تهران- ایرناپلاس- استقلال تهران، تیمی پرطرفدار در داخل و خارج کشور است؛ تیمی که در آسیا مانند رقیب دیرینه خود پرسپولیس، هواداران بی‌شماری دارد و از جمله پرطرفدارترین تیم‌های قاره پهناور آسیا به شمار می‌رود. تیمی که در شروع رقابت‌های این فصل، نمایش ناامیدکننده‌ای داشت، اما هر چه پیش رفتیم آبی‌پوشان با اقتدار مثال‌زدنی، بازی‌ها را یکی پس از دیگری با برد به اتمام رساندند و هواداران خود را به آینده‌ای روشن امیدوار ساختند، اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

از شروع ناامید کننده تا  قدرت‌نمایی آبی‌پوشان
حضور استراماچونی در تهران کافی بود تا هواداران آبی‌پوش از فعالیت یک مربی کاربلد و حرفه‌ای در تیم خود ابراز رضایت کنند، اما شکست یک بر صفر استقلال در هفته اول لیگ برتر، آن هم مقابل تیمی همچون ماشین‌سازی همه را در شوک فرو برد. تساوی شاگردان استراماچونی در هفته دوم و سوم برابر فولاد و نفت مسجدسلیمان و بازهم یک شکست دیگر برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی و یک تساوی این بار برابر ذوب‌آهن کافی بود تا پنج هفته ابتدایی لیگ، روزهای سیاهی را برای آبی‌پوشان تهرانی رقم بزند. 

اما صبر و حوصله مدیران و هواداران استقلال نتیجه داد و از هفته ششم شانس به اردوی آبی‌پوشان راه یافت. شاگردان استراماچونی در هفته ششم به نخستین برد خود دست یافتند و گل گهر سیرجان را با شکست بدرقه کردند. برد پر گل در هفته هفتم برابر سایپا با چهار گل و برد دو بر صفر برابر پارس جنوبی کافی بود تا هواداران این تیم در ورزشگاه آزادی جشن شادی برپا کنند و امیدوار به روزهای پیش رو باشند. 
استقلال در هفته نهم دست به کار بزرگی زد؛ این تیم در تبریز و در شرایطی که حتی خوش‌بین‌ترین هوادار این تیم هم تصور نمی‌کرد، تراکتورسازی را چهار بر دو از پیش رو برداشت تا حضور این مربی کاربلد و شیوه بازی او کارایی خود را نشان دهد. آبی‌پوشان پایتخت همچنان روی نوار موفقیت گام برمی‌دارند. این تیم در هفته دهم، پنج بر صفر صنعت نفت آبادان را شکست داد تا مجموع امتیازهای خود را به ۱۸ امتیاز برساند. ۲۱ گل زده و ۹ گل خورده نشان داد آبی‌پوشان در فاز حمله عملکرد خوبی داشته‌اند و شاگردان استراماچونی بیشترین آمار گلزنی را تا این لحظه به خود اختصاص داده‌اند.
آنچه مسلم است، استقلال پس از شروع ناامیدکننده‌ای که داشت، سرانجام با تفکر و استراتژی‌های متفاوت سرمربی ایتالیایی خود روی غلتک بُرد افتاد و با ارائه بازی‌هایی خوب و با نمایشی متفاوت به همان تیمی تبدیل شد که آرزوی هر هواداری است. 

آتش زیر خاکستری که شعله کشید 
در شرایطی که هواداران آبی‌پوش از بردهای پیاپی و صعود تیم خود به رده‌های بالایی جدول، احساس شادی و غرور می‌کردند، اما آتش زیر خاکستری که همیشه در فوتبال ما وجود دارد، زبانه کشید و دل استقلالی‌ها را خالی کرد. استراماچونی بالاخره به حرف آمد و از شیوه مدیریت فوتبال باشگاهی ما گلایه کرد. «قلب من شکسته است» جمله‌ای است که مفهوم‌های بسیاری در خود دارد. او گفته اگر شرایط تغییر نکند به همراه دستیارانش به کار خود ادامه نخواهند داد.
مشکل بی‌پولی یا بهتر بگوییم مدیریت منابع مالی و هزینه‌ها تنها مختص استقلال نیست و سایر تیم‌های باشگاهی دیگر مانند پرسپولیس و حتی تیم ملی کشورمان نیز با آن دست به گریبان هستند. این داستان تکراری هر فصل هم تکرار می‌شود، اما قدرتی برای حل و فصل آن وجود ندارد.
مربی با تجربه استقلال در نشست خبری خود و در جمع خبرنگاران به نکته‌ای اشاره کرد که اگر حل نشود در روزهای آینده برای آبی‌پوشان می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند، مشکلاتی که شاید بر روند موفقیت این تیم اثر منفی داشته باشد. 

صداقت، حلقه گم‌شده فوتبال
بیان این جملات که در زمان فعالیت خود به‌عنوان مربی، با مشکلات بسیاری مواجه شدم، اما نخستین بار است که صداقت در کار نمی‌بینم، نکته‌ای است که استراماچونی به آن اشاره داشته و نشان می‌دهد مسئله تا چه میزان جدی است.
مربی ایتالیایی استقلال از جدیت تمرین‌ها و فشاری که روی بازیکنان می‌آورد، هم سخن گفته: «همه برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنیم و برای برد به زمین بازی می‌رویم، اما صداقتی در کار وجود ندارد. هر هفته قول می‌دهند تا مشکلات حل شود، اما فقط زمان سپری می‌شود و هیچ رفتار درستی از سوی مسئولان استقلال دیده نمی‌شود. مشکلات مالی هر روز بیشتر می‌شود و این فاجعه است که هنوز نه‌تنها پرداختی وجود نداشته، بلکه بازیکنان برای حضور در تمرین پول قرض می‌گیرند. این روند برای تیمی مانند استقلال چه مفهومی دارد و چرا مدیران باشگاهی ما برای بر طرف ساختن آن، وارد عمل نمی‌شوند.»
مشکل دیگر استقلالی‌ها در این روزها نبود یک زمین مناسب برای تمرین بوده است. به دلیل بارش‌های هفته قبل، شاگردان استراماچونی حتی تمرین هم نکردند و این مسئله صدای مربی‌ای که سابقه کار در اروپا را در کارنامه دارد، درآورده است. 

درآمدهای استقلال کجا هزینه می‌شود؟
اینکه چهار ماه است بازیکنان و کادر فنی استقلال، پولی دریافت نکرده‌اند، مسئله کوچکی نیست و باید پرسید باشگاه بزرگی مانند استقلال چرا به این روز افتاده، شیوه مدیریت این تیم روی چه اصولی پایه‌ریزی شده که پس از این همه مدت، هنوز پرداختی از سوی مسئولان این باشگاه صورت نگرفته است. دریافتی‌های باشگاه استقلال و منابع مالی از جمله اسپانسرهای این تیم کجا و چگونه هزینه می‌شود که امروز باید صدای مربی استقلال را شنید؟ 

ذکاوت استراماچونی و گلایه در بهترین زمان ممکن
فراموش نکنیم استراماچونی مرد باهوش و با ذکاوتی است. او با این شیوه، توپ را به زمین مدیران استقلال شوت کرده و حالا تصمیم گیران آبی‌پوش چاره‌ای جز بررسی سریع و حل و فصل مسائل ندارند؛ به‌خصوص اینکه اکنون کار به رسانه‌ها کشیده شده و همه در جریان امور قرار گرفته‌اند. 

نکته دوم این است که چرا این مربی در چنین شرایطی گلایه‌های خود را مطرح کرده است؟ استراماچونی با این شیوه فرصتی در اختیار دارد که بسیار مناسب است . او تا اول آذرماه که باید در برابر نساجی مازندران به میدان برود، زمان کافی را در اختیار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی او، تیمش دچار مشکل نخواهد شد و از حاشیه‌ها دور می‌ماند. 
تیم استقلال این روزها خوب بازی می‌کند، بردن را بلد شده و بازیکنان این تیم چارچوب را به‌خوبی می‌شناسند. استقلالی‌ها امروز برای رسیدن به گل، مسیرهای مختلفی را بلد هستند و اگر راهی بسته باشد، از در دیگر وارد می‌شوند. شوت‌زنی و دوندگی در جمع بازیکنان این تیم دیده می‌شود و همه برای یک هدف به میدان می‌روند. تحت فشار قرار دادن بازیکنان حریف، تصاحب توپ و میدان و مهم‌تر از همه، آرامشی که این مربی در کنار زمین نسبت به هفته‌های قبلی پیدا کرده است، حکایت از آن دارد که او اکنون می‌داند کجاست و چه می‌خواهد.

کلام آخر، حضور در سه جبهه و نیاز به یک بازی‌ساز 
مربی ایتالیایی اکنون با شیوه و سیستم مدرنی بازی می‌کند که با آنچه ما در ایران می‌دیدیم، تفاوت‌های بسیاری دارد. او امروز به بازیکنان خود یاد داده وظایف مشخصی را در زمین بازی بر عهده بگیرند و برای پیروزی به زمین بازی بروند. 
البته با توجه به اینکه استقلال باید در سه جبهه به میدان برود، باید توان و آمادگی لازم را برای این حضور قدرتمندانه داشته باشد. با آنچه تا امروز از تیم استراماچونی دیده‌ایم، شرایط مساعد است، اما شاید بهتر باشد او یک بازی‌ساز را در اختیار بگیرد تا بتواند در میانه میدان حکمرانی کرده و مهاجمان خود را به‌خوبی تغذیه کند. 
البته برخی‌ها اعتقاد دارند مدیرعامل استقلال چون یک تنه می‌خواهد مشکلات را حل و فصل کند، در راه خود آن‌طور که باید و شاید موفق نبوده و باید شیوه مدیریتی خود را تغییر دهد.