تهران- ایرناپلاس- هرچند سایه کرونا بر سر جهان سنگینی می‌کند و اخبار سیاسی را به حاشیه رانده، اما طی ۱۰ روز اخیر خاورمیانه شاهد چند اتفاق سیاسی مهم، ازجمله آتش‌بس در ادلب، تداوم تنش‌ها در خاندان سلطنتی عربستان و سرکوب‌های محمد بن سلمان، سوگند یاد کردن دو رئیس‌جمهور در افغانستان، حملات هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی و چالش‌های داخلی در رژیم صهیونیستی بوده‌ است.  

چهارشنبه هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی رسماً اعلام کرد «ویروس کرونا» یا بیماری کووید-۱۹  همه‌گیر و جهانی شده است، اما سایه کرونا بیش از یک ماه است که بر سر کره زمین سنگینی می‌کند تا جایی که اقتصاد جهان را  دستخوش تغییر قرار داده، قیمت جهانی نفت را پایین کشیده و شاخص بورس‌های جهانی را منفی کرده است. هرچند رویدادها و نزاع‌های سیاسی زیر سایه ویروس کرونا به قوت خود باقی هستند، اما این ویروس چنان قدرتی داشت که نزاع‌های سیاسی را کم‌فروغ کرد و به حاشیه راند.   
در این میانه، برخی از رویدادهای سیاسی و بین‌المللی به وقوع پیوست که احتمالاً با فروکش کردن موج شیوع کرونا در جهان، شاهد بروز پیامدهای آن خواهیم بود. در همین راستا، ایرناپلاس مروری کوتاه بر این اخبار سیاسی به حاشیه رانده شده در منطقه خاورمیانه کرده است. 


شکایت عراق از آمریکا به شورای امنیت
دیروز وزارت‌ خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد «حملات بامداد جمعه آمریکا به مواضع نیروهای عراقی را محکوم کرده و به‌زودی از آمریکا به سازمان ملل متحد و شورای امنیت شکایت می‌کند». چهارشنبه گذشته، روسیاالیوم به نقل از یک مقام ارشد حشدالشعبی اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در منطقه بوکمال (شرق سوریه) و الانبار عراق  حمله کرده‌اند. بر اساس این گزارش، این حملات پس از حمله راکتی به منطقه التاجی در شمال بغداد که محل اقامت نیروهای نظامی ایالات متحده و انگلیس است، صورت گرفته است. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) طی بیانیه‌ای این حملات را تأیید و آن را «پاسخی به حمله پریشب این گروه به پایگاه التاجی که به کشته ‌شدن دو آمریکایی و یک بریتانیایی و زخمی‌شدن ۱۴نفر انجامید»، عنوان کرده ‌است.  

دوئل غنی و عبدالله بر سر کابینه افغانستان
شش روز قبل، تنش‌های انتخاباتی در افغانستان، اتفاقی بی‌سابقه را در این کشور رقم زد. با عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی عبدالله عبدالله، یکی از نامزدهای انتخاباتی این کشور، محمد اشرف غنی و عبدالله همزمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کردند. غنی در پایان مراسم تحلیف خود اعلام کرد «رقابت‌های انتخاباتی دیگر پایان یافته و تمامی گروه‌های سیاسی باید با هدف توسعه، رفاه و صلح در افغانستان به دولت کمک کنند. ظرف دو هفته کابینه‌ای فراگیر و مورد قبول تمامی گروه‌های سیاسی تشکیل می‌دهیم». در جناح مقابل عبدالله گفت «اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور درگیر بحران می‌شد، ولی اگر این‌بار دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ باید فاتحه دموکراسی را خواند». بنا بر گزارش یورونیوز به نقل از زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، عبدالله «پیشنهاد ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح» را که از سوی اشرف غنی مطرح شده، نپذیرفته است و برای پایان دادن به اختلاف‌ها خواهان سمت نخست‌وزیری و نیز ریاست شورای وزیران است.

 
آتش در ادلب، قربانیان در مرز یونان و آتش‌بس در مسکو
هفته گذشته، در پی تشدید درگیری نظامی میان نیروهای نظامی سوریه و ترکیه در منطقه ادلب و حمایت روسیه از این اقدام سوریه، رجب طیب اردوغان برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه راهی مسکو شد. هرچند پوتین دقایقی اردوغان و همراهانش را پشت درهای کرملین منتظر گذاشت، اما سرانجام، این دیدار به توافق ختم شد. در این  دیدار، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار برقراری آتش‌بس در شمال سوریه شد و پوتین نیز ضمن اظهار تأسف از کشته شدن سربازان ترکیه در این درگیری‌ها، خواهان افزایش ارتباطات فی‌مابین برای جلوگیری از وقوع مجدد این درگیری‌ها شد.
البته این تنها یک روی ماجرا بود؛ در پی افزایش تنش‌ها میان سوریه و ترکیه، دولت اردوغان اعلام کرد مرزهای این کشور به اروپا باز خواهد شد و پناهجویان و آوارگان باقی‌مانده از جنگ در سوریه  می‌توانند به یونان و بلغارستان بروند. هرچند پناهجویان توانستند از مرزهای ترکیه عبور کنند، اما یونان اجازه ورود به آنها نداد. بنا بر گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد، با این اقدام دولت ترکیه، ۱۳ هزار پناهجو عازم مرزهای یونان شده‌اند. با این حال، مقاومت پلیس مرزی یونان و مردم این کشور موجب سرگردانی این پناهجویان شد. یکی از این پناهجویان در گفت‌وگویی با دویچه‌وله از حمله پلیس یونان با گاز اشک‌آور و ضرب‌وشتم و تحقیر آنها خبر داد. بسیاری از فعالان حقوق بشر نسبت به تداوم این وضعیت ابراز نگرانی کردند و وقوع یک فاجعه انسانی را پیش‌بینی کردند. البته توافق آنکارا و مسکو، اردوغان به گارد ساحلی این کشور دستور داد تا مانع عبور پناهجویان از طریق دریای اژه به جزایر یونان شوند.


ولیعهد سعودی رقبایش را دزدید
نه روز قبل، رسانه‌ها از بازداشت شاهزاده احمدبن‌عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و شاهزاده محمدبن‌نایف، ولیعهد سابق و برادرزاده پادشاه توسط ولیعهد عربستان خبر دادند. الجزیره در گزارشی درباره تحولات اخیر سیاسی در خاندان سلطنتی عربستان نوشته: به نظر می‌رسد ربودن و بازداشت این دو عضو خاندان سلطنتی عربستان بعد از سرکوب‌های سال گذشته، آخرین تلاش‌های محمدبن‌سلمان برای تحکیم قدرت خود باشد. در بخش دیگری از این گزارش، گمانه‌زنی‌هایی درباره وقوع کودتا در این کشور و وخامت حال پادشاه کنونی مطرح شده‌ است. با این حال، تاکنون هیچ مقام رسمی درباره این وقایع اظهارنظر نکرده است. 


چالش‌های نتانیاهو؛ از دادگاه تا کابینه
همزمان با این رویدادها، چالش‌ها در اسرائیل سر تشکیل کابینه ادامه داشت؛ به گزارش الجزیره، بنی‌گانتز، رهبر حزب آبی و سفید و رقیب بنیامین نتانیاهو اعلام کرد با آویگدور لیبرمن، رهبر حزب کوچک اسرائیل بیتینو دیدار داشته و این دو حزب برای تشکیل کابینه توافق کردند. دو هفته قبل، سومین دوره انتخابات ملی اسرائیل در کمتر از یک سال برگزار شد و حزب لیکود با رهبری نتانیاهو و همراهی گروه‌های ناسیونالیستی و مذهبی توانست ۵۸ کرسی از پارلمان این کشور را از آن خود کند. با این حال، تشکیل کابینه از آنِ حزب یا ائتلافی است که حداقل ۶۱ کرسی را در اختیار داشته باشد. گفتنی است نخست‌وزیر اسرائیل علاوه‌بر معضل کابینه و کرونا با چالش دیگری، یعنی برگزاری دادگاه به اتهام فساد اداری نیز دست و پنجه نرم می‌کند.