این‌بار بدون تماشاچیان همیشگی خود بازگشت تا دوباره ورزش رونق بگیرد، رونقی که به قیمت به خطر افتادن جان انسان‌ها تمام شد و آنچه از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد ما را به فکر فرو می‌برد که جام مهم است یا جان؟  
استقلال تهران یکی از تیم‌هایی است که این روزها درگیر کرونا شده، البته برخی‌ها اعتقاد دارند این مشکل برای تیم فرهاد مجیدی روی داده و این ویروس خطرناک در اردوی آبی‌پوشان جا خوش کرده و برخی دیگر هم اعتقاد دارند این مساله برای دوری کردن از لیگ و نتایج ناموفق این تیم مطرح شده است.
آبی‌پوشان در این هفته باید به مصاف پارس جنوبی جم می‌رفتند، اما از سفر به جنوب کشور خودداری کردند تا نشان دهند درگیر کرونا شده و امکان حضور در لیگ را ندارند. البته امیدواریم نه تنها بازیکنان استقلال بلکه کل ورزشکاران کشورمان از ابتلا به ویروس کرونا مصون بوده و در سلامت کامل باشند اما واقعیت اینکه این ویروس وجود دارد و هر روز تلفات خود را به رخ می‌کشد.

متاسفانه فقط شاگردان مجیدی نیستند که با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ خبرهایی از جنوب کشور هم به گوش می‌رسد که چندان خوشایند نیست و به ناچار باید منتظر روزهای بد فوتبال باشیم.  

چه کسی پاسخگوی سلامتی ورزشکاران است؟
سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان یکی از افراد فعال و پاسخگو به رسانه‌ها در زمان تعطیلی لیگ بود و اتفاقا" نظرهای خوبی هم داشت. او می‌گوید زمانی که اعلام کردیم لیگ را تعطیل کنید، این روزها را می‌دیدیم اما گوش کسی بدهکار نبود.  
به نظر او افرادی که پروتکل بهداشتی را نوشتند و اجازه دادند فوتبال از سرگرفته شود باید امروز پاسخگو باشند، اما به عنوان یک خبرنگار و بر اساس آنچه تجربه می‌گوید و از مسئولان سراغ داریم، در چنین روزهایی کسی پاسخگو که نیست هیچ، بلکه به هر طریق ممکن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و در چنین شرایطی باید پرسید جان ورزشکاران را چه کسی تضمین می‌کند؟ مگر رسالت و ماهیت ورزش سلامتی افراد نیست پس چرا و با چه اختیاری با جان آن‌ها بازی می‌کنیم؟
فراموش نکنیم هنوز لیگ راه نیافتاده و دو تیم با این تعداد نفرات درگیر کرونا شده‌اند و باید امیدوار باشیم این مساله به همین جا ختم شود اما چه کنیم که از افزایش این آمار، ترس و دلهره داریم.

اجرای پروتکل بهداشتی در فوتبال قابل اجرا نیست
فوتبال از جمله ورزش‌هایی است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی در آن قابل اجرا نیست، البته در کشور ما این مساله مصداق بیشتری دارد. در روزهای گذشته، صحبت‌های زیبایی از مدیران و مسئولان این بخش شنیدیم که باید چنین و چنان کرد اما آنچه این روزها از تصاویر تلویزیونی نشان داده می‌شود این است که در این رشته امکان اجرای کامل مسایل بهداشتی وجود ندارد. به طور نمونه تا گلی به ثمر می‌رسید همه یادشان می‌رفت چه باید بکنند و تا به خود می‌آمدند در آغوش هم بودند و این یعنی فراموش کردن پروتکل های بهداشتی!  
زمانی که خطایی صورت می‌گرفت همه به سمت داور هجوم برده و فواصل اجتماعی از بین می‌رفت و موارد مشابه دیگری که در بازی‌های لیگ اتفاق افتاد.   

فوتبال ناخواسته تعطیل خواهد شد
بنا به هر دلیلی، ستاد مبارزه با کرونا به فوتبال چراغ سبز نشان داد و مجوز ادامه بازی‌های لیگ را صادر کرد. طبق مصوبه‌ها، قرار بود تیم‌ها گواهی سلامت گرفته و با اطمینان وارد لیگ شوند و به پروتکل های بهداشتی به درستی عمل کنند.  
اکنون این سئوال مطرح است که اگر یک یا دو بازیکن به کرونا مبتلا شوند، حداقل ۱۴ روز در قرنطیه باشند اما اگر چند بازیکن به کرونا مبتلا شوند چه باید کرد؟  

طبق مصوبه‌های اعلام شده اگر ۲۵ درصد یک تیم کرونا بگیرند امکان حضور در مسابقات را نخواهد داشت و این به آن معناست که تیم‌های مقابل آنها نیز امکان بازی ندارند. با این شرایط به صورتی ناخواسته شاهد تعطیلی یا بی‌نظمی لیگ خواهیم بود و مساله مهم‌تر، تکلیف تیم‌هایی که به دنبال کسب سهمیه آسیایی هستند، چه خواهد شد؟
آیا منطقی است تیم‌هایی که به دنبال کسب سهمیه‌اند در شرایطی نابرابر و در زمان‌های مختلف به مصاف حریفان خود بروند؟ در چنین شرایطی اگر حقی از فردی یا باشگاهی ضایع شود، آیا می‌توان برای آن پاسخی منطقی و البته اخلاقی داشت؟   

الگویی که به درستی اجرا نشد
مسئولان ورزشی و فوتبالی ما به پیروی از فوتبال روز دنیا مجوز دادند تا لیگ ادامه یابد، اما دریغ و افسوس که بازهم مثل همیشه نشان دادیم فقط نام فوتبال حرفه‌ای را یدک می‌کشیم و از آن فوتبال چندستاره‌ای که سال‌هاست به آن می‌بالیم، خبری نیست.
اگر فوتبال در اروپا و در کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و ... آغاز شد و ادامه یافت با توجه به زیرساخت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که در آن کشورها حاکم است. البته فرهنگی که در بازیکنان آنها وجود دارد و جریمه‌هایی که بدون کوچکترین اغماض علیه خاطیان اعمال می‌شود نیز مزید بر علت بود تا هیچ آماری در هفته‌های اخیر در مورد ابتلای بازیکنان لیگ‌های خارجی مشاهده نکنیم اما چه کنیم که در فوتبال ما شاهد افزایش چشمگیر افراد مبتلا به کوید ۱۹ هستیم و متاسفانه باید انتظار روزهای بدتری در فوتبال ایران را داشت.

ابهام در درستی نتایج آزمایش‌ها
شایعه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که برخی از آزمایش‌ها که به آن‌ها استناد می‌شود از صحت و سقم به دور بوده و شبه‌های زیادی دارد. با این شرایط و براساس شنیده‌ها مسئولان سازمان لیگ به یکی از تیم‌های باشگاهی و لیگ برتری اعلام کرده‌اند باید دوباره آزمایش دهند تا نتایج مورد بررسی قرار گیرد. اگر آزمایش‌های انجام شده با نتایج قبلی، تطبیق داشته باشد که هیچ اما اگر اتفاق دیگری روی دهد، باید منتظر واکنش مسئولان امر باشیم.
آیا ممکن است باشگاهی که نام فرهنگی، ورزشی را با خود یدک می‌کشد برای رسیدن به هدف، به مسایلی به دور از اخلاق حرفه‌ای روی بیاورد؟ 
حال با این اوضاع، تکلیف لیگ و فوتبال چه خواهد شد؟
به گفته معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان ادامه این مسیر وابسته به اتفاق‌ها و شرایط پیش رو خواهد بود و همه باید منتظر اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. 

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.