۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83358903
T T
۶ نفر
سازمان غذا و دارو پنج ماه پیش در مورد گلوکانتیم هشدار داده بود

تهران- ایرناپلاس- یک سایت خبری ادعا می‌کند یک داروی جعلی وارداتی که توسط هلال احمر وارد کشور شده، تاکنون دو نفر را به کام مرگ کشانده است. سازمان بهداشت جهانی سه ماه پیش نسبت به جعلی بودن این دارو هشدار داده است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نیز دو ماه زودتر از آن راجع به عوارض آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هشدار داده بود.

امروز خبری در سایت اسکان‌نیوز منتشر شده است که بر اساس آن داروی جعلی گلوکانتیم منجر به مرگ دو بیمار مبتلا به سالک شده است. گفته می‌شود این دارو توسط سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر وارد کشور شده است. استفاده این دارو در حالی در بیمارستان‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته است که سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‌ای که حدود سه ماه پیش منتشر شده است، درباره جعلی بودن این دارو هشدار داده و اعلام کرده است این دارو در کشور ایران و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی قربانی نیز گرفته است.

این هشدار که در سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، می‌گوید: این دارو که به‌صورت آمپول تولید شده و در یک شیشه شفاف ارائه شده، ادعا می‌شود که لیشمانیوز که یک نوع بیماری پوستی است را درمان می‌کند. این سازمان حتی گردش این محصولات دارویی جعلی را در منطقه مدیترانه شرقی نیز تأیید کرده است. این دارو در بسته‌بندی‌های پنج‌تایی ارائه می‌شوند و روی جعبه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مشخصات دارو و شرکت تولید کننده منتشر شده است که البته دارای اشتباهات املایی است. در این میان تولید کننده این دارو Tillotts Pharma AG عنوان شده است که این شرکت در جوابیه خود به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این دارو را در خط تولید خود ندارد. با این حال، سازمانی جهانی بهداشت با آزمایش‌های متعدد روی این دارو اعلام کرده است که پروسه تولید این دارو صحیح نبوده است.

سازمان غذا و دارو دو ماه زودتر از سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود

اما نکته مهم‌تر این است که بیش از یک ماه قبل از هشدار سازمان جهانی بهداشت در سوم بهمن‌ماه ۹۷ مهرناز خیراندیش، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض این دارو و گزارش‌های مشکوک درباره آن هشدار داده بود. این نامه با شماره ۱۰۱۷۴۳/۶۵۸/ د خطاب به همه معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور ارسال شده است. در متن این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند با عنایت به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عوارض مشکوک به داروی مگلومین آنتی موان در درمان بیماری لیشمانیوز از مراکز بهداشتی- درمانی خواهشمند است ضمن استعلام از همه مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش آن معاونت محترم در مورد عوارض احتمالی ایجاد شده به دنبال مصرف داروی مذکور، دستور فرمائید گزارش‌های مشکوک به داروی Gulucatime از طریق تکمیل فرم زرد ADR و یا سیستم گزارش‌دهی آنلاین عوارض و اشتباهات داروی پزشکی در اسرع وقت ارسال شود. حال مشخص نیست با وجود این هشدارها هم از سوی یک سازمان جهانی و وزارت بهداشت کشور چرا این دارو همچنان در دسترس است و تا به امروز دو نفر را به کام مرگ کشانده است.

تکذیب واردات داروی تقلبی سالک

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در مورد اخباری مبنی بر واردات داروی جعلی سالک از سوی هلال احمر و جان باختن دو بیمار به دلیل استفاده از این دارو، ضمن تکذیب این موضوع گفته است: این خبر برای اکنون نیست، بلکه برای سال گذشته است که در همان روز داروی مذکور ریکال شد. در حال حاضر این دارو در بازار وجود ندارد و شدیداً این خبر را تکذیب می‌کنم.

جعلی بودن گلوکاتیم مورد تأیید نیست

در این میان سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر درباره شایعه واردات داروی جعلی گلوکانتیم به ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب این خبر اعلام کرده است که این سازمان با توجه به اپیدمی شدن بیماری لیشمانیوز (سالک) در کشور و همچنین به علت عدم وجود داروی «گلوکانتیم» ساخت کارخانه سنوفی آبان ماه ۹۷ با درخواست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأمین فوریتی این دارو با برند گلوکاتیم از کشور هندوستان اعلام آمادگی کرده است و با اخذ مجوزهای لازم مقدار ۵۰ هزار دوز داروی گلوکاتیم ساخت شرکت (PRG/Intact Drug and Pharmaceutical) در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۳۹۷ (ظرف کمتر از یک ماه) تأمین کرده است. همچنین این دارو پس از تأیید مدارک کارخانه سازنده این دارو، خط تولید و خود فرآورده توسط سازمان غذا و دارو و پس از نصب برچسب اصالت، با نظر سازمان غذا و دارو برای مصرف بیماران در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است که بنا به درخواست وزارت بهداشت محموله دیگری هم در ۲۱ آذر تأمین شده است. همچنین در این بیانیه تأکید شده است که از همان ابتدا در تمامی مدارک، مستندات و مجوزات لازم برای واردات داروی مذکور وجود دارد و همچنین در نتایج آزمایش‌های آزمایشگاه مرجع سازمان بهداشت جهانی قید شده که این دارو با داروی Glucantime شرکت Merial آلمان مطابقت کامل داشته و با مقادیر درج شده روی بسته‌بندی نیز همخوانی دارد و این نتایج توسط آزمایشگاه رفرانس Suisse Technology Partner در کشور سوئیس و آزمایشگاه مرجع Satiate Research and Anatech در کشور هند مطابقت داشته و مقدار آنتی موانت موجود در داروی گلوکاتیم با استانداردها برابر است، بنابراین جعلی بودن این دارو مورد تأیید نیست.

به گزارش ایرناپلاس با تمام این تفاسیر اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که هشدار سازمان غذا و دارو راجع به عوارض مشکوک این دارو بعد از تاریخ ورود این داروها به کشور است و اگر ادعای جمعیت هلال احمر راجع به جعلی نبودن این دارو صحیح باشد، داروهای وارد شده عوارض مشکوکی داشته‌اند که سازمان غذا و دارو نسبت به أن اعلام خطر کرده است.

گزارش از الهام کاظمی

۶ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.