۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۲۱
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83429521
T T
۸ نفر

آکادمی باشگاه استقلال؛ محله برو بیا!

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۲۱
کد خبر: 83429521
گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
آکادمی باشگاه استقلال؛ محله برو بیا!

تهران- ایرناپلاس- داستان آکادمی باشگاه استقلال هم برای خودش عالمی دارد! هنوز مدت زیادی از ماجرای برکناری محمد نوازی از مربیگری تیم جوانان این باشگاه نگذشته که خبر دیگری مبنی‌بر محرومیت پنج‌ساله سیدرضا افتخاری و ۱۰ ساله صادق ورمزیار؛ مدیرعامل و مدیر آکادمی سابق استقلال در رسانه‌ها انتشار می‌یابد و حالا هم کنار گذاشته شدن محمد مؤمنی و جایگزینی اصغر حاجیلو به‌عنوان مدیر آکادمی، خبر جدید است.

آبان ماه ۱۳۹۰ بود که حسن روشن در خبرگزاری فارس دست به افشاگری زد و گفت که در تیم پایه‌ها پول گرفته شده است. او اضافه کرد: «متهم ردیف اول در جریان اتفاقات تیم‌های پایه استقلال، رضا رجبی نیست، بلکه مدیریت باشگاه است. به چه حقی فتح‌الله‌زاده به رجبی گفته خودتان بروید پول در بیاورید و خرج کنید؟ به چه حقی در مورد یک تیم دولتی چنین حرفی زده است؟ من تا پایان این ماجرا هستم.»  

اولین مدرک

از نظر حسن روشن متهم ردیف دوم کسی است که پول می‌دهد و سومین مقصر این جریان رضا رجبی است. «آقای رضا رجبی حالا که ۱۰ میلیون تومان گرفتی، اگر پنج میلیون را خودت برداشتی، حداقل مابقی را خرج تیم و مربیانت می‌کردی تا نیایند پیش من از تو شکایت کنند.» این پیشکسوت آبی‌پوشان در مورد دست یافتن به اولین مدرک که رضا رجبی پول گرفته است، چنین می‌گوید: «من در منزل داوود جباری بودم. دیدم برای پسرش مربی خصوصی گرفته تا او را تمرین دهد و اتفاقاً چه کار خوبی هم هست و مربی هم تمرین خوبی به این جوان می‌داد.»

فیش‌های بانکی

روشن مدعی است بعداً متوجه می‌شود که این مربی، مربی جوانان استقلال است. در هنگام شام خوردن، جباری فیشی را درآورد و گفت ۱۰ میلیون تومان به این حساب ریخته است تا پسرش بازی کند، اما رجبی پسرش را بازی نمی‌دهد. «جالب اینکه تمامی فیش‌های بانکی را رضا رجبی گرفته بود تا به باشگاه تحویل دهد. جباری هم وقتی می‌بیند پسرش را بازی نمی‌دهند، به بانک مراجعه می‌کند و از یکی از فیش‌ها کپی می‌گیرد. مگر من از صندوق‌خانه‌ها این فیش را برداشتم؟ خودش این را به من داد.»

نامه از طرف مربیان پایه

وقتی این فیش رو شد، مربی هم می‌گوید که رضا رجبی پولشان را نمی‌دهد. آب ندارند. حسن روشن که در آن روزها مدیر آکادمی باشگاه استقلال بود، از داوود جباری و مربی وقت تیم پایه‌ها می‌خواهد که تمامی این اتفاقات را بنویسند. فردای آن روز یک نامه از طرف مربیان پایه استقلال برای روشن می‌آورند که ۱۵ نفر زیر آن را امضا کرده بودند. در واقع جباری وقتی می‌بیند پسرش را بازی نمی‌دهند، پیگیری کرده و متوجه می‌شود این پول‌ها به حساب شخصی به نام کاظمی ریخته شده که از بستگان خانم رضا رجبی است.

همه ارکان باشگاه

چند روز بعد همین مربیان نامه دیگری نوشتند که در آن، وضعیت آکادمی استقلال را عالی دانستند. از اینجا ادعای پول گرفتن آکادمی باشگاه استقلال آغاز می‌شود و حسن روشن به دنبال حقیقت ماجرا می‌رود و می‌گوید: «بعد از اینکه در چند مصاحبه در خصوص فعالیت‌های آکادمی صحبت کردم، رضا رجبی در مصاحبه‌ای گفت اگر من بخواهم غرق شوم کشتی را غرق می‌کنم، اینجا بود که فهمیدم که همه ارکان باشگاه در این مسئله دخیل‌ هستند. از سه، چهار ماه قبل از اینکه من قضیه را بفهمم، خودشان می‌دانستند در آکادمی چه خبر است.»

برادرزاده سردار رویانیان

نکته جالب دیگری که در آکادمی باشگاه استقلال رخ داد، این بود که ادعا شد مدیر وقت این آکادمی حتی از برادرزاده سردار محمد رویانیان نیز پول خواسته بود! کوروش رویانیان در استقلال حضور داشت و رضا رجبی به او گفته بود که باید ۱۰ میلیون تومان پول بدهی، اما بعدها رجبی گفت که به شوخی این حرف را زده است. البته سردار رویانیان نیز به او زنگ زد و گفت: چه شوخی داشتی که این حرف را زدی؟ برادرزاده سردار رویانیان حاضر نشد این پول را بدهد و به تیم دیگری رفت!

اختلاف روشن و سامره

مجدداً حسن روشن در تیرماه ۱۳۹۵ با دریافت حکم مدیر اجرایی آکادمی استقلال از بهرام افشارزاده مدیرعامل وقت باشگاه، قصد تغییرات در تیم‌های پایه‌ای استقلال را داشت. زمانی که روشن با علی سامره به اختلاف خورد، او را از مربیگری تیم امید برکنار کرد، اما سامره در اقدامی عجیب تمرینات تیم امید را به محل دیگری برد و بدون توجه به تصمیم حسن روشن به فعالیت خود ادامه داد! بعد از اتمام این اتفاقات افشارزاده اول روشن را کنار گذاشت و بعد به دلیل حواشی که به‌وجود آمد، تصمیم گرفت کادر تیم امید را هم تعلیق کند.

با هدف شکوفاسازی

آکادمی فوتبال استقلال از سال ۱۳۹۰ با هدف شکوفاسازی استعدادهای نسل جوان فوتبال و آماده‌سازی آنها برای فوتبال داخلی و بین‌المللی اقدام به فعالیت کرد. اما جالب این است از همان ابتدا پایه را غلط بنا کردند و تا به امروز همچنان با همان روش به کار خود ادامه داده‌اند؛ تا جایی که سیدرضا افتخاری و صادق ورمزیار درمجموع ۱۵ سال محروم شده‌اند. در آذرماه ۱۳۹۵ سیاوش اکبرپور که سرمربی جوانان استقلال بود، بعد از برکناری‌اش دست به افشاگری زد.

افشاگری اکبرپور

ظاهراً آکادمی باشگاه استقلال به محله برو و بیا تبدیل شده و هر کسی که به آنجا می‌رود، تا زمان حضورش همه چیز خوب و عالی است، اما همین که کنار گذاشته می‌شود، دست به افشاگری می‌زند. اکبرپور هم بعد از کنار رفتن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «‌اتفاقاتی که در این چند ماه و در رده‌های پایه دیدم هرگز نه دیده و نه شنیده بودم. در زمان ۶ ماه مربیگری خود، بدترین دوران ورزشی‌ام را سپری کردم. متأسفانه در رده‌های پایه خیانت‌هایی به فوتبال ایران یا فوتبال پایه می‌شود که باورکردنی نیست. باور کنید همه چیز را از نزدیک دیدم و لمس کردم.»

بهره ‌بردن از آکادمی

آکادمی استقلال بازیکنان بسیاری داشته که به‌راحتی از دستشان داده و بعد با قیمت بالاتری آنها را پس گرفته است! یعقوب کریمی بازیکن آکادمی بود، او رفت و برگشت و این باشگاه بابتش دو میلیارد پول داد. یا بازیکنانی نظیر محمد انصاری و شایان مصلح در آکادمی استقلال پرورش یافتند، اما سر از تیم رقیب یعنی پرسپولیس درآوردند! چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ خیلی از باشگاه‌های بزرگ جهان از بازیکنان خود در آکادمی بهره می‌برند یا با فروش آنها درآمدزایی می‌کنند.

مدیر توانمند

باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس باید به این مهم برسند که با استفاده از داشته‌های خود هزینه را کم کرده یا با فروش دست‌پروردگانشان به درآمدزایی برسند. بدون تردید همه این موفقیت برمی‌گردد به یک مدیر توانمند که بتواند با مدیریت و سرمایه‌گذاری خوب، پایه باشگاهش را محکم کند و هر ساله شاهد این همه ریخت‌ و پاش‌های بی‌اساس یا نگران شکایت بازیکنان و مربیان خارجی نباشد. 

بحث سالم‌سازی

مدتی پیش محمد نوازی که تازه سرمربی جوانان استقلال شده بود به‌شدت با محمد مؤمنی، مدیر آکادمی این باشگاه درگیر شد و خیلی‌ها معتقدند تعویض سرمربی تیم جوانان استقلال، به خاطر تقابل نوازی با مؤمنی بوده؛ اما مدیر آکادمی باشگاه نیز برکنار شد! نوازی در این رابطه می‌گوید: «مدیران باشگاه باید جواب بدهند از مؤمنی چه دیدند که برکنارش کرده‌اند! من آمده بودم سالم‌سازی کنم. متأسفانه نه مدیرعامل باشگاه و نه افراد دیگر بحث سالم‌سازی من را جدی نگرفتند.‌»

قلیان کشیدن!

محمد مؤمنی پس از برکناری‌اش چنین گفت: «متأسفانه در باشگاه استقلال اصول و شیوه درست مدیریت رعایت نمی‌شود. من خرابه‌ای را در آکادمی استقلال تحویل گرفتم و اکنون مجموعه‌ای ساخته‌ام که می‌توان به آن افتخار کرد.» او دلیل تغییرات مربیان در رده‌های پایه را اتفاقات و بی‌اخلاقی‌های صورت گرفته از سوی آنان می‌داند: «کسانی باید در استقلال کار کنند که اخلاق مدار باشند، نه اینکه بازیکنان را با خود به قهوه‌خانه ببرند و با هم ناهار بخوردند و قلیان بکشند!»

انتخاب اصغر حاجیلو به‌عنوان مدیر آکادمی باشگاه استقلال هم جای بحث دارد. برخی معتقدند او توانایی لازم برای برخورد با دلال‌ها را ندارد. آکادمی آبی‌ها در سال‌های اخیر دستخوش اتفاقات عجیب و دور از انتظاری شده است و هر مدیری که آمده، نتوانسته به آن سروسامان بخشد. از ورمزیار که او را به دلیل تخلف از مدیریت آکادمی برکنار کردند تا روشن که پس از مدتی کوتاه به خاطر مسائل مختلف از سمت خود استعفا داد و مؤمنی که مدیری سالم بود، هیچ‌گاه آکادمی این باشگاه پیشرفت محسوسی نداشته است.

۸ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.