۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۱۲
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83539270
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

تراکتور – استقلال، فوتبالی فراتر از آسیا

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۱۲
کد خبر: 83539270
گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
تراکتور – استقلال، فوتبالی فراتر از آسیا

تهران- ایرناپلاس- بدون تردید جدال تیم‌های تراکتور و استقلال که ۶ گل داشت و هزار و یک اتفاق ویژه، می‌تواند یکی از بهترین دیدارهای تاریخ لیگ برتر لقب بگیرد. یک بازی جذاب سرشار از لحظات ناب فوتبال را با حرکات ترکیبی، شوت، سر و پلن‌های مختلف در آن دیدیم و حتی به جرئت می‌توان گفت که فوتبالی فراتر از آسیا بود.

مهم‌ترین بازی هفته نهم لیگ نوزدهم، در ورزشگاه یادگار امام برگزار شد که باتوجه به وضعیت تراکتور و استقلال در جدول، حساسیت آن نیز بسیار بالا بود و هواداران پرشور تراکتور نیز با حضور خود به آن جذابیت خاصی بخشیده بودند. آنچه در زمین دیده شد و آنچه جذابیت بسیار زیادی به آن داد، نوعی بازی‌ای بود که مصطفی دنیزلی و آندره‌آ استراماچونی با مهره‌چینی خود و با ارائه پلن‌های مختلف در زمین نشان دادند تا هم تماشاگران حاضر در ورزشگاه و هم بینندگان تلویزیونی از دیدن آن لذت ببرند.

بازیخوانی دقیق «ماچونی»

آبی‌پوشان به لطف بازیخوانی دقیق و تفکر سرمربی خود؛ کسی که تغییرات بزرگ را از پرداختن به جزئیات تاکتیکی به دست آورده، توانستند در سخت‌ترین بازی این فصل خود سه امتیاز شیرین بگیرند و به جمع مدعیان نزدیک‌تر شوند. شاگردان «ماچونی» این روزها فوق‌العاده ظاهر می‌شوند، راهی که نه در مالکیت توپ خلاصه می‌شود و نه در تسخیر زمین، بلکه در برتری عددی! آبی‌ها با اجرای سیستم ۲-۵-۳ مدرن، برای طراحی حمله‌، بازیکنان بیشتری دارند و همین برتری، روی هر توپ انتخاب‌های متنوعی را پیش روی هافبک‌های این تیم می‌گذارد و باعث می‌شود تا حریف برای پوشش و بازیخوانی به دردسر بیفتد.

بلوغ تاکتیکی آبی‌ها

بازیکنان استقلال زمانی هم که توپ را از دست می‌دهند، باز این برتری عددی است که به کمک‌شان می‌آید تا با ضدپرس، از همان بالای زمین دفاع را آغاز ‌می‌کنند. استراماچونی در غیاب ستاره‌هایی که تعادل یک دیدار را بر هم می‌زنند و یک‌تنه نتیجه را تعیین می‌کنند، برای رسیدن به گل، به بازیکنان خود تفهیم کرده تا با برتری عددی در دو سوم بالای زمین به خواسته خود دست یابند و این در دیدار با تراکتور بیش از همیشه نمود پیدا کرد و اوج آن در تبریز بود، جایی که در سخت‌ترین بازی فصل به بلوغ تاکتیکی رسید، آن‌هم در شرایطی که در بیست دقیقه ابتدایی این دیدار تحت فشار هافبک‌های تراکتور بازی را به میزبان خود داده بود.

حرکت ترکیبی تراکتور

در واقع مثلث اکبر ایمانی، ویلیان میمیلا و مازولا، در کنار رفت و برگشت‌های احسان حاج‌صفی و بازی بدون توپ و جاگیری‌های محمدرضا آزادی باعث یک سر در گمی برای بازیکنان استقلال بوجود آورد. کار تیمی تماشایی بازیکنان تراکتور با حرکت میثم تیموری آغاز و در ادامه پاس او به میمبلا و پاس این یکی از میانه زمین به سمت چپ محوطه جریمه آبی‌ها برای احسان حاج‌صفی و تکل بلند بدون مکث کاپیتان تراکتور در محوطه ۶ قدم را محمدرضا آزادی با فرار سریع و شوت نوک پا به گل تبدیل کرد. این از آن گل‌هایی بود که در لیگ ما کمتر دیده شده و زیبایی آن بدین جهت بود که سال‌ها این حرکت ترکیبی برای رسیدن به گل در فوتبال ما دیده نشده بود.

نظم تاکتیکی استقلال

پس از این گل، نه تنها نظم تاکتیکی استقلال بر هم نخورد، بلکه «ماچونی» با یک ترفند جدید؛ کار دفاعی در خط هافبک را به مسعود ریگی سپرد تا با آزاد شدن علی کریمی، این تیم بتواند از توپ‌های سرگردان پشت باکس تراکتور بهره ببرد. شیخ دیاباته هم با خروج از محوطه جریمه، به فضاسازی برای وینگ‌بک‌ها و فرشید اسماعیلی پرداخت تا فشار روی دروازه رشید مظاهری همچنان حفظ شود. بازی بدون توپ فعال و مشارکت دیاباته در پرس، باعث شد تا توپ به مهدی قاندی برسد و پاس دقیق مهدی با ضربه پای چپ فوق‌العاده دیاباته استقلال به گل رسید. در واقع باید گفت استقلال براساس همان اصرار به حفظ برتری عددی به گل دست یافت.

اجرای پلن‌های مختلف

این گل باعث نشد تا تقابل دو مربی متفکر و ماجراجو، مسابقه را از سکه بیندازد، بلکه سیر تاکتیکی دنیزلی – استراماچونی همچنان ادامه پیدا کرد و هر دو مربی با اجرای پلن‌های مختلف لحظه به لحظه هیجان بازی را بیشتر می‌کردند. دیدن نقاط ضعف و کار بیشتر، کاری است که معمولاً مربیان بزرگ و برنده‌ها می‌کنند! زمانی که آندره‌آ استراماچونی، یکی از بهترین‌های این دیدار یعنی مهدی قائدی را بیرون کشید و آرش رضاوند را به زمین فرستاد، خیلی‌ها بر این تصور بودند که او به یک امتیاز بازی در تبریز قانع است، اما هیچ‌کس نمی‌دانست پس از این تغییر چه توفانی به پا خواهد شد. بعد از این تعویض استقلال طی چهار دقیقه، دو گل زد.

هیجان و ترس

استقلال حتی پس از به ثمر رساندن گل دوم باز هم عقب ننشست، بلکه با حملات دامنه‌دار به گل سوم هم رسید. مصطفی دنیزلی نیز دو تغییر همزمان در تیم خود ایجاد کرد و با فرستادن ساسان انصاری و مسعود شجاعی به زمین تدبیر جدیدی را اندیشید و این تغییرات خیلی زود و روی همکاری همین دو بازیکن جواب داد و فاصله دو تیم یک گل شد تا نفس‌ها از شدت هیجان به شماره بیافتد. حال این‌که چطور آبی‌ها در سخت‌ترین شرایط پس از گل دوم حریف با آن همه تماشاگر دوام آوردند، این برمی‌گردد به سرمربی تیم. «استرا» دومین تغییر خود را با فرستادن علی دشتی به زمین انجام داد و روی حرکت همین بازیکن و شلیک تماشایی کریمی به گل چهارم رسید.

برتری عددی

آندره‌آ استراماچونی با بازیخوانی عالی خود در این نبرد بزرگ و با اجرای پلن‌های جدید چهار گل زد و در سراسر بازی برتری عددی را با حفظ نظم تاکتیکی به تمام معنا اجرای گذاشت. البته نباید از بازی خوب تراکتور هم به رغم شکست به سادگی گذشت. بازی روان شاگردان دنیزلی موجب گردید تا در هفته‌ای که چیزی نمانده بود به کم گل‌ترین هفته تاریخ لیگ برتر تبدیل شود، شش گل دیدنی از خط دروازه‌ها عبور کرد و البته موقعیت‌های دیگری هم از دست رفت. نمایش مردان «استرا» در فاز تهاجمی عالی بود. زدن چهار گل به تیم تراکتور آن هم در تبریز از آن دسته از اتفاقاتی که شاید حالا حالاها تکرار نشود.

اشتباهات دنیزلی

صرف نظر از بازی زیبای دو تیم و پرگل بودن، این دیدار خالی از ایراد نبود! دنیزلی در روزی که می‌توانست نزد هواداران پرشورها محبوب‌تر از قبل شود، ریسک‌هایی که در ترکیب تیمش انجام داد، یک بازی بزرگ را واگذار کرد. او که همواره عادت دارد تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کند، برای این دیدار حساس در غیاب یوکیا سوگیتا به دلیل سرماخوردگی با نیمکت‌نشین کردن مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، ساسان انصاری، کوین فورچونه و محمدرضا خانزاده عجیب‌ترین اتفاق را رقم زد تا با اعتراض هواداران همراه شود. دنیزلی مقابل استقلال با سیستم ۲-۵-۳ برگزید. او سعی کرد با تبعیت از همتای ایتالیایی خود فوتبالی با کلاس جهانی را به نمایش بگذارد.

پست‌های غیرتخصصی

البته چینش نفراتش در این سیستم بسیار عجیب بود. محمدرضا خانزاده که یک دفاع وسط تخصصی است روی نیمکت نشست و رضا اسدی که یک هافبک تدافعی تخصصی است و سیداحمد موسوی که یک مدافع راست است به همراه ایمان سلیمی به‌عنوان دفاع وسط برگزید تا دو نفر از سه مدافع مرکزی تیمش در پست غیرتخصصی خودشان بازی کنند. این اتفاق خیلی سریع از سوی کادرفنی استقلال آنالیز شد و آنها بعد از گل تراکتور با استفاده از فضای ایجاد شده پشت دفاع تراکتور بارها خط دفاعی این تیم را آزار دادند و تمامی گل‌های استقلال از همین فضاها به ثمر رسید و تا پایان بازی کادر فنی تراکتور به این موضوع توجهی نکرد. 

دو رکورد برای استقلال

 او در کنفرانس خبری پس از بازی چینش اشتباه خود را نپذیرفت و به خبرنگاران گفت که این نظر آنهاست و با این انتقادها مطمئناً به نتیجه نخواهند رسید. البته نباید فراموش کرد که مصطفی دنیزلی به باخت‌های چهار گله در لیگ ایران عادت دارد و با پرسپولیس این تجربه را داشته است. از طرفی دو رکورد هم برای آبی‌ها شکسته شد، آنها پس از هفت سال و نه ماه در ورزشگاه یادگار امام تبریز به پیروزی رسیدند و  همچنین با عبور  از مرز کسب هزار امتیاز به اولین تیمی تبدیل شدند که از مرز هزار امتیاز گذشتند. دنیزلی باید سر فرصت بنشیند و بازی با استقلال را ببیند که چگونه حریف از این اشتباه او بهره برد.

دیاباته و گل‌های در کلاس جهانی

در واقع شیخ دیاباته در این نبرد بیش از هر بازیکن دیگری دیده شد و  اولین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه استقلال که در لیگ برتر «هت تریک» کرد، لقب گرفت. او سه گل متنوع در کلاس جهانی به ثمر رساند. در گل اول، جایی که او پاس زیبای قائدی را با یک استوپ زیبا، ستون کردن پای تکیه‌گاهش و ضربه روی پا به تور دروازه دوخت. در لحظه گل دوم، او از ضربه برگشتی کریمی نهایت استفاده را برد و با یک ضربه دقیق از داخل محوطه ۶ قدم موفق به گلزنی شد، اما شاهکار دیاباته گل سوم بود که او با استفاده از پاس عمقی کریمی، رشید مظاهری را به زیباترین شکل ممکن دریبل و «هت تریک» خود را تکمیل کرد.

آندره‌آ استراماچونی هم نباید در لایه‌های پنهان این پیروزی بزرگ واقعیت‌هایی نهفته نادیده بگیرد. ضعف استقلال در دفاع و تعداد موقعیت‌هایی که به تراکتور در جریان این بازی داد. خط دفاعی استقلال بارها و بارها در عمق موقعیت را به تیم حریف داد و اگر درخشش خوب سیدحسین حسینی و تیر دروازه نبود، شاید نتیجه چیز دیگری رقم می‌خورد!

۸ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.