تخته‌گاز بورس؛ خوشبینی نسبت به بودجه یا انتظارات تورمی

تهران- ایرناپلاس- کارشناسان بازار سرمایه عوامل رشد ۲۷ درصدی بازار طی ۴۵ روز گذشته را با دو عامل خارجی و داخلی مرتبط می‌دانند که عوامل داخلی آن عمدتاً به انتظارات تورمی و پیش‌بینی رشد مثبت شرکت‌ها برمی‌گردد.

بورس اوراق بهادار تهران که از ۲۶ آبان ماه یک سیر صعودی بدون وقفه را طی کرده است، روز چهارشنبه  نیز رکورد جدیدی به دست آورد و با جهش ۷۰۸۷ واحد به رقم بی‌سابقه ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحد رسید. شاخص کل سهام، روز ۲۶ آبان، یعنی یک روز بعد از افزایش قیمت بنزین بر روی ۳۰۲ هزار واحد قرار داشت که روز چهارشنبه ۱۱ دی به قله ۳۸۴ هزار واحد رسید. به بیان دیگر این بازار تنها طی ۴۵ روز گذشته به میزان ۲۷ درصد رشد کرده است.  

انتظار تورمی

مجتبی شهبازی، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل این رشد و میزان اثرپذیری آن از قیمت بنزین به خبرنگار ایرناپلاس گفت: افزایش قیمت بنزین خود معلول یک سری اتفاقات دیگر مانند کسری بودجه بوده است؛ کسری بالای بودجه دولت که هیچ منبع درآمدی هم برای پوشش آن پیش‌بینی نشده، به معنای انتشار پول، ایجاد تورم و افزایش نرخ دلار است. این موضوع همراه با برخی اتفاقات بین‌المللی مانند رشد قیمت کامودیتی‌ها که به دلیل توافق تجاری آمریکا اتفاق افتاد، باعث شد پیش‌بینی‌ها برای سود شرکت‌ها بالا برود.

شهبازی عامل دیگر را کسادی در سایر بازارها علی‌الخصوص در مسکن و طلا عنوان کرد و در ادامه با اشاره به اینکه بازار از نظر بنیادین همچنان ظرفیت رشد را خواهد داشت، گفت: دلیل این موضوع وضعیت شرکت‌ها از نظر سودآوری و عقب‌ماندگی شاخص  از نرخ دلار خواهد بود.

شهبازی با بیان اینکه هنوز رشد شاخص نتوانسته تورم شکل گرفته در اقتصاد را پوشش دهد، گفت: از سال ۱۳۹۱ ارزش بازار سرمایه ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و با اینکه تاکنون شرکت‌های زیادی به بازار اضافه شده، ارزش بازار به این میزان نرسیده است.

لایحه بودجه خوشبینی ایجاد کرد

همایون دارابی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز به ایرناپلاس درباره عوامل رشد بازار گفت: این رشد از چند عامل تأثیر پذیرفته است. یکی اینکه وقتی لایحه بودجه بسته شد، یک سری نگرانی‌های قبلی درباره آن رفع شد. وی دو عامل دیگر را به سیاست خارجی و روابط جدید دیپلماتیک و انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها مرتبط دانست.  

دارابی همچنین گفت: اتفاق دیگر این است که همزمان با توجه به وضعیت کل اقتصاد و دورنمای تورمی به وجود آمده، بیشترین حجم خریدها در بورس کالا و بورس انرژی صورت گرفته است، یعنی قیمت مواد خام تحت تأثیر رشد خریدهای داخلی، افزایش قیمت‌های جهانی خصوصاً بهای نفت که به مرزهای ۷۰ دلار رسید، باعث شده چرخ‌دنده‌های شرکت‌های صادراتی راه بیفتد. امروز قیمت ال.پی.جی، اتانول، مس و فولاد افزایش و از سوی دیگر عوارض صادارت هم کاهش یافته است. بنابراین انتظار داریم شرکت‌های صادراتی تولید و صادرات بیشتری داشته باشند. بنابراین شاخص هم از داخل و خارج تأثیر مثبت پذیرفته است.

وی همچنین اشاره کرد که همزمان با این اتفاقات ورودی نقدینگی در بازار بورس به دلیل رکود نسبی در بازارهای رقیب، بالا رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در اقتصاد حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد رشد نقدینگی داریم که معادل تولید حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ماهانه جدید می‌شود. این نقدینگی به دنبال بازارهایی برای سود یا حفظ ارزش خود می‌گردد.  

دارابی در پایان درباره آینده شاخص نیز اضافه کرد: ما در حال حاضر شاهد دو پایه در رشد بورس هستیم؛ بخشی مربوط به رشد تورمی است که در آینده هم ادامه‌ خواهد داشت. بخش دیگر تا حدودی تابع مدیریت خود شرکت‌هاست.

وی گفت: ممکن است با عرضه چند شرکت بزرگ شاهد سطوح خیلی بالاتری از رشد شاخص باشیم یا اینکه برعکس یک اتفاق ناگهانی بیفتد و شاهد توقف شاخص و حرکت اصلاحی باشیم. بنابراین هیچ چیز در بازار قابل پیش‌بینی نیست، باید در هر شرایطی برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که بیشترین نفع به جامعه و اقتصاد برسد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.