بازار سهام و ادامه فتح قله‌های جدید

تهران- ایرناپلاس- بعد از فروکش‌ کردن تنش‌های سیاسی و نظامی که بازار سهام را با افت بالایی مواجه کرد، حالا به نظر می‌رسد بازار با تجدید قوای مجدد، در حال فتح قله‌های جدیدی است.

دفتر معاملاتی دی ماه بازار سهام با بازدهی ۱۵ درصدی طی این یک ماه بسته شد. شاخص کل سهام امروز در حالی که اندکی از تب‌وتاب‌های یک هفته گذشته فروکش کرد، بر قله حدود ۴۱۰ هزار واحدی جا خوش کرد. امروز با اینکه بازار افت‌وخیز بالایی داشت، اما نماگر کل در نهایت با ۰.۲۲ درصد (۸۸۶ واحد) کاهش به کار خود پایان داد. 

شاخص بورس تهران روز ابتدایی هفته جاری با افزایش ۱۰ هزار و ۵۱۶ واحدی، شاخص کل را به قله ۴۰۹ هزار واحد رساند. در این روز ۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۹۰۰ میلیارد تومان جابه‌جا شد. در پایان داد و ستد روز شنبه بورس تهران، خودرو برترین گروه صنعت بود و بانک و صنایع شیمیایی به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. بورس تهران در ادامه روند صعودی خود از هفته گذشته تا پایان روز یکشنبه جاری توانست به بازدهی حدود ۱۶درصدی دست یابد. روز یکشنبه با وجود نوسان بالای شاخص کل که از سمت دو نیروی اصلی «فروش به دلیل شناسایی سود» و «ورود نقدینگی تازه» به بازی گرفته شده بود، در نهایت با افزایش ۷۳۲ واحد رشد (۰.۲ درصد) به کار خود پایان داد.  

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را نیز با شرایطی عالی پشت سر گذاشت. بعد از یک هفته التهابات سیاسی که از ۱۱ تا ۱۸ دی ادامه یافت و رقم شاخص کل را از قله ۳۸۴ هزار به پایین ۳۵۴ هزار واحد کشاند، طی هفته گذشته تمام این عقب‌نشینی‌ها بازپس گرفته و معامله‌گران شاهد رکوردشکنی دوباره قیمت‌ها شدند. در این شرایط بورس نه تنها افت هفته ماقبل را جبران کرد، بلکه به کمترین فاصله تاریخی تا مرز روانی ۴۰۰هزار واحد پیش رفت.

در نهایت هفته گذشته شاخص کل توانست با رشد ۴۵هزار و ۶۳۸ واحدی به بازدهی در حدود ۱۳درصدی دست یابد. موضوع جالب‌تر اینکه در هفته منتهی به ۲۵دی‌ماه شاهد ثبت خالص خرید ۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران حقیقی بازار سهام بودیم. این امر سبب شد بیشترین خالص خرید هفتگی این دسته از معامله‌گران در تاریخ معاملات سهام ثبت شود. از نظر کارشناسان، رشد شاخص بازار بیشتر به‌دلیل تداوم ورود نقدینگی رخ داد. متخصصان بازار سرمایه در روزهای ریزش دو هفته پیش بارها اعلام کردند که این کاهش‌ها مقطعی است و با عوامل بنیادین بازار همخوانی ندارد؛ بر همین اساس به سهامداران توصیه می‌کردند با اقدامات هیجانی درباره سهم‌های خود موجب کاهش ارزش دارایی خود نشوند. نکته مهم این بود که این افت‌ قیمت‌ها خود عاملی برای ایجاد جذابیت قیمتی شد؛ به این شکل که رشدهای قبلی امکان ورود به تازه‌واردان را نمی‌داد و برای ورود منتظر رسیدن شاخص به یک کف قیمتی بودند. بنابراین از هفته گذشته شاهد ورود نقدینگی تازه‌ای به بازار سهام هستیم و این امر به‌دلیل نبود بازاری موازی و قوی و همچنین متأثر از نرخ تورم می‌تواند رشدهای آتی بازار را تضمین کند.

تداوم جریان نقدینگی در روز شنبه

اما روز شنبه، جریان نقدینگی ورودی به بازار هم قدرت‌نمایی کرد و قیمت اکثر نمادها را در سقف قیمت روزانه قرار داد. گروه خودرویی با افزایش تقاضا و سبزپوشی تمام نمادها آغاز به کار کرد. خودرو به سهامداران خود از تجدید ارزیابی دارایی‌هایش خبر داده بود. این سهم با افزایش تقاضا در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت. خساپا (سایپا) با حجم بیش از ۵۰۰ میلیون سهم در سقف قیمت روزانه همراه شد.

روز شنبه عمده نمادهای مهم بورسی در تقویت شاخص خود اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، گروه مپنا، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت، فولاد خوزستان و فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته، شامل بانک ملت، سایپا، بانک تجارت، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و ایران ترانسفو بوده‌اند. بیشترین توجه سهامداران در این روز به نماد وتجارت بوده است. این نماد با گذر از حجم بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو شد.

با اینکه طی دور روز اخیر به دلیل شناسایی سود و ایجاد برخی صف‌های فروش موجب کاهش اندک شاخص کل شد، اما با این وجود ورود جریان نقدینگی در بازار وجود دارد. رقم ارزش معاملات ۳۵۰۰ میلیارد تومان بازار امروز یکی از نشانه‌های این موضوع است. طی امروز ارزش کل معاملات بورس و فرابورس ۵۳۰۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به ارزش معاملات بلوکی و اوراق و ۴۳۰۰ میلیارد تومان مختص به ارزش معاملات خرد بازار بوده است. این نشان می‌دهد که معاملات بازیگران خرد از ثبات بالایی برخوردار است. ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) نمادهای فعال در بورس تهران طی روز یکشنبه هم به ۴۷۰۰ میلیارد تومان بود.

کارشناسان معتقدند بازار از این به بعد در یک مسیر تعادل نسبی قرار خواهد گرفت. عواملی را نیز برای این تعادل که همراه با رشد منطقی خواهد بود، مطرح می‌کنند؛ از جمله موج جدید نقدینگی، عملیاتی شدن موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پیش‎‌بینی افزایش نرخ تورم و نرخ ارز نیمایی و عملکردهای مثبت شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ماهه. در کنار این عوامل درون بازاری و بازگشت قیمت‎‌ها شاهد نشانه‌هایی از پایان جنگ تجاری چین و آمریکا و پیش‌بینی افزایش قیمت کامودیتی‌هاست.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.