۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83237857
T T
۰ نفر

ایرناپلاس بررسی می‌كند

جنجال شیشه در هوای پایتخت

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
کد خبر: 83237857
جنجال شیشه در هوای پایتخت

تهران- ایرناپلاس- كارشناسان می‌گویند افزایش آلاینده سیلیكا در هوای تهران صحت ندارد، زیرا نه داده‌ای در این زمینه ارائه شده و نه نسبت دادن آن به تغییرات اقلیمی قابل‌ قبول است.

چند روز پیش خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد كه آلاینده جدیدی به نام سیلیكا در هوای تهران شناسایی شده است كه به‌مراتب خطرناك‌تر و كوچك‌تر از آلاینده‌های دیگر است. بر اساس این اخبار، جنس این آلاینده از شیشه بوده و می‌تواند مستقیماً وارد ریه و خون انسان‌ها شود. این خبر به نقل از رضا شهبازی، مدیركل دفتر مخاطرات و مهندسی سازمان زمین‌شناسی منتشر شده و به گفته او، نتایج تحقیقات و آنالیز شیمیایی در آزمایشگاه‌ها و ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا این موضوع را تأیید می‌كند و به این معنی است كه آلودگی هوای تهران وارد مرحله جدیدی شده است.

**سیلیكا آلاینده جدیدی نیست

این خبر در حالی با تیتر شیشه نفس می‌كشیم دست‌به‌دست شد كه محسن روشنی، مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید كه این ذرات جزو همان ذرات معلقی است كه همیشه اندازه‌گیری شده و اعلام می‌شود.

روشنی می‌افزاید: یكسری از آلاینده‌ها مثل دی‌اكسید كربن، گازی هستند و برخی دیگر از آلاینده‌ها، ذراتی هستند كه با PM10 و PM2.5 نشان داده می‌شوند. این سیلیكا هم بخشی از همین ذرات است كه اندازه‌گیری شده و گزارش می‌شود.

روشنی می‌گوید منبع این ذرات، طبیعی است و در گرد و خاك، شن و ماسه در زمان طوفان یا بادهای شدید می‌تواند وارد هوای تهران شود. سیلیكا بخشی از آلاینده ذرات معلقی است كه ما قبلاً هم داشتیم و موضوعی نیست كه اخیراً اتفاق افتاده باشد.

به گفته او، آلاینده زیادی در هوای تهران وجود دارد، اما میزان آن‌ها خیلی كم است. آن‌ها زمانی خطرساز می‌شود كه غلظتشان از یك حدی بالاتر برود. با این حال، قرار شده است كه سازمان محیط‌زیست در این باره جلسه‌ای برگزار كند و ما هم در این جلسه شركت می‌كنیم تا موضوع بررسی شود.

**نسبت دادن سیلیكا به تغییر اقلیم قابل‌قبول نیست

در این میان، صادق ضیائیان، رئیس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی كشور هم در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید چنین چیزی صحت ندارد و اینكه چنین موضوعی را به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا نسبت می‌دهند، قابل‌قبول نیست.

**داده‌ای در مورد ادعای سیلیكا وجود ندارد

یوسف رشیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینكه داده‌های مربوط به آلاینده‌های هوای تهران باید توسط سازمان محیط‌زیست یا مركز كنترل كیفیت هوای تهران ارائه شود در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید داده‌ای درباره این آلاینده‌ ادعا شده وجود ندارد و این خبر كلی است، بدون اینكه حتی غلظت این آلاینده ارائه شود. من چنین چیزی را برای نخستین بار است می‌شنوم.

رشیدی می‌افزاید: در ذرات معلق هوا تركیبات زیادی وجود دارد، مثلاً شما می‌توانید مقادیری از سرب، آهن، منیزیم و سیلیس را هم در آن پیدا كنید، اما اینكه به یكباره غلظت یكی از این ذرات در هوای تهران زیاد شده باشد را بعید می‌دانم.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه فكر می‌كنم كسانی كه این خبر را اعلام كرده‌اند، داده‌ای ندارند، تصریح كرد: زمانی ما می‌گوییم آلاینده‌ای كم یا زیاد شده است كه غلظت آن طی ماه‌ها و سال‌ها مختلف تغییری كرده باشد، اگر چنین داده‌هایی وجود نداشته باشد، نمی‌توان در این باره اظهارنظر كرد.

پیشنهاد من این است فردی كه این خبر را اعلام كرده، داده‌های خود را نیز اعلام كند تا بتوان بر اساس آن صحبت كرد.

گزارش از الهام كاظمی
۰ نفر