سه ایستگاه دیگر خط 7 مترو در حالی امروز افتتاح شد كه علی امام، مدیرعامل شركت متروی تهران گفته است استانداردهای ایمنی در این خط رعایت شده است و در این 7.5 كیلومتر، تهویه با مدلسازی شرایط بحرانی و عادی تأمین شده و هواسازهای لازم راهاندازی شده است. با این حال، برخی خبرها از گوشه و كنار حكایت از آن دارد كه هنوز هواكشهای میانتونلی در این مسیر تعبیه نشده است و همین باعث شده است تا برخی خط 7 را همچنان ناایمن بدانند.
**حناچی: امنیت شهروندان خط قرمز ماست
برخی مسایل باعث شد دیروز حناچی شهردار تهران هم به موضوع واكنش دهد. او در توئیتی اعلام كرد: «حفظ امنیت شهروندان اولویت ما و خط قرمز مدیریت شهری است. برای بهره برداری از ٣ ایستگاه از پروژه عظیم خط ٧ مترو تهران، یك سال تلاش شبانه روزی شده تا به استاندارد كامل ایمنی برسیم و مشكلی بابت تهویه وجود ندارد. با افزایش واگن ها و مسافران، سیستم تهویه تونلی نیز ارتقا خواهد یافت.»
**رئیس شورا: نواقص به سرعت جبران شود
امروز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم افتتاحیه سه ایستگاه خط 7 مترو به این موضوع اشاره كرد و در مورد دلایل تعطیلی خط هفت مترو گفت: سال گذشته بهرهبرداری از خط هفت به چهار دلیل متوقف شد، مسئله اول هواكشها و مسیر نجات و فرار بود، مسئله دوم فعال نبودن سیستم سیگنالینگ، مساله سوم كمبود و قرضی بودن واگن و مساله چهارم عدم راه اندازی پست برق مستقل بود.
وی ادامه داد: بنابرگزارشاتی كه به من دادهاند، بخش عمدهای از این مسائل حل شده و باید موضوع هواكشهای میان تونلی هم بصورت ویژه پیگیری شود. در موضوع هواكشها هم در دو هواكش فعالیت شروع شده و هواكشهای بخش جنوبی كه مورد بهرهبرداری است، راهاندازی شده اما با توجه به ساخت داخل و كم هزینه بودن این بخش، انتظارات بیشتری داشتیم وامیدواریم نواقص بسرعت جبران شود و خطوط شش و هفت را بصورت واقعی كاملتر از زمانی كه كه از دوره گذشته تحویل گرفته شد، به بهره برداری برسانند.
وی به شهردار تهران و معاون حمل ونقل توصیه جدی كرد كه مسایل مترو را بصورت میدانی دنبال كنند و از احتمال رخ دادن حوادث و سوانح غفلت نكنند.
صحبتهای هاشمی در حالیست كه محمد علیخانی، رئیس كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با ایرناپلاس میگوید در جلساتی كه با مسئولان مترو داشتیم متوجه شدیم هنوز تعداد هواكشهای این خط به میزان استاندارد نرسیده است و در مناطقی باید هواكش نصب شود. با این حال، او میگوید كه مسئولان حمل و نقل شهرداری و مترو تهران ایمن بودن این سه ایستگاه و تونلهای مابین آن را تضمین كرده و قول دادهاند كه بهزودی نواقص باقی مانده را جبران كنند.
**تعداد هواكشها كافی نیست
علیخانی با اشاره به اینكه مهمترین مشكل ایمنی خط 7 نداشتن سیگنالینگ، هواكش و پله فرار بود، میگوید: همانطور كه میدانید نداشتن سیگنالینگ خطر تصادف قطارها را ایجاد میكرد، نبود هواكش و پله فرار هم در زمان آتشسوزی باعث ایجاد مشكل میشد. خوشبختانه این مسائل حل شده است. پنج كیلومتر از این خط چند ماه پیش افتتاح شد و امروز سه ایستگاه دیگر هم به بهرهبرداری رسید. جلسه هفته گذشته كمیسیون حمل و نقل به مترو و همین ایستگاههایی كه قرار است افتتاح شود، اختصاص داشت. همانجا ما این موضوع را بهدقت پیگیری كردیم كه این ایستگاهها به لحاظ ایمنی مشكلی نداشته باشند.
به گفته علیخانی، خوشبختانه سیگنالینگ این خط حل شده است و در مورد پلههای فرار و اضطرار هم خوشبختانه در حال حاضر مشكلی وجود ندارد. اما موضوعی كه وجود دارد این است كه از نظر كمیسیون حمل و نقل، تعداد هواكشها هنوز به استاندارد لازم نرسیده است.
**مسئولان مترو معتقدند ایمنی لازم وجود دارد
علیخانی ادامه میدهد: تأكید ما در كمیسیون این بود كه حتماً تعداد هواكشها باید به حد كافی برسد. در گذشته خوشبختانه ما شاهد حادثه آتشسوزی نبودیم و اتفاقی نیفتاده، ولی اعتقاد ما است كه چون آتشسوزی اتفاق نیفتاده، دلیل بر این نیست كه پیشگیریهای لازم انجام نشود. البته در حال حاضر شرایط این خط به لحاظ ایمنی بهتر از سابق شده است و مسئولان مترو هم میگویند از نظر ما مشكلی وجود ندارد و هواكش به اندازه كافی داریم، اما ما معتقدیم كه باید در برخی از نقاط هواكش اضافه شود.
علیخانی در پاسخ به این سؤال كه آیا افتتاح این سه ایستگاه مشكلی را ایجاد میكند یا نه، میگوید: این را كسی نمیداند و من آن را میگویم. من میخواهم شفاف صحبت كنم و بگویم كه ما در كمیسیون این موضوع را پیگیری كردیم و سؤال كردیم كه آیا این تعداد كافی هست یا نه؟ اشكالات سابق رفع شده است یا نه؟ موضوع این است كه بخش زیادی از مشكلات حل شده است. این را بگویم كه در سال 97 برای خط 6 و 7 بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است كه حدود 700 میلیارد تومان از آن اوراق مشاركت بود و بخش زیادی از اشكالات رفع شده است.
**تضمین مسئولان مترو برای ما كافی است
او با اشاره به اینكه تضمین ایمن بودن این خط بر عهده مشاوران خط و مسئولان مترو است، میافزاید: زمانی ما در مدیریت قبلی هم از خط 7 انتقاد میكردیم، منظورمان این نبود كه همینطوری بروید و خط 7 را تعطیل كنید. بلكه میگفتیم از نظر ما این خط كامل نبوده و تعداد هواكشهای آن كافی نیست، سیگنالینگ وجود ندارد، اما اگر شما كتباً تضمین كنید كه اتفاقی نمیافتد و این خط ایمن است، ما حرفی نداریم. ما حتی در سه مرحله مكاتبه كردیم، حتی در آخرین نامهای كه ارسال كردیم من به یاد دارم كه ما تأكید كردیم كه اگر ظرف 20 روز تأیید میكنید كه مشكلی در این خط نیست، از نظر ما هم مشكلی نیست، اما اگر تأیید نمیكنید، چارهای جز تعطیل كردن خط وجود ندارد كه آنها هم تأیید نكردند و خط تعطیل شد.
علیخانی با یادآوری این موضوع ادامه میدهد: حالا هم ما تذكرات لازم را به مسئولان حمل و نقل مترو و شهرداری دادیم. اگر كارشناسان و مشاوران بگویند كه این حد از هواكش كافی است از نظر ما مشكلی نیست و تضمین آنها برای ما كفایت میكند. اما تأكید كردیم آنچه از نظر ما كمبود محسوب میشود، باید سریعاً حل شود و آنها هم قول دادند كه آن را انجام دهند. طبق اعلامی كه انجام دادند ایمنی مورد تأیید آنهاست، اما ما نظارت خودمان را ادامه میدهیم و پیگیری میكنیم كه هیچ مشكلی پیش نیاید.
**مدیرعامل مترو: بحث ایمنی مسافران خط قرمز ماست
در این میان علی امام مدیرعامل شركت مترو تهران در واكنش به انتقادات درباره ایمن نبودن خط 7 برای مسافران گفته است كه بحث ایمنی مسافران از مهمترین موضوعاتی است كه ما در جریان بهرهبرداری ایستگاهها مدنظر قرار میدهیم و سامانههای متعددی قبل از بهرهبرداری رسمی در جهت بحث ایمنی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند و پس از تأیید زمان بهره برداری رسمی ایستگاهها اعلام میشود كه یكی از این سامانهها سیگنالینگ و دیگری سامانه اطفای حریق است كه اگر حادثهای در مترو اتفاق افتاد و آتش سوزی رخ داد چگونه مردم به سرعت از محل آتش سوزی تخلیه و با استفاده از سیستمهای تهویه و هوارسان دود از ایستگاهها تخلیه شود.
البته به گفته او در سایر كلان شهرها و حتی مترو كشورهای دیگر موضوع هواكش حذف شده، زیرا هم هزینه تملك زمین وجود دارد و علاوه بر این برقرسانی و جتفنها و سیستم هوارسانی میتوانند وظیفه مكش و دمیدن هوا را انجام دهد.
**هواكشهای میان تونلی خط 7 هنوز تكمیل نشده است
با این حال امام هم تائید كرده است كه هواكشهای میان تونلی خط 7 هنوز تكمیل نشده است. به گفته او طراحی و احداث این خط 10 سال است كه آغاز شده و در این مدت در 17 نقطه از این خط هواكش میان تونلی طراحی شده اما زمینهای تعداد كمی از این نقاط به دلیل داشتن معارض و یا كمبود نقدینگی تملك نشده است.
البته او ادامه می دهد كه در حال حاضر بیشتر زمینهای این نقاط تملك شده است و برخی از هواكشها در حال بهرهبرداری است و در آینده به تدریج هواكشهای میان تونلی باقی مانده خط هفت تكمیل میشود.
**ایمنی خط 6 را تضمین میكنم
مدیرعامل شركت مترو خطاب به شهروندان تهرانی تضمین داد ایستگاههای مورد بهرهبرداری با رعایت استاندارد و ایمنی مورد بهرهبرداری قرار گرفته و این تضمین و اطمینان را به شهروندان میدهیم كه هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیز دیگر عوض نمیكنیم.
ایرناپلاس بررسی میكند
ایمنی خط 7 مترو؛ تضمین شهرداری، تاكید شورا بر تكمیل
۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر:
83245025
تهران- ایرناپلاس- امروز سه ایستگاه دیگر از خط 7 مترو تهران به طول 7.5 كیلومتر افتتاح شد. خطی كه حرف و حدیثهایی درباره نواقص آن بهویژه ایمنی تونلها و ایستگاهها وجود داشت و همین موضوع باعث شده بود تا یكبار بهطور كامل تعطیل شود.