۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۰۸
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83620496
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بورس، موج خبری اخیر را از سر می‌گذراند

تهران-ایرناپلاس- حسین خزلی معتقد است که بازار از نظر عوامل بنیادین در وضعیت باثباتی قرار دارد و موج هیجانی حاضر به‌زودی فروکش خواهد کرد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در واکنش به رفتار هیجانی معامله‌گران حقیقی، امروز افت شدیدی داشته و شاخص کل با کاهش ۱۶ هزار و ۷۶۵ واحد به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۳۳ واحد رسید. البته ارزش معاملات بورس تهران و فرابورس ایران امروز به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید که سه‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن در بورس و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان آن در فرابورس انجام شد. این نشان می‌دهد که با وجود ریزش ۴.۳ درصدی شاخص که به دلیل ایجاد صف‌های فروش اشخاص حقیقی رخ داد، در بازار خریدار نیز وجود داشته است.

حسین خزلی، تحلیلگر حوزه بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرناپلاس با موقتی خواندن این حرکت هیجانی، عنوان کرد: عوامل بنیادی بازار از چهارشنبه تا امروز تغییری نکرده بود. در چهارشنبه بسیاری از سهم‌ها در صف خرید بودند و دو روز متوالی با حجم بی‌نظیر معاملات مواجه بودیم که تقریباً به مرز ۵ هزار میلیارد تومان هم رسید. اقبال عمومی چه از سوی حقوقی‌ها و چه حقیقی‌ها به بورس وجود داشته و همچنان وجود خواهد داشت. از سوی دیگر گزارش‌های ۶ و ۹ماهه شرکت‌های بورسی و عمده شرکت‌های پیشرو نشان‌دهنده وضعیت بسیار خوب آنها از نظر سودآوری است. بنابراین از نظر بنیادی وضعیت در این دو روز تغییری نکرده است.

وی با اشاره به موج روانی طبیعی متأثر از خبر ترور سردار سلیمانی، افزود: با این وجود باز هم حجم معاملات امروز نشان می‌دهد که دو بورس بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان معامله داشتند. بسیاری از شوک‌های بزرگ از خارج به بورس وارد شد، ولی عوامل قوی بنیادین آن را از سر گذراند. طبیعتاً این موج نیز مانند آنها به‌سرعت از بین خواهد رفت.

این کارشناس بازار درباره احتمال خروج نقدینگی از بازار سهام نیز گفت: اگر ۱۰ سال پیش یعنی زمانی را که تحریم‌های آمریکا شروع شد به خاطر آورید، می‌بینید همیشه افرادی هستند که از این خبرها نگران می‌شوند و اقدام به خروج نقدینگی خود می‌کنند، اما مجموعه رفتارهای بعد از این تهدیدها نشان داده که بسیار زود همه چیز به روال عادی خود برمی‌گردد. چنین موج‌هایی در روزهای بعد، به سرعت فروکش کرده است.

خزلی در ادامه بزرگترین ریسک بازار سرمایه را شایعات دانست و گفت: در این شرایط شایعات تقویت می‌شود. اما با این حال، همیشه یک خبر چه واقعی و چه غیرواقعی، یک برد محدود دارد. شایعات هم می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر داشته باشد، اما باید بدانیم افرادی که در برهه‌ای با درایت ریسک می‌کنند، به همان اندازه برد خواهند کرد.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.