تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

تهران- ایرنابازار- اگر نگران پول هستید و دچار استرس مالی شده‌اید، مطالعه این مطلب را توصیه می‌کنیم.

ایرنابازار- من برای مخارج هفتگی خود پول زیادی ندارم و برای خریدهای آینده مانند خانه و ماشین پس انداز بسیار کمی دارم. امنیت مالی زیادی وجود ندارد و این برایم نگران کننده است، اما بیشتر نگران این هستم که استرس مالی چگونه بر روی سلامت روان من در آینده تأثیر خواهد گذاشت.

اگر نگران پول هستید، تنها نیستید. افزایش هزینه‌های زندگی، دستمزدهایی که با تورم بالا همخوانی ندارند و قیمت مسکن فزاینده، فشار بیشتری را بر جیب ما و سطح استرس ما وارد کرده است.

استرس مالی چیست؟

استرس مالی زمانی اتفاق می‌افتد که در مورد پول نگران یا مضطرب هستید. بسیاری از موقعیت‌های مختلف می‌توانند شما را دچار استرس مالی کنند، از جمله ناتوانی در پرداخت صورت‌حساب‌ها یا نداشتن سرمایه کافی برای دسترسی به فرصت‌های شغلی.

استرس مالی چگونه بر سلامت روان من تأثیر می‌گذارد؟

استرس مالی می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت روانی، جسمی، روابط و کیفیت کلی زندگی شما بگذارد. برخی از علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از: با خانواده یا دوستان بر سر پول بحث می‌کنید، در خوابیدن مشکل دارید، اشتهای خود را از دست داده‌اید، احساس خشم یا ترس می‌کنید و شما نمی‌خواهید با افراد دیگر معاشرت کنید. اگر این علائم بیش از چند هفته ادامه داشته باشند، می‌توانند در درازمدت بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارند و مشکلاتی مانند موارد زیر را ایجاد کنند:

  • آسیب به عزت نفس
  • ایجاد شرم، خشم، ترس یا ناامیدی
  • کاهش انرژِی یا تغییر وزن
  • مشکل در حفظ روابط یا حفظ زندگی اجتماعی
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • افکار و رفتارهای خودکشی

چگونه می‌توانم استرس مالی را کاهش دهم؟

از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنید.

استرس مالی از دو چالش تشکیل شده است: مقابله با نگرانی‌های مالی و مقابله با استرس ناشی از این نگرانی‌ها. برای اینکه کنترل وضعیت مالی خود را در دست بگیرید، ابتدا باید سطح استرس خود را کاهش دهید. تمرین تکنیک‌های تنفسی و انجام تمرین‌های تمرکز حواس مانند یوگا و مدیتیشن به آرامش شما کمک می‌کند تا کمتر تحت تأثیر نگرانی‌هایتان قرار بگیرید. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیز باعث می‌شود احساس سلامتی، قوی تر و بهتری برای مقابله با استرس داشته باشید.

اگر احساس خستگی می‌کنید یا نیاز به حمایت حرفه‌ای دارید، می‌توانید از خدمات کلینیک روانشناسی آوان که مطابق با تعرفه سازمان نظام روانشناسی می‌باشد استفاده کنید.

با دوستان قابل اعتماد و خانواده خود صحبت کنید.

در حالی که ممکن است مکالمه‌ای سخت و ناخوشایند باشد، اما صحبت کردن در مورد استرس های مالی با فردی که به او اعتماد دارید می‌تواند فشار استرس مالی را کاهش دهد. گفتگو در خصوص استرس مالی، کمک خواهد کرد که همه احتمالات را در چشم انداز قرار دهید و ممکن است از تجربیات رایج دیگران راهکارهای مفیدی بیاموزید. صحبت کردن با دوستان و خانواده در مورد اهداف مالی شما، راه خوبی برای درک وضعیت شما می‌باشد.

محرک‌های هزینه خود را مشخص کنید.

احساسات می‌توانند باعث شوند که ما به طور هیجانی پول خرج کنیم، اغلب حتی بدون اینکه متوجه باشیم. برای مثال، ممکن است پس از گذراندن یک روز سخت در محل کار، یک جفت کفش ورزشی بخرید تا احساس بهتری داشته باشید.

با شناسایی الگوهایی در عادات خرج کردن، کنترل بیشتری بر عادات خود خواهید داشت. از خود سؤالاتی بپرسید: "چه چیزی را به طور ناگهانی می‌خرم؟ " چقدر و چند وقت یکبار خرج می‌کنم؟ آیا زمان‌های خاصی از روز وجود دارد که بیشتر برای خریدهای برنامه‌ریزی نشده هزینه کنم؟ وقتی این کار را می‌کنم چه احساسی دارم؟ غمگین هستم، استرس دارم یا بی‌حوصله هستم؟

هنگامی که درک بهتری از عادات خرج کردن خود پیدا کردید، به احتمال زیاد قبل از خریدهای هیجانی متوقف می شوید و فکر می کنید. به عنوان مثال، اگر می‌دانید زمانی که احساس غمگینی دارید، تمایل به خرج کردن پول دارید، می‌توانید به جای آن با یک دوست صحبت کنید یا زمانی که روز بدی در محل کارتان داشتید به باشگاه بروید یا در طبیعت قدم بزنید.

درک کنید که وقتی استرس دارید چگونه رفتار می‌کنید.

هرکسی وقتی در مورد پول استرس دارد رفتار متفاوتی دارد. برخی از افراد از بررسی موجودی بانک خود یا بحث در مورد هزینه های خود اجتناب می‌کنند، که ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کند. برخی دیگر با بررسی وسواس گونه حساب‌های بانکی خود استرس خود را افزایش می‌دهند.

اگر رویکردی را برای مدیریت پول خود انتخاب کنید که بر اساس رفتار شما در هنگام استرس مالی باشد، به کاهش فشار کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، ممکن است بررسی صورت‌حساب‌های ماهانه خود را متوقف کنید، زیرا از دیدن بدهی بالای خود می‌ترسید. اما اگر بتوانید هزینه‌هایی را شناسایی کنید که می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید و بودجه‌ای برای پرداخت بدهی‌های خود در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد کنید، مرور اظهارات‌تان به تمرینی کمتر ترسناک تبدیل می‌شود و احتمالاً به‌طور منظم‌تر آن را انجام خواهید داد.

از طرف دیگر، اگر می‌دانید که نگاه کردن به صورت حساب بانکی‌تان به‌طور مکرر باعث ایجاد احساس اضطراب در شما می‌شود، هر هفته زمان خاصی را برای بررسی موجودی حساب خود تعیین کنید تا سطح استرس خود را کنترل کرده و بهتر مدیریت کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به درمان استرس را مطالعه کنید.)

روی مواردی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید.

این مهم است که بپذیرید نمی‌توانید هر چیزی را که باعث نگرانی شما در مورد پول می شود تغییر دهید. چالش‌های اقتصادی مانند هزینه‌های زندگی و نرخ بهره بالاتر از کنترل شما خارج است.

مواردی را که می توانید کنترل کنید اولویت بندی کنید. به عنوان مثال، پایبندی به بودجه زمانی که در حال خرید مواد غذایی هستید، تأثیر افزایش قیمت مواد غذایی را به حداقل می‌رساند. شما نه تنها در پول خود پس انداز خواهید کرد، بلکه احساس کنترل بیشتری می‌کنید و استرس کمتری نسبت به موقعیت دارید.

برای آینده آماده شوید.

ایجاد عادت‌های خوب پولی، شما را برای رسیدگی به نگرانی‌های مالی در آینده آماده می‌کند. یک راه خوب برای انجام این کار، گسترش دانش مالی خودتان است. یادگیری نحوه تعیین اهداف، پیگیری هزینه‌های خود، ایجاد بودجه و راه‌اندازی یک صندوق اضطراری راه‌های مهمی برای اطمینان از کنترل پول هستند و خطر و تأثیر استرس مالی را در دراز مدت کاهش می‌دهند.

ما تصمیمات مالی مهم زیادی در زندگی خود می گیریم که می توانیم درباره آنها بیشتر بیاموزیم، مانند انتخاب صندوق قرض الحسنه یا استفاده از خدمات «اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید». لازم است دانش مالی خود را بهبود بخشید تا با مدیریت بهتر، استرس مالی کمتری را تجربه کنید.

برای امور مالی خود کمک بگیرید.

هنگامی که با چالش های مزمن یا ساختاری مواجه می شوید، مفید است بدانید که مراکزی وجود دارند که مشاوره مالی رایگان و سایر خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید برای کمک با بانک خود تماس بگیرید. بسیاری از بانک ها مشاوره مالی رایگان ارائه می‌دهند و آنها منبع خوبی هستند زیرا کمک به شما به نفع آنهاست. البته، کتاب ها یکی دیگر از منابع عالی هستند و بیشتر کتابخانه‌ها اطلاعات زیادی در مورد برنامه ریزی مالی دارند. همچنین می‌توانید «بهترین کتاب‌ها برای مدیریت مالی» را در اینترنت جستجو کنید و ببینید چه چیزی به دست می‌آید.

اگر استرس مالی باعث شده تا دچار مشکلات خلقی شوید و تمرکز لازم برای مدیریت بحران های ناشی از استرس مالی را نداشته باشید، پیشنهاد می‌شود از خدمات مرکز مشاوره آوان که مطابق با تعرفه سازمان نظام روانشناسی می‌باشد استفاده کنید.

شماره تماس کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان: ۰۲۱۴۷۰۰۹۵۶۷

*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.