۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 83270467
T T
۰ نفر

صف بلند مقامات و سیاستمداران در مناطق سیل‌زده

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 83270467
صف بلند مقامات و سیاستمداران در مناطق سیل‌زده

تهران- ایرناپلاس- صف‌ مسئولان سیاستمداران در بازدید از مناطق سیل‌زده هر روز طولانی‌تر می‌شود. با وجود تعطیلات نوروزی، مقامات مردم سیل‌زده را تنها نگذاشتند و از نهادهای مختلف به یاری سیل‌زدگان شتافتند.

سیلاب‌های بهاری، به غیر از امدادگران، سیاستمداران و مسئولان را هم به تكاپو واداشته است. از نمایندگان سابق مجلس گرفته تا وزرای مختلف دولت و مقامات سایر نهادها، همگی روانه این مناطق شده‌اند.

با وجود آن كه مواجهه حضوری مسئولین با مردم واكنش‌های مختلفی داشته است، اما كمتر كسی پیدا می‌شود كه مخالف حضور مقامات و مسئولین در مناطق سیل زده باشد. هرچند در فضای مجازی و رسانه‌ای كشور برخی از این بازدیدها صرفا نمایش و خودنمایی تعبیر شد، اما بی‌شك بازدید مستقیم مسئولین به تصمیم‌گیری دقیق‌تر درباره بحران‌ها كمك شایانی می‌كند.

در همان روزهای ابتدایی سال جدید دولتی‌ها پیشگام شدند. ابتدا عبدالرضا رحمانی‌فضلی خود را به گلستان رساند و بعد از او، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور در گلستان و سپس مازندران روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده را بررسی كردند. جهانگیری را وزرای نیرو، جهاد كشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و راه و شهرسازی، در این سفر همراهی می‌كردند.

كمی‌ بعد، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در استان‌های گلستان و مازندران حاضر شد و ضمن تشكیل جلسه ویژه برای امدادرسانی، پای درد دل مردم مناطق سیل‌زده شمالی نشست.

صف بلند مقامات و سیاستمداران در مناطق سیل‌زده

روزهای ابتدای سال، سیل‌زده‌های آق‌قلا و مازندران میزبان فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بودند. سرلشكر محمد باقری، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح، سرلشكر عبدالرحیم موسوی، فرمانده كل ارتش و سرلشكر محمدعلی جعفری، فرمانده كل سپاه پاسداران سه مقام ارشد نظامی بودند كه در مناطق سیل‌زده گلستان و مازندران حضور یافتند و بر نحوه امدادرسانی نیروهای خود در این مناطق نظارت كردند.

پرویز فتاح، رئیس كمیته امداد امام خمینی(ره) از دیگر چهره‌های سیاسی بود كه در گلستان تا زانو در سیلاب فرو رفت و البته عكس‌های او از امداد یك بانوی خبرنگار گرفتار در سیل نیز حاشیه‌هایی به همراه داشت.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه آخرین مقامی بود كه در گلستان حاضر شد و از روند امدادرسانی در این استان كسب اطلاع كرد.

بعد از شمال نوبت به مناطق سیل‌زده مركزی رسید. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه تعدادی از مدیران و نمایندگان مجلس شیراز پس از جاری شدن سیل به استان فارس سفر كرد و از روند امدادرسانی در این شهر بازدید كرد. جدای از وزیر ارتباطات، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز به شیراز سفر كردند تا ضمن بررسی از نزدیك، تصمیم‌های لازم برای كمك‌رسانی را اتخاذ كنند.

كمی بعد در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی، سیلاب بخش‌های از لرستان و خوزستان را در نوردید. معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در سفر خود به استان لرستان از مناطق سیل‌زده شهر خرم‌آباد كه در سیلاب اخیر خساراتی را متحمل شده بود، بازدید كردند. جهانگیری چند روزی را در استان‌ لرستان سپری كرد تا از نزدیك در جریان امور قرار گیرد. رحمانی فضلی و سعید نمكی، وزیر بهداشت نیز این بار رهسپار لرستان شدند تا امدادرسانی را در این استان پیگیری كند.

وزیر ارتباطات اما این بار در لرستان آستین بالا زد و به همراه همكاران خود در این وزارت خانه با به پرواز در آوردن یك بالون ارتباطی، اینترنت و ارتباط موبایلی پلدختر را وصل كردند.

سرلشكر جعفری، سرلشكر باقری، سرلشكر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه و سرتیپ پاكپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه از چهره‌های نظامی بودند كه از مناطق سیل‌زده لرستان بازدید كردند. البته ویدیویی كه از تماس تلفنی پاكپور با سرلشكر باقری منتشر شد واكنش‌های مختلفی را به همراه داشت؛ پاكپور در این تماس از كم‌كاری مقامات محلی دولتی و به‌هم‌ریختگی مناطق سیل‌زده گله می‌كرد.

محسن رضایی از دیگر چهره‌هایی بود كه در مناطق سیل‌زده لرستان حضور یافت، اما ویدیوهای منتشر شده از حضور او نشان می‌دهد كه خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است. همچنین از علیرضا زاكانی، نماینده سابق مجلس تصویری در فضای مجازی منتشر شد كه او را با پاهای گلی در پلدختر نشان می‌داد.

نهم فروردین، رئیس‌جمهوری شخصاً در خوزستان حضور یافت و از مناطق سیل‌زده بازدید كرد. جهانگیری نیز از نزدیك وضعیت سدهای این استان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. رحمانی فضلی هم روز دوشنبه راهی خوزستان شده تا آخرین وضعیت این استان و مردم سیل‌زده را بررسی كند.

خوزستان میزبان فرماندهان سپاه هم بود. سرلشكر باقری،‌ سرلشكر سلیمانی و سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز از استان خوزستان و شهر سوسنگرد بازدید كرده‌اند.

سرلشكر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده كل ارتش نیز از جمله كسانی بود كه با سفر به خوزستان از نزدیك روند اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های امدادرسانی به مردم شوشتر، سوسنگرد، حمیدیه، بستان و هویزه را بررسی كرد. در روزهای بعدی هم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده قرارگاه امداد ارتش در خوزستان و امیر سرتیپ كیومرث حیدری، فرمانده قرارگاه امداد ارتش در لرستان با استفاده از بالگرد از مناطق سیل‌زده جنوب بازدید كردند.

به نظر می‌رسد نفس حضور مسئولان در میانه بحران‌ها هم باعث اشراف نزدیك آنها به موضوع می‌شود و هم می‌تواند برای مردم روحیه بخش باشد؛ با این حال مهمتر از هر چیز برایند كار هر مسئول در حیطه وظایف خود و هماهنگی مجموعه مسئولان است.

**اداره كل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**
۰ نفر