۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83314467
T T
۰ نفر
بازي رسانه‌اي در زمين دشمن

تهران- ايرناپلاس- در حالي كه وزارت امور خارجه ايران از انفجار‌ها در بندر الفجيره ابراز تأسف كرده، آن را نگران‌كننده خوانده و نسبت به هرگونه دسيسه از سوي بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنيت در منطقه هشدار داده است، اظهارنظر‌ها و تحليل‌هاي برخي خبرنگاران و رسانه‌هاي داخلي باعث شده انگشت اتهام دشمنان به سمت ايران نشانه رود و جمهوري اسلامي را پشت‌پرده اين حوادث بخوانند.

محمدحسين خوشوقت، مديركل اسبق مطبوعات و رسانه‌هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد، حامد رحيم‌پور، دبير بين‌الملل روزنامه خراسان، حسين دليريان، دبير دفاعي پيشين خبرگزاري تسنيم و امين عربشاهي، مدير منطقه خراسان‌ شمالي خبرگزاري تسنيم در روزي كه رسانه‌هاي بين‌المللي و داخلي با احتياط اخبار مربوط به انفجار در بندر الفجيره را پوشش مي‌دادند، در صفحات توييتر خود پست‌هايي منتشر كردند كه باعث شد رسانه‌هايي كه ماه‌هاست عليه ايران خبر تهيه مي‌كنند، بهانه‌اي براي نسبت دادن اين انفجار‌ها به ايران دست و پا كنند.
خوشوقت، با اعلام اين خبر كه «دو فروند از هفت فروند كشتي تجاري و نفتكش منفجر شده در فجيره، متعلق به سعودي‌اند» نوشت: «در منطقه، همه بايد بتوانند زندگي كنند، خصوصاً ايران!»
پس از او، حسين دليريان، دبير دفاعي پيشين خبرگزاري تسنيم در توييترش به اظهارنظر درباره حادثه الفجيره پرداخت و با نوشتن ضرب‌المثل «اگر كافه بهم بخورد، براي همه مي‌خورد» توجه رسانه‌هاي خارجي را جلب كرد.
حامد رحيم‌پور، دبير بين‌الملل روزنامه خراسان و امين عربشاهي، مدير منطقه خراسان‌ شمالي خبرگزاري تسنيم، با صراحت بيشتري در اين باره توئيت كردند. هرچند اكنون در توييتر امين عربشاهي، مدير منطقه خراسان‌شمالي خبرگزاري تسنيم مطلبي درباره انفجار‌ها در بند الفجيره مشاهده نمي‌شود، اما تصويري منتسب به صفحه او نيز منتشر شده كه در آن، انفجار در فجيره به مقاومت منتسب شده است. اگر تصوير ادعايي العربيه درست باشد، عربشاهي بعد از مدتي ترجيح داده است اين پست را پاك كند.

با اين حال، العربيه با استناد به توئيت‌هاي اين افراد، گزارشي منتشر و ايران را پشت‌پرده حوادث بندر الفجيره معرفي كرده است. العربيه نوشته است روزنامه‌نگاران ايراني كه در رسانه‌هاي نزديك به سپاه پاسداران كار مي‌كنند، در اكانت‌هاي اجتماعي‌شان نوشته‌اند: پشت تركيدن نفتكش‌ها در بندر فجيره امارات، نيرو‌هاي مقاومت بوده‌اند.
اين رسانه نزديك به حكومت عربستان در ادامه توضيح داده در ادبيات رسانه‌اي و سياسي رسمي ايران، نيرو‌هاي مقاومت به نيرو‌هاي مسلحي گفته مي‌شود كه در كشور‌هاي منطقه پيرو سياست‌هاي ايران هستند.
العربيه در ادامه، توييت‌هاي منتسب به خبرنگاران تسنيم و روزنامه خراسان را يكي پس از ديگري با تصوير صفحه‌هاي آنان منتشر كرده است.

به‌جز خبرنگاران تسنيم و روزنامه خراسان، امروز روزنامه كيهان به مديرمسئولي حسين شريعتمداري هم در همين زمين بازي كرده و در تيتر يك خود و همچنين ستون گفت‌وشنودش به حوادث الفجيره پرداخته است. شريعتمداري براي تيتر يك امروز روزنامه‌اش «انفجار‌هاي فجيره خواب از سر شيوخ مرتجع پراند» را برگزيد. او همچنين در ستون «گفت‌وشنود» كيهان از زبان يكي از دو طرف گفت‌وگو از اين حوادث ابراز خوشحالي كرد. در اين ستون يكي از دو طرف بعد از شنيدن خبر انفجار نفتكش‌هاي غول‌پيكر در بندر نفتي فجيره امارات مي‌گويد: «ايول، دست و پنجه باعث و باني‌اش درد نكنه.»
خبرنگاران منتسب به رسانه‌هاي اصولگرا و منتسب به برخي نهادها و همچنين روزنامه كيهان در حالي با تحليل‌ها و اظهارنظر‌هاي خود شتاب‌زده و احساسي با حوادث الفجيره برخورد كردند كه نتيجه آن نه در راستاي امنيت ملي و صيانت از منافع ملي كشور، بلكه نشانه‌گيري انگشت اتهام به سمت ايران و بحراني شدن اوضاع و افزايش تنش‌ها خواهد بود.

اين در حالي است كه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايرناپلاس مي‌گويد امكان دارد اين انفجار‌ها از سوي كشور ثالثي انجام شده باشد كه خواهان برهم زدن امنيت منطقه هست. به‌علاوه، طارق ابراهيم، كارشناس امور خليج فارس با الميادين مصاحبه كرده و گفته بعيد نيست كه طرف اسرائيلي پشت اين عمليات باشد، زيرا اين رژيم از توان لجستيك و اطلاعاتي لازم براي انجام آن برخوردار است.

محمد عباس، كارشناس مسائل نظامي در بيروت هم به همين رسانه گفته كه به‌احتمال زياد اسرائيل عامل اين عمليات است، زيرا رژيم صهيونيستي در دكترين امنيتي و راهبردي خود، همواره به دنبال به راه انداختن مناقشه و درگيري بين كشور‌هاي منطقه است.

حال سؤال اينجاست كه وقتي كارشناسان منطقه‌اي، رژيم صهيونيستي را متهم مي‌كنند و حتي در فضاي بين‌المللي هم بعد از اين حوادث، ايران محل اتهام جدي واقع نشد، چگونه است كه برخي رسانه‌هاي داخلي به پيشواز انتساب اين اتهام به كشور خودمان مي‌روند؟
۰ نفر