«۷۹ درصد از درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور فرسوده است و بر اساس قانون نباید در سطح شهرها تردد کنند. در این میان۱۲ هزار اتوبوس در کشور در اختیار بخش خصوصی است و قرارداد ۱۰ ساله آنها با شهرداریها تمام شده است. این در شرایطی است که در دستورالعملی پیشبینی شده که بعد از اتمام قرارداد باید ناوگان جدید به آنها تحویل داده شود.» اینها گفتههای مهدی جمالینژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور پس از جلسه مشترک اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، شهردار تهران، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره چگونگی کمک به توسعه حمل و نقل شهری با توجه به افزایش قیمت بنزین است که در آذر ماه امسال برگزار شد.
تعداد اتوبوسهایی که قرار است به تهران داده شود هنوز قطعی نشده
در این جلسه تصمیماتی برای کمک به حمل و نقل عمومی کشور از جمله پایتخت گرفته شد، اما آنطور که از گفتههای جمالی برمیآید محل منابع آن ربطی به درآمد دولت از افزایش قیمت بنزین نداشت و از محل دیگری پرداخت شد؛ این تصمیم پس از انتقادی گرفته شد که بارها از سوی شورای شهر از جمله شخص محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تکرار شده است که ریالی از محل افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده نشده است. با این حال در این جلسه ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسها اختصاص داده شد که به گفته جمالی نژاد ۵۰ درصد آن برای شهرداری تهران و ۵۰ درصد دیگر مربوط به سایر کلانشهرهاست.
چند روز بعد از این جلسه محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران از وعده دولت برای خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای تهران خبر داد؛ رقمی که به گفته هاشمی قبلا ۶ هزار دستگاه بود و حالا به ۳ هزار دستگاه رسیده است. حالا آرش میلانی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا در گفتوگو با ایرناپلاس میگوید: تعداد اتوبوسهایی که قرار است به تهران داده شود هنوز قطعی نشده است.
۵۴ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده است
وی در ادامه صحبتهای خود میگوید: تهران ۶ هزار اتوبوس دارد که از این تعداد ۵۴ درصد یعنی بیش از ۳ هزار اتوبوس فرسوده شده و میانگین سن آنها ۱۱ سال است. به گفته میلانی تهران علاوه بر ۳ هزار اتوبوس برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای افزایش ظرفیت و رسیدن به اهداف برنامه توسعه حمل و نقل نیاز دارد. فعلا شهرداری یک برنامه دو ساله برای نوسازی اتوبوسهای پایتخت دارد و حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس را درخواست کردهاند.
میلانی با اشاره به اینکه در این حوزه در دو بخش نوسازی و جایگزینی اتوبوسهای فرسوده و همچنین جبران کمبودها باید اقدام کنیم تصریح کرد: از همین رو نیازمند منابع مالی قابل توجهی هستیم و مطمئنا ۳ هزار دستگاه کافی نیست. به همین دلیل به اعتقاد او مطالبهای که شهرداری تهران دارد واقعا یک مطالبه حداقلی است و حتما لازم است توجه ویژه به این بخش شود.
چند روز پیش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات برخی مسئولان شهری تهران مبنی بر این که دولت طی ۶ سال گذشته هیچ تلاشی در حوزه خرید اتوبوس درون شهری و همچنین توسعه خطوط مترو انجام نداده است؟ گفت: بانکهای کشور تا جایی که توانستهاند بنا به توصیه دولت به مترو و شهرداری کمک کردهاند. توسعه مترو در حال انجام و پیگیری است و امروز نیز شهردار تهران در جلسه هیئت دولت اعلام کرد طی هفته گذشته دو ایستگاه مترو به خطوط مترو اضافه شده است.
واعظی همچنین درباره اینکه آیا دولت قصد ندارد اجازه واردات موقت اتوبوس درونشهری را به شهرداری تهران بدهد ادامه داد: ما سیاستی در پیش گرفتهایم که براساس آن باید ترجیح دهیم آنچه که در داخل استفاده میشود توسط کارخانجات داخلی ساخته شود. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی برای تامین واگن قطارهای خود قراردادهایی در اراک و جاهای دیگر امضا کرده است. تولید اتوبوس بسیار سادهتر از این موضوع است و اگر آقای شهردار به این نتیجه برسند که نیاز فوری به اتوبوس دارند میتواند درخواست خود را مطرح کنند؛ چرا که امکان صدور اجازه موقت برای واردات خودرو وجود دارد.
بنا بر گفتههای واعظی، دولت میتواند در صورت درخواست فوری اتوبوس، اجازه واردات موقت را بدهد، در چنین شرایطی شهرداری تهران باید چه اقداماتی انجام دهد؟
شهرداری تهران بهصورت عاجل پیگیر اخذ مجوز از ستاد شورای اقتصاد مقاومتی باشد
میلانی در پاسخ به این سوال به ایرناپلاس میگوید: خوشبختانه هیئت وزیران در ۲۷ آذرماه امسال جلسهای درباره وظایف دستگاههای مختلف با محوریت وزارت کشور برای انجام هماهنگیها داشته است و براساس آن مصوبهای به دستگاههای مختلف از شهرداری تهران، استانداری، شورای شهر و سازمان محیط زیست ابلاغ شده است.
به گفته میلانی در بند ۴ این مصوبه مقرر شده است تامین ۲ هزار اتوبوس شهری برای تهران و کلانشهرها بهصورت تهاتر اتوبوس و منابع ارزی خارج از کشور از طریق اخذ مصوبه در ستاد اقتصاد مقاومتی در اسرع وقت انجام شود.
میلانی ادامه میدهد: در این بند به فوریت ماجرا اشاره شده و طبیعتا این به این معناست که انتظار می رود با توجه به هماهنگی و حمایتی که به گفته آقای واعظی در سطح هیئت دولت برای حمایت از این موضوع وجود دارد انشاءالله روند نوسازی اتوبوس های فرسوده زودتر شروع شود.
نکتهای که وجود دارد این است که شهرداری تهران باید به صورت عاجل پیگیر اخذ مجوز مربوطه از ستاد شورای اقتصاد مقاومتی که ریاست آن با آقای جهانگیری است، باشد.
با این حال میلانی میگوید نکته مهم دیگر این است که شهرداری تهران هم باید با بسیج امکانات و نیروها برای این موضوع مجری مشخصی معین کند که مسلط به موضوع باشد و با حکم ویژه شهردار تهران این مسئله را در یک بازه زمانی معین به نتیجه برساند.