تهران- ایرناپلاس- در حالی كه قیمت محصولات شبكه نمایشي خانگي ظرف ماه‌هاي اخیر، با افزایش نسبتاً قابل‌توجهی روبرو بوده است، سازندگان فیلم سینمایي «هزارپا» براي نمایش خانگي این اثر را دو بخش كردند تا شگفتی‌های این رسانه پرحاشیه همچنان امتداد داشته و رنج گرانی این اثر را دوچندان كنند

*دوران پرفرازونشیب شبكه خانگي

شبكه نمایش خانگي كاملاً دوران پرنوسان و سینوسي را طي 10 سال اخیر پشت سر گذاشته است. تقریباً حیات و تولد نمایش خانگي در حوزه تولید محتوا آثار نمایشي با مهران مدیري و سریال قهوه تلخ كلید خورد؛ سریالي كه به‌شدت مخاطبان و طرفداران كمدی‌های مدیري را به سمت‌وسوی شبكه خانگي كشاند تا دست صداوسیما در آن سال‌ها خالي شود. اما این تمام ماجرا نبود.



*اعتبار بر باد رفته شبكه خانگي

شبكه نمایش خانگي نیامده اعتبار خودش را نابود كرد. سریال «قهوه تلخ» ناتمام ماند. سریال‌های بعدي نیز هر كدام به طریقي موجب بی‌اعتمادی مخاطبان شده بودند. با این همه، پاشنه آشیل اصلي شبكه خانگي در آن مقطع، قیمت‌های لوح‌های فشرده نبود و حتي تا اندازه معقولي هم فرهنگ‌سازی‌های لازم درباره حق رایت خرید قانوني این محصولات انجام شده بود و علاقه‌مندان هم به شیوه فرهنگي و متمدنانه با این ناهنجاري مقابله می‌كردند.



*ورود سرمایه‌داران به شبكه خانگي

اما با این همه، گره‌های كور مشكلات شبكه نمایش خانگي از زماني آغاز شد كه برخي افراد متمول وارد این حوزه شدند. ورود یا سرمایه‌داران تازه‌وارد در شبكه خانگي خیلي زود اثرات منفي خود را در حوزه كلان‌تر از شبكه خانگي یعني سینما به منصه ظهور رساند. تناسب قیمت حق‌الزحمه بازیگران را شبكه خانگي بر هم زده است. از سوي دیگر، ظرفیت درآمدي خوبي در شبكه خانگي وجود دارد كه امروز شاهد هستیم اكثر سینماگران در شبكه خانگي یك اثر هنري در كارنامه خود ثبت كرده‌اند. تمام این موضوعات زماني اثرات خودش را نشان داد كه یك باره قیمت محصولات دي‌وي‌دي آثار سینمایي از قیمت سه الي پنج هزار تومان به قیمت 10 هزار تومان افزایش پیدا كرد.





*افزایش قیمت محصولات فرهنگي

حال با تصویب چند برابري قیمت این محصولات فرهنگي، مخاطب به شبكه خانگي پشت كرد و اكنون در شرایطي قرار داریم كه حدود 6 سریال در شبكه خانگي با حضور تعداد زیادی چهره و ستاره در حال فعالیت هستند، اما مخاطب هیچ رمق یا میلي به دیدن آن‌ها ندارد. مسلماً یكي از دلایل مهم قهر مخاطب یا كمرنگ شدن رابطه مخاطب با شبكه خانگي به قیمت 10 هزار توماني این محصولات بر می‌گردد. تصور كنید اقشار متوسط و مستضعف در جامعه كنوني كه با افزایش قیمت چند برابري مایحتاج ضروري مواجه شده اند، به‌راحتي بخش تفریحات فرهنگي خود را كنار می‌گذارند تا بخش دیگري از زندگي روزمره خودشان را مرمت یا حداقل بازسازي كند.



*افزایش قیمت به ضرر شهرستانی‌ها

افزایش قیمت محصولات شبكه خانگي شاید بیشتر از همه به ضرر مردم شهرستان‌های ضعیف تمام شده است. چرا كه خریداري یك دي‌وي‌دي سه هزارتوماني براي خانواده‌های شهرستاني كم‌بضاعت مطمئناً آسان‌تر از خریداري همان محصول با قیمت 10 هزار تومان است. همچنین ناگفته نماند برخي شهرستان‌های كشور هنوز مكان فرهنگي مانند سینما ندارند و رابطه علاقه‌مندان این شهرستان‌ها به سینما فقط از سمت شبكه خانگي صورت می‌پذیرد.



*توزیع دو قسمتی هزارپا در شبكه نمایش خانگي

فیلم سینمایي «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودي و بازي رضا عطاران و جواد عزتي در گیشه سینما تمام ركوردها را جابه‌جا كرد و به فروشي بیش از ٤١ میلیارد تومان رسید تا صدرنشین پرفروش‌ها باشد. اما سازندگان این اثر در اقدامی عجیب، فیلم سینمایي «هزارپا» را در قالب دو قسمت با فاصله زماني چندین روزه قرار است منتشر كنند؛ حركتي كه اصلاً به سود قشر مستضعف علاقه‌مند به سینما نیست. دو لوح فشرده دي‌وي‌دي «هزارپا» هر كدام با قیمت 10 هزار تومان باعث می‌شود مخاطب 20 هزارتومان را صرف خریداري این فیلم كند. اتفاقي كه در نسبت با آثار سینمایي دیگر نمونه مشابه ندارد و براي نخستین بار شاهد آن هستیم.

هر چند مشخص نیست آیا تبدیل فیلم سینمایي به سریالي دو قسمتي اصلاً با قوانین آیین شبكه نمایش خانگي منطبق است یا خیر؟ بازنده این ماجرا شاید مخاطب سینما باشد كه در شرایط سخت اقتصادي براي تماشاي نسخه كامل یك فیلم سینمایي باید هزینه ٢٠ هزار توماني و دو برابري قیمت اصلي انجام دهد و مطمئناً در این میان، سود حاصل شده از فروش دو نسخه هزارپا بیشتر از فروش تك نسخه‌ای آن بوده است.

رضا رخشان، تهیه كننده فیلم سینمایي «هزارپا» در ارتباط با توزیع دو قسمتي این اثر به خبرنگار ایرنا پلاس گفت: زمان فیلم بسیار طولانی بود، به همین دلیل تصمیم گرفته شد نسخه كارگردان هم به بازار عرضه شود. به دلیل افزایش زمان فیلم در سینما نمی‌توانستیم همه آن را پخش كنیم. آقای ابوالحسن داوودی، كارگردان تصمیم گرفتند نسخه كارگردان هم به بازار عرضه كنند.

وي در پاسخ به این سؤال كه نسخه كارگردان چیست؟ گفت: نسخه‌ای كه خود كارگردان كل متریال را تدوین كردند و تدوین شده به بیرون عرضه می‌كنند، یعنی كل زمان سه ساعته و آن مواردی را كه در سینما حذف شده است را هم اضافه كرده‌اند و علاوه بر آن، مصاحبه، دو پشت صحنه و مراسم فرش قرمز را شامل می‌شود كه به غیر از این‌ موارد، زمان فیلم‌ هم افزایش پیدا كرده است.



رخشان در پاسخ به این پرسش كه با توجه به افزایش هزینه سی‌دی‌های نمایش خانگی چرا آن را با یك نسخه توزیع نكرده‌اید، خاطرنشان كرد: چون زمان زیاد بود و فیلم جذاب است و مردم هم دوست دارند ببینند و خیلی‌ها هم به دنبال آن هستند؛ به خاطر همین تصمیم گرفته شد مواردی كه در فیلم نبوده است در فیلم دوم هم قرار دهیم.



این تهیه كننده درباره چگونگی انجام این اتفاق در شبكه نمایش خانگی افزود: شركت سینمایی سوره این اتفاقات را هماهنگ كردند و خوشبختانه موفق هم بودیم.

گزارش از هنگامه ملكی

*اداره كل اخبار چند رسانه ای*