تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

تهران- ایرنابازار- یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند برکیفیت سفر شما موثر باشد،محل اقامت است. اگربه شهرهای بزرگ سفرکنیدطبیعتا هتل‌هاواقامتگاه‌های باکیفیت بسیاری آماده پذیرایی ازشما هستند. مثلا اگر قصد اقامت چند روزه در پایتخت را داشته‌باشید می‌توانید هتل پارسیان انقلاب تهران را انتخاب کرده و در آن اقامت راحتی داشته ‌باشید. در این مقاله با اهمیت و معیارهای ستاره کیفی هتل آشنا می‌شوید.

ایرنابازار- در سفر به شهرهای دیگر نیز به دلیل جاذبه‌های گردشگری و جذب توریست، هتل‌های خوب زیادی به وجود آمده‌اند. برای مثال در سفر به خراسان رضوی، هتل کوثر مشهد می‌تواند اقامت خوبی را برای شما رقم بزند. با این حال رقابتی همیشگی میان هتل‌های خوب و بهتر وجود دارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تعداد ستاره‌های هتل‌ها چه میزان بر کیفیت و خوبی هتل موثر هستند.

معیارهای امتیازدهی به هتل‌ها

اگر بخواهیم معیار آلمانی را برای امتیازدهی هتل‌ها مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان هر هتل را از سه منظر نگاه کرد. منظر اول، عمرانی و تاسیساتی است. در بحث عمرانی و تاسیساتی درواقع شیوه ساخت و مساحت ساختمان و مصالح به کار رفته در آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

بجز آن قرارگیری هتل در مرکز شهر یا حاشیه شهر در بررسی این معیار موثر است. مثلا اگر هتل پارسیان انقلاب تهران امتیاز خوبی می‌گیرد چراکه تقریبا در مرکز پایتخت قرار دارد. این امتیاز شامل هتل‌های بسیار دیگر مانند هتل کوثر مشهد نیز می‌شود. منظر دیگر بررسی هتل از نظر خدمات و تجهیزاتی است که به مسافران ارائه می‌دهد.

این خدمات و امکانات هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی اهمیت دارند. سومین دریچه نگاه در معیارهای آلمانی، مربوط به پرسنل و نیروی کار انسانی هتل می‌شود. در این مورد، تعداد پرسنل، مدیریت و مهارت آنها در انجام کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

معانی تعداد ستاره‌های هتل در کشورهای مختلف

جالب است بدانید نوع امتیازدهی در کشورهای مختلف متفاوت است. درواقع تعداد ستاره‌های یک هتل در کشورهای مختلف معانی خاص و متفاوتی دارد. این اختلاف را در ایالات مختلف امریکا نیز می‌توان دید. در برخی از ایالات امریکا تعداد ستاره هتل نشانگر کیفیت آن نیست؛ بلکه بر اساس مالیاتی است که صاحب آن هتل می‌پردازد.

حتی گاهی ممکن است برای یک هتل در امریکا تعداد ستاره های هتل بر اساس امتیاز دهی سازمان گردشگری، متفاوت از تعداد ستاره های هتل بر اساس امتیاز دهی در وب سایت‌های گردشگری و یا شرکت‌های رزرو هتل باشد. در برخی جاها ستاره‌ای یک هتل بر اساس سطح کیفی آن داده نمی‌شود بلکه به صورت دوستانه اهدا می‌شود! با این حال تعداد این هتل‌ها آنقدر زیاد نیست که نتوانید به هتل‌های دیگر اعتماد کنید.

اختلاف هتل‌های چند ستاره با توجه به معیار آلمانی

امتیازدهی هتل‌ها و تعین ستاره برای آنها در ایران بر اساس معیارهای آلمانی انجام می‌شود. پیش از آن که به بررسی اختلاف هتل‌های ستاره‌دار بپردازیم خوب است بدانید که معمولا هیچ دو هتل هم‌ستاره‌ای در یک شهر دقیقا مانند یکدیگر نیستند. حداقل در آنها تفاوت‌هایی از قبیل تعداد اتاق‌ها، سالن‌ها، رستوران‌ها و غیره دیده می‌شود.

ویژگی هتل‌های یک ستاره

از نظر عمرانی هتل‌های یک ستاره معمولا مساحتی کم با اتاق‌هایی کوچک با فضایی محدود دارند. سرویس بهداشتی و حمام آنها مشترک است. ممکن است این هتل‌ها در مراکز شهر و جاهای پرازدحام احداث شوند. درمورد امکانات و خدمات، توقع زیادی از یک هتل یک ستاره نمی‌رود. نظافت روزانه، تلفن عمومی و درگاه پرداخت اینترنتی ازجمله امکانات این نوع اقامتگاه است. نیروی انسانی و پرسنل هتل‌های یک ستاره بسیار کم است.

ویژگی هتل‌های دو ستاره

مساحت هتل‌های دو ستاره از یک ستاره بیشتر و از سایر هتل‌ها کمتر است. در این نوع هتل دستشویی و حمام جداگانه در هر اتاق وجود دارد. همچنین رستورانی کوچک با منوی محدود برای صببحانه و گاهی دیگر وعده‌های غذایی دارد. از نظر امکانات و خدمات، می‌توان به وجود کمد در اتاق‌ها، تلوزیون، تخت‌هایی با اندازه معمولی، لاندری، روم سرویس، بوفه صبحانه و وسایل بهداشتی اشاره کرد.

ویژگی هتل‌های سه ستاره

در هتل‌های سه ستاره علاوه‌بر اینکه با فضای بزرگتر و دلبازتری مواجه می‌شوید، طراحی و دکور نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین نور کافی و عدم سروصدا، از ویژگی‌های اتاق‌های این نوع هتل هستند. سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، استخر و رستوران مرکزی با غذاهای مناسب و تنوع بیشتر نسبت به هتل دو ستاره در اختیار شما قرار دارد.

وجود سوئیت‌های لوکس در کنار سایر اتاق‌ها از دیگر ویژگی‌های هتل سه ستاره است. علاوه‌بر امکانات موجود در هتل دو ستاره، اتاق‌های فرش‌شده، امکان اتصال به اینترنت، تخت‌هایی با اندازه استاندارد و تشک‌های راحت، وسایل شست‌وشو، مسواک و خمیردندان، دستمال، صابون و حوله با کیفیت در هر اتاق و آینه تمام قد، سشوار، جعبه نخ و سوزن، واکس، سرویس خشک‌شویی برای هر اتاق از دیگر امکانات این نوع هتل است.

تفاوت هتل سه ستاره را با هتل‌های سطح پایین‌تر، در بخش پذیرش نیز می‌توانید ببینید. از نظر تعداد پرسنل هتل‌های سه ستاره به نسبت یک یا دو ستاره غنی‌تر هستند. بجز آن سامانه انتقادات و پیشنهادات و بخش روابط عمومی از دیگر دسترسی‌ها و خدمات این هتل است.

ویژگی هتل‌های چهار ستاره

در هتل‌های چهار ستاره با مساحتی وسیع‌تر، نمایی لوکس‌تر و طراحی جذاب‌تری مواجه خواهیدشد. هتل‌های چهار ستاره به مراکز خرید و اماکن مهم شهر نزدیک هستند. بجز امکانات فراوانی که در هتل‌های سه ستاره به آنها اشاره شد، وجود امکانات تفریحی چون استخر شنا، سونا، زمین بازی، سالن ورزشی، وجود کافه و امکان صرف نوشیدنی در سالن عمومی و وجود رستوران با کیفیت بالا و مجهز شده به امکانات به‌روز از دیگر مزایای این نوع هتل‌ها است.

اتاق هتل‌های چهار ستاره نیز مجهز به سیستم روشنایی هوشمند و خشک‌کن دست بوده و حمام نیز متصل به سیستم گرمایشی است. امکانات این هتل نسبت به هتل‌های سه ستاره بیشتر بوده و با کیفیت بهتری ارائه می‌شوند. آینه تمام قد، سشوار، جعبه نخ و سوزن، واکس، روزنامه رایگان، جعبه کمک‌های اولیه، لباس راحتی برای مسافران و سرویس خشک‌شویی برای هر اتاق، سرویس‌دهی در اتاق‌ها دو مرتبه در روز، امکان صرف صبحانه در اتاق یا رستوران بنا به خواست مسافر از انواع خدمات هتل‌های چهار ستاره هستند. همچنین پارک اتومبیل توسط مستخدم و رزرواسیون سریع از دیگر مواردی است که می‌توان اشاره کرد.

ویژگی هتل‌های پنج ستاره

برای ذکر ویژگی‌های هتل‌های پنج ستاره قطعا زمان زیادی صرف می‌شود. می‌توان گفت بیشترین انتظاری را که یک هتل می‌تواند برای شما برآورده کند، در هتل‌های پنج ستاره میابید. در این هتل‌ها همه چیز لوکس‌تر، زیباتر، چشم‌نوازتر، بیشتر و باکیفیت‌تر است.

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.